PARTNER PORTALU
  • BGK

Chcą okrągłego stołu w sprawie oświaty na wsi. Dane alarmujące

  • Michał Wroński    8 stycznia 2020 - 10:34
Chcą okrągłego stołu w sprawie oświaty na wsi. Dane alarmujące
W 2019 r. szkoły niepubliczne zostały pominięte przy podziale dodatkowych środków subwencji oświatowej - twierdzi FIO (fot. mat. MEN)

Federacja Inicjatyw Oświatowych zwróciła się do premiera Mateusza Morawieckiego z prośbą o kontynuację obrad Okrągłego Stołu Oświatowego i zorganizowanie spotkania poświęconego oświacie na obszarach wiejskich, zwłaszcza jej organizacji i finansowaniu.




  • Zdaniem FIO, dzieci zamieszkujące polską wieś „mają znacznie mniejsze szanse edukacyjne niż dzieci w miastach". Federacja podkreśla jednocześnie, że w wielu krajach Europy stworzono system edukacji niwelujący nierówności wynikające z miejsca zamieszkania.
  • Wytyka też, że brak uwzględnienia specyfiki obszarów wiejskich i innych niż w mieście potrzeb mieszkańców wsi był przyczyną m. in. likwidacji ok. 5 tysięcy szkół wiejskich i „zahamowanie rozwoju edukacji przedszkolnej”.
  • W 2019 r. szkoły niepubliczne zostały pominięte przy podziale dodatkowych środków subwencji oświatowej, zaś przy podziale subwencji oświatowej na 2020 rok przyznano im ok. 600 zł mniej na ucznia w porównaniu ze szkołami publicznymi.

Jak zastrzega FIO w swoim apelu do premiera Mateusza Morawieckiego, występuje ona w imieniu swoim i zrzeszonych w jej szeregach stowarzyszeń rozwoju wsi prowadzących szkoły publiczne i niepubliczne, ale też w imieniu współpracujących pozarządowych organizacji edukacyjnych.

Jak argumentują sygnatariusze pisma, dzieci zamieszkujące polską wieś „mają znacznie mniejsze szanse edukacyjne niż dzieci w miastach wynikające z samego faktu życia poza obszarem zurbanizowanym”.

- Ich rodzice mają prawo oczekiwać, że deklarowana przez rząd polityka zrównoważonego rozwoju doprowadzi do wyrównywania szans edukacyjnych ich dzieci, a nie do zwiększania różnicy. Warunkiem jest dostosowanie szkoły do potrzeb wsi, a nie realizacja „miastocentrycznej” polityki oświatowej – czytamy w piśmie do szefa rządu.

Jak przekonuje FIO, doświadczenia wielu krajów (np. Finlandii, Szwajcarii, czy Francji) pokazują, że jest możliwe stworzenie systemu edukacji niwelującego nierówności wynikające z miejsca zamieszkania.

Czytaj: Gminy wiejskie nie chcą być premiowane za sztuczne utrzymywanie małych szkół

- Jest bowiem możliwe funkcjonowanie małych szkół z kilkanaściorgiem dzieci, jeśli tylko przygotuje się rozwiązania systemowe i prawne pozwalające na taką organizację – stwierdzają. Wytykają zarazem, iż brak uwzględnienia specyfiki obszarów wiejskich i innych niż w mieście potrzeb mieszkańców wsi był w przeszłości przyczyną błędów w polityce oświatowej państwa, co wymusiło na samorządach likwidację ok. 5 tysięcy szkół wiejskich i „zahamowanie rozwoju edukacji przedszkolnej”.

Federacja przypomina, że zwracała uwagę na trudną sytuację oświaty wiejskiej i stowarzyszeń prowadzących placówki edukacyjne na wsi podczas pierwszego spotkania Okrągłego Stołu Oświatowego w maju 2019 r.

- Uczestnicy tego spotkania uznali ratowanie szkół wiejskich poprzez powstanie szkół stowarzyszeniowych za przykład obywatelskiej postawy, która, wydawało się, że zostanie doceniona przez Pana rząd. Deklarował Pan bowiem już wcześniej, w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, a także akceptując plan pracy Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego gotowość do stworzenia Funduszu Inicjatyw Edukacyjnych. Fundusz ten miał wspierać uratowane szkoły wiejskie. Niestety obiecany Fundusz Inicjatyw Edukacyjnych nie powstał, a Ministerstwo Edukacji Narodowej zaczęło bezprecedensową dyskryminację szkół niepublicznych – piszą autorzy listu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • Małgorzata Lewandowska, 2020-01-10 14:01:03

    Do Joanna : Ma Pani rację; jeśli chodzi o jakość - jest ona bardzo zróżnicowana i często niezależna od położenia szkoły. Sęk w tym, że w setkach gmin wiejskich istnieje po kilka szkół 8-klasowych, do których chodzi niewielu uczniów, np 28 lub 34 (mam takie dane) i samorząd musi w nich zatrudniać kom...plet specjalistów - tak samo jak w szkołach większych, gdzie w oddziale jest 15-18 uczniów. Dlatego koszty utrzymania systemu stale rosną i będą rosnąć, bo dzieci nie przybywa. Niezbędna jest zmiana organizacji szkół i metodyki nauczania na wzór szkół fińskich czy francuskich, gdzie specjalnie (inaczej niż w Polsce) kształceni nauczyciele uczą wszystkich przedmiotów na poziomie szkoły podstawowej. W takiej małej szkole jest ich 2-3, w zależności od potrzeb, a nie 12 (w tym 4 dojeżdżających na kilka godzin w tygodniu). Ekonomia jest nieubłagana i przed nią nie uciekniemy, a alternatywą jest likwidacja małych szkół czyli wyludnienie obszarów wiejskich, bo młodzi ludzie nie osiedlają się w miejscach bez dostępu do szkoły i przedszkola.  rozwiń
  • Joanna , 2020-01-09 17:09:47

    Z tą edukacja na wsiach tok bym dyskutowala. Owszem są małe wosi wioski, z trudnym dostępem do kultury. Gdzie edukacja jest na niskim poziomie. Ale w Polsce są również takie wiejskie szkoły, których poziom mocno wyprzedza te miastowe, których absolwenci dostają się do dobrych liceów a potem na s...tudia. Które realizują szereg projektów przeznaczonych dla wiejskich szkół której bardzo wzbogacają edukację dzieci. Także problemem jest brak równości ogólnie, brak środków finansowych dla poszczególnych gmin, powiatów.... nie robiła bym tu sztywnych podziałów wieś czy miasto.  rozwiń
  • DZIKI KRAJ ?, 2020-01-09 08:53:10

    polikwidowali pks-y, nie ma czym dojechać ani do biblioteki , ani do kina, ani do teatru, ani do opery, ani na próby zespołu, ani na bezpłatny koncert w mieście, nie ma jak zaprosić koleżanki z miasta bo czym miałaby dojechać, jak wieś jest odcięta od świata, a przecież nie będzie specjalnie kupować... auta żeby do mnie przyjechać.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.