PARTNER PORTALU
  • BGK

Co wpływa na wyniki egzaminów w szkole?

  • PAP    9 stycznia 2014 - 18:26
Co wpływa na wyniki egzaminów w szkole?

Autonomia szkół i nauczycieli, rozwijanie rozumowania uczniów, wsparcie szkół i egzaminy zewnętrzne - to cechy wspólne systemów edukacji krajów z najlepszymi wynikami w międzynarodowym badaniu PISA - powiedział wiceminister edukacji Maciej Jakubowski.




W czwartek w Sejmie odpowiadał on na pytania posłanek PO Danuty Pietraszewskiej i byłej minister edukacji Krystyny Szumilas. Chciały one wiedzieć, co wpłynęło na wysokie wyniki uzyskane przez polskich gimnazjalistów w ostatniej edycji badania.

W każdej edycji badania Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PISA sprawdzane są trzy umiejętności 15-latków: czytanie i interpretacja, rozwiązywanie problemów matematycznych oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. Polscy uczniowie znaleźli się w czołówce krajów Unii Europejskiej we wszystkich trzech dziedzinach. Badanie przeprowadzane jest pod auspicjami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

Czytaj też:  Słabe efekty projektów edukacyjnych UE

Jakubowski przypomniał, że systemy edukacji są autonomiczne, bardzo różnią się zarówno w krajach OECD, a i w ogóle na świecie; zależą od kontekstu kulturowego i od tego, w jaki sposób w danym kraju rozwijały się. "Można jednak wskazać pewne cechy systemów w krajach, które od lat uzyskują najwyższe wyniki, lub dokonały największej poprawy" - ocenił. Jak mówił, Polska projektując reformy edukacji patrzyła na wyniki krajów, które osiągają najlepsze wyniki, np. Finlandię - lidera badań.

"W raportach OECD, za kluczowy element uważa się bardzo dużą autonomię szkół. Jedną ze zmian wprowadzonych w Polsce w 1999 r. i później konsekwentnie umacnianą, było zwiększenie autonomii polskich szkół i nauczycieli. Polscy nauczyciele pod względem pedagogicznym mają bardzo dużą swobodę w kreowaniu nauczanych treści, w metodach stosowanych w szkole, w wyborze podręczników, czy innych materiałów dydaktycznych" - zaznaczył Jakubowski.

Wiceminister podkreślił, że z tą zmianą powiązana jest ostatnia zmiana podstawy programowej nauczania. "Samo określenie podstawa programowa mówi o tym, że jest to ogólny zarys, a od 2008 r. od ostatniej reformy, wskazano w niej, jakie umiejętności powinni mieć uczniowie na koniec danego etapu nauczania. Podstawa nie podaje, jakie konkretnie treści i zadania powinny być realizowane na każdej lekcji. To daje dużą swobodę, z której korzystają polscy nauczyciele, a także nauczyciele w Finlandii, czy innych krajach najlepszych pod względem umiejętności uczniów" - powiedział. Przypomniał, że w nowej podstawie programowej położony został również nacisk na rozwój rozumowania uczniów, a nie na wiedzę.

Jak dodał, jednym z elementów kluczowych jest także system wsparcia szkół. "To jest system, który obecnie w Polsce budujemy. (...) Ma on wskazywać drogę do polepszenia jakości nauczania, a być tylko systemem nadzoru. Taki system funkcjonuje w Finlandii oraz w najlepszych krajach azjatyckich" - podał Jakubowski. Poinformował, że do elementów kluczowych zaliczane jest funkcjonowanie systemów egzaminów zewnętrznych. "W Finlandii ich co prawda nie ma, ale są w większości krajów OECD. Polska poszła także tą drogą" - dodał wiceminister.

Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) prowadzone pod auspicjami OECD to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie. Przeprowadzane jest cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 r. W ostatniej edycji, zrealizowanej w 2012 r., uczestniczyło 65 krajów i regionów świata. Celem badania jest sprawdzenie, czy 15-latkowe (w wielu krajach w tym wieku kończy się obowiązkową naukę) mają wiedzę i umiejętności, by dalej radzić sobie w życiu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • q-ku, 2014-02-05 09:58:40

    Do inka: w strasznej rzeczywistości żyjesz;-) Współczuję.
  • inka, 2014-01-31 09:07:41

    Wszystko co tu napisano to kłamstwa. Reformy wprowadziły tylko bałagan i podniosły koszty oświaty ale nie na nauczanie (tam gdzie powinno być). Reformy to lipa, to stworzenie sobie możliwości zagarnięcia pieniążków, które należały się uczniom (na pomoce, na mniejsze klasy, na materiały do pracy). S...zkoły polskie zawsze uczyły bardzo dobrze - fachowcy z naszego kraju cenieni byli nawet za komuny na każdym poziomie - od płytkarza do naukowca. Nawet wasze reformy nie zdołały zniszczyć polskiej szkoły - ale teraz to co szykują - przekształcanie szkół w społeczne, sześciolatki w klasie I i coraz bardziej drastyczny braaak pieniędzy (nie tak jak w Finlandii) - pewnie dokonają zaplanowanych zniszczeń w oświacie.  rozwiń
  • krzyciel, 2014-01-11 22:49:01

    Chcąc reformować polskie szkoły nie można patrzeć tylko na niektóre działania podejmowane w tych państwach, które wcześniej dokonały reform. Należy patrzeć na wszystko - przede wszystkim na nakłady finansowe. Śmieszy mnie porównywanie działań polskich, gdzie subwencja oświatowa nie wystarcza nawet n...a marne funkcjonowanie szkoły, ze skandynawskimi - mającymi chyba najwyższe w europie nakłady finansowe. Niestety, bez pieniędzy żadnej reformy się nie przeprowadzi.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.