PARTNER PORTALU
  • BGK

Byli ministrowie edukacji: Zamiast likwidacji, zespoły gimnazjum – liceum

  • AW    26 listopada 2015 - 09:21
Byli ministrowie edukacji: Zamiast likwidacji, zespoły gimnazjum – liceum
Gimnazja wydłużały o rok obowiązek szkolny (fot.fotolia)

Zespoły gimnazjum – liceum (technikum) to propozycja Mirosława Handke i Wojciecha Książka – ministra i wiceministra edukacji w latach 1997 – 2000, na unikniecie chaosu w systemie oświaty, jakie może wywołać likwidacja gimnazjów. Wymaga to jednak współpracy włodarzy różnych szczebli samorządu i analizy funkcjonowania szkół ponadgimnazjalnych.




Mirosław Handke i Wojciech Książek, współautorzy zmian w edukacji, które zaczęły być wdrażane od 1 września 1999 roku, zabrali głos w toczącej się obecnie dyskusji na temat ewentualnych zmian ustroju szkolnego.

Wystosowali list otwarty (publikujemy go w dziale Multimedia) do obecnej minister edukacji narodowej- Anny Zalewskiej, ze swoimi sugestiami i wnioskami. Bronią w nim funkcjonowania trójstopniowego ustroju szkolnego w Polsce, twierdząc, że gimnazja potrzebują mądrej pomocy, nie zaś planów ich likwidowania.

Niedokończona reforma

- Reformę systemu edukacji wprowadziliśmy ustawowo w roku 1999, ale tylko do poziomu powszechnej szkoły gimnazjalnej. Niestety reforma szkół ponadgimnazjalnych, po upadku koalicji AWS-UW, została wstrzymana. Żałujemy bardzo, że nie danym było nam wprowadzenie całego naszego projektu: szkoła podstawowa dla dzieci (6 lat) i gimnazjum z liceum (3 + 3) dla młodzieży. Wprowadzaliśmy gimnazjum także dlatego, aby przywrócić polską, ważna i udaną, tradycję edukacyjną II Rzeczpospolitej - reformę ministra Janusza Jędrzejewicza. Jednocześnie dostosować chcieliśmy polską szkołę do trójstopniowego ustroju szkolnego obowiązującego w większości krajów Unii Europejskiej – podkreślają byli ministrowie edukacji.

Jak przypominają, gimnazja wydłużały o rok obowiązek szkolny (ale też o rok wydłużały kształcenie ogólne oraz o rok przesuwały wybór młodych ludzi dalszej drogi edukacyjnej), a zakaz ich łączenia ze szkołą podstawową, miał je zorientować na licea.

- Oczekiwaliśmy, że silne gimnazjum na tzw. prowincji będzie miało ambicje otwierania klas licealnych a skrócone szkoły licealne zostaną niejako zmuszone do otwierania pozarejonowych gimnazjów – czytamy w liście.

Samorządy dołożyły swoje

Zamysł ten się nie udał, bo został zniesiony zakaz łączenia gimnazjum ze szkołą podstawową a samorządy chętnie tworzyły zespoły szkół: szkoła podstawowa – gimnazjum. Wprowadzona równocześnie reforma samorządowa, prowadzenie szkół podstawowych i gimnazjów umieściła w zadaniach gminy a szkoły ponadgimnazjalne w zadaniach powiatu.

- Czy konieczny jest taki rozdział kompetencji? – pytają Handke i Książek - Praktyka bowiem pokazała, że niezbyt często dochodzi do odpowiednich porozumień między włodarzami tych różnych samorządów. Nasza idea gimnazjum zawisła jakby w próżni, między zreformowaną szkołą podstawową a właściwie nie zreformowanym szkolnictwem ponadgimnazjalnym. Ten czynnik nie działał w przypadku gmin miejskich na prawach powiatu. Sporym zaskoczeniem dla nas była niechęć szkół średnich, szczególnie liceów, do tworzenia zespołu szkół z gimnazjum. Szkoły, które zdecydowały się na połączenie gimnazjum z liceum, mają jak najbardziej pozytywne doświadczenia – kontynuują.

Licea wrogiem gimnazjów?

Zdaniem autorów listu teraz to właśnie licea są największym zwolennikiem „wygaszania” gimnazjów.

- Rozdzielność gimnazjum i liceum osłabiła bardzo licea a zmiana podstawy programowej przygotowanej przez minister Katarzynę Hall to osłabienie i rozdział wzmocniła – dodają.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (9)

  • A, 2015-12-03 09:26:06

    Gimnazja muszą zniknąć, gówniarzom się wydaje, że są już dorośli, a tak naprawdę są dzieciakami, w gimnazjum wiedza się powtarza z podstawówki, a w liceum nie mogą zdążyć z programem. Gimnazja są nam nie potrzebne, rodzą problemy wychowawcze
  • miriam, 2015-12-01 17:34:59

    Jestem pracownikiem gimnazjum, które połączone jest z liceum i funkcjonuje bardzo dobrze, przynajmniej nie ma problemu z młodzieżą gimnazjalną, a współpraca nauczycieli liceum i gimnazjum układa się wzorowo. Dlatego jestem przeciwny likwidacji gimnazjum, Po prostu jest mi trudno zrozumieć,...  rozwiń
  • Red, 2015-12-01 07:33:45

    "Wprowadzaliśmy gimnazjum także dlatego, aby przywrócić polską, ważna i udaną, tradycję edukacyjną II Rzeczpospolitej" - tak, to jest najważniejszy powód, dla którego gimnazja powinny zostać - bo tak było w II RP...



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.