PARTNERZY PORTALU

Czy e-learning w szkołach zdaje egzamin? Rodzice zabrali głos

  • Aneta Kaczmarek    9 kwietnia 2020 - 14:04
Czy e-learning w szkołach zdaje egzamin? Rodzice zabrali głos
Aż 90 proc. rodziców uważa, że nauczyciele nie mają właściwych narzędzi do prowadzenia zajęć online (fot. pixabay)

Wśród rodziców posiadających dzieci w wieku szkolnym, 39 proc. badanych przyznało, że ich pociechy mają zorganizowane nauczanie online ze wszystkich przedmiotów szkolnych, a 45 proc. stwierdziło, że tylko niektóre zajęcia szkolne prowadzone są przez internet. Zdalne nauczanie może utrudniać brak rozwiązań technologicznych - 90 proc. rodziców uważa, że niektórzy uczniowie nie mają odpowiednich narzędzi do nauki przez internet - takie wnioski płyną z sondażu przeprowadzonego pod koniec marca 2020 r. przez InsightOut LAB na zlecenie firmy Nexera.




  • Zgodnie z rozporządzeniem MEN, od 25 marca polskie szkoły mają obowiązek nauczania na odległość. Wcześniej, w związku z zamknięciem szkół i placówek edukacyjnych, tylko zalecano, aby zorganizować uczniom zajęcia online.
  • Kilka dni po wprowadzeniu takiego obowiązku, na zlecenie firmy Nexera zapytano rodziców o doświadczenia ich dzieci związane z przejściem na zdalny tryb nauki.
  • Okazuje się, że mniej niż 4 na 10 uczniów ma zorganizowane internetowe nauczanie ze wszystkich przedmiotów, a 45 proc. tylko z części.

W ramach badania rodzice zostali zapytani również o to, z jakich programów/narzędzi korzystają nauczyciele prowadzący internetowe lekcje. 45 proc. z nich wskazało na platformy webinarowe lub e-learningowe, do których szkoła posiada dostęp.

Według 38 proc. respondentów do nauki online wykorzystywane są media społecznościowe (Facebook, Messenger, Youtube), a 35 proc. wskazało, że prowadzenie zajęć odbywa się za pomocą programów do komunikacji i telekonferencji (np. Skype, Microsoft Teams, Google Hangout). Według co piątego rodzica (21 proc.) zajęcia online odbywają się za pomocą dedykowanych internetowych serwisów edukacyjnych - pokazują wyniki sondażu.

- Wprowadzenie nauczania online to dla wielu szkół zupełnie nowe wyzwanie, z którym niespodziewanie przyszło się mierzyć dyrektorom, nauczycielom, jak również rodzicom i uczniom. Wielu z nich nie miało możliwości odpowiednio przygotować się do nowej sytuacji, w tym wyposażyć się w rozwiązania cyfrowe - mówi Paweł Biarda, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w firmie Nexera. 

Czytaj też: Z powodu epidemii ministerstwo modyfikuje plany cyfryzacji szkół

89 proc. respondentów przyznało, że internet jest podstawowym narzędziem do nauki. Jednocześnie aż 90 proc. badanych przyznało, że nie wszystkie dzieci posiadają niezbędne narzędzia do zdalnego trybu nauczania, takie jak komputer czy laptop na własne potrzeby, jak również dostęp do szybkiego i stabilnego łącza.

-  Na internetowej mapie Polski nadal widnieją tzw. „białe plamy”, czyli miejsca, które nie są podłączone do szerokopasmowej sieci. Rozwijanie infrastruktury telekomunikacyjnej jest podstawą do tego, aby przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu  i wyrównywać szansę w dostępie do edukacji online - mówi Biarda.

Internetowe rewolucje w edukacji

Czterech na dziesięciu badanych (43 proc.) jest zdania, że polscy uczniowie są gotowi na naukę online. Nieco mniej optymistycznie oceniani są pod tym kątem nauczyciele oraz szkoły - analogicznie 35 proc. i 28 proc. badanych uważa, że są oni przygotowani na to, aby prowadzić zdalne nauczanie.

Ponadto, 54 proc. rodziców przyznało, że niezależnie od epidemii koronawirusa ich dziecko codziennie lub prawie codziennie wykorzystuje internet do samodzielnej nauki. Jednocześnie 75 proc. badanych stwierdziło, że dzieci powinny mieć więcej zajęć, które pokażą im w jaki sposób można korzystać z internetu - wynika z sondażu Nexery.

Czytaj też: Zdalne nauczanie ze wsparciem. Pierwsze laptopy dla uczniów przed świętami

- Możemy przypuszczać, że nauczanie online będzie odgrywało coraz większą rolę w systemie edukacji - zwłaszcza biorąc pod uwagę, to jak wielu uczniów na co dzień wykorzystuje internet do tego, aby czerpać i poszerzać swoją wiedzę. Warunkiem rozwoju tego modelu nauczania jest powstanie szerokopasmowej sieci internetowej na terenie całego kraju, zwłaszcza w tych regionach, gdzie nie było to dotąd możliwe, czyli mniejszych miejscowościach i wsiach. Dzięki temu możemy otworzyć mieszkańcom i dzieciom z tych obszarów nowe możliwości - nie tylko do nauki, ale również pracy zdalnej, czy rozrywki - podkreśla Paweł Biarda.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Rysiek z Klanu, 2020-04-09 15:03:12

    Nie. zdalne nauczanie nie zdaje egzaminu. Nauczyciele są kompletnie nieprzygotowani, a ten rodzaj nauczanie w brutalny sposób obnażył ich metodyczne braki. Ogromna większość z nich to nauczyciele dyplomowani., a lekcje wyglądają tak, że dzieciom przysyła się kilkanaście stron do opracowania. Poza ty...m to ludzie, którzy kompletnie nie radzą sobie z nowymi technologiami …. i nie chcą sobie radzić. A już najlepsze kabarety dzieją się, jak nauczyciele świetlicy albo nauczyciele nieprzedmiotowcy przesyłają swoją radosną twórczość, żeby wykazać nadgodziny. Najlepsze jednak są linki nauczycieli wychowania fizycznego, plastyki czy muzyki. Widząc to, my rodzice dostajemy białej gorączki. Komu i po co te przedmioty są w takiej sytuacji potrzebne?  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!