PARTNER PORTALU
  • BGK

Chcą bezpłatnego udostepnienia e-podręczników

  • PAP/AT    19 lutego 2013 - 20:33
Chcą bezpłatnego udostepnienia e-podręczników

85 proc. rodziców, nauczycieli i uczniów opowiada się za tym, by elektroniczne podręczniki były udostępniane bezpłatnie - wynika z ankiety przeprowadzonej online przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ośrodek Rozwoju Edukacji.




Wyniki ankiety opublikowało we wtorek ministerstwo edukacji.

Celem ankiety było zbadanie opinii rodziców, nauczycieli, uczniów i innych osób na temat e-podręczników oraz m.in. na temat dotychczasowego wykorzystania treści cyfrowych w edukacji.

Przeprowadzona została w listopadzie 2012 roku. W ankiecie wzięło udział 10 229 osób. W tym nauczycieli - 5716 (stanowili ono 56 proc. ankietowanych), rodziców - 1373 (13 proc.), innych osób, w tym uczniów - 3140 (31 proc.). Udział w ankiecie był anonimowy.

Czytaj też:  E-podręczniki zgodnie z harmonogramem

Jak czytamy w komentarzu MEN do wyników ankiety, potrzebę wprowadzania technologii informacyjno-komunikacyjnych do szkół sygnalizują wszystkie grupy ankietowanych.

24 proc. ankietowanych nauczycieli uważa, że e-podręczniki przyczynią się do rozwijania umiejętności twórczego wykorzystania dostępnych źródeł wiedzy, 20 proc. - że do rozwoju kreatywnego myślenia, a 18 proc. - do rozwoju umiejętności z zakresu przedmiotów szkolnych. Zdaniem 21 proc. nauczycieli e-podręczniki wywołają zmiany na tradycyjnym rynku wydawniczym.

Za największą zaletę tworzonych e-podręczników nauczyciele uznają interaktywne ćwiczenia, które pomogą utrwalić uczniom omawiany materiał. Tę odpowiedź wskazało 87 proc. nauczycieli biorących udział w badaniu. Nie mniejsze znaczenie dla ankietowanych pedagogów mają materiały wideo(uważa tak 84 proc. nauczycieli), interaktywne symulacje eksperymentów (75 proc.) i gry edukacyjne (70 proc.).

Czytaj też:  E-podręcznik pomoże uczniom w matematyce

63 proc. nauczycieli wyobraża sobie, że e-podręcznik będzie dla nich narzędziem dodatkowym, uzupełniającym podręczniki tradycyjne. 23 proc. widzi e-podręcznik jako podstawowe źródło wiedzy/nauki, a dla 14 proc. - e-podręcznik to materiał dodatkowy wykorzystywany przez uczniów do pracy w domu.

Z ankiety wynika także, że dla 60 proc. nauczycieli już teraz otwarte zasoby edukacyjne są codziennym narzędziem pracy (53 proc. korzysta z nich często, a 7 proc. zawsze); 30 proc. - podało, że korzysta czasami, 7 proc. - że rzadko, a 3 proc. - że nigdy.

66 proc. biorących udział w ankiecie rodziców chciałoby, żeby e-podręcznik był podstawowym podręcznikiem, z którego będzie korzystało ich dziecko. 26 proc. chciałoby, żeby dzieci korzystały równolegle z e-podręczników i podręczników tradycyjnych. Tylko 8 proc. rodziców postrzega e-podręczniki jako materiał dodatkowy, z którego dzieci mogłoby korzystać w domu lub podczas wakacji.

Z odpowiedzi rodziców wynika, że ich dzieci chętnie i często korzystają z komputera. Ponad 50 proc. dzieci spędza przed komputerem przynajmniej 6 godzin tygodniowo. Aż 24 proc. z nich korzysta z komputera powyżej 10 godzin tygodniowo. 44 proc. z rodziców deklaruje, że jest to czas poświęcony na naukę.

Zdaniem rodziców dzieci najczęściej wykorzystują komputer i technologie cyfrowe do wyszukiwania informacji w internecie. Tę odpowiedź wskazało 39 proc. rodziców biorących udział w ankiecie.

Komputer jest także ważnym narzędziem wykorzystywanym do komunikacji z kolegami z klasy w sprawie zadań domowych oraz do pisania wypracowań. Te odpowiedzi zostały wskazane odpowiednio przez 25 proc. i 19 proc. rodziców. Tylko 3 proc. rodziców odpowiedziało, że ich dziecko wykorzystuje komputer stricte do nauki, a 4 proc. ankietowanych odpowiedziało, że dziecko owszem korzysta z komputera, ale nigdy w celach edukacyjnych.

Zdaniem 93 proc. rodziców do korzystania z e-podręcznika zachęciłby uczniów interaktywne symulacje eksperymentów, a zdaniem 90 proc. - interaktywne ćwiczenia. Według 77 proc. ankietowanych rodziców zachętą dla uczniów byłyby materiały video.

Wyniki ankiety są dostępne tutaj.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • krzyciel, 2013-02-20 10:35:58

    Po pierwsze e-podręcznik powinien być podstawowym podręcznikiem, wymaganym przez nauczyciela. Jeżeli nauczyciel będzie chciał korzystać z innych materiałów - powinien je zapewnić uczniom na lekcję. Po drugie, wyobrażam sobie, że e-podręczniki będą zamówione przez MEN u wyłonionego w jakimś postęp...owaniu autora (autorów), a zatem to MEN będzie właścicielem tych materiałów (czyli majątkowych praw autorskich do nich). A ponieważ zostaną one stworzone za publiczne pieniądze - dostęp do nich powinien być nieodpłatny (włącznie z możliwością korzystania do celów niekomercyjnych) dla każdego.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.