PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Dariusz Piontkowski: Nie zamierza dokonywać kolejnej rewolucji w szkołach

  • PAP/AT    12 czerwca 2019 - 10:32
Dariusz Piontkowski: Nie zamierza dokonywać kolejnej rewolucji w szkołach
Dariusz Piontkowski (fot.twitter.com/MEN_GOV_PL)

Nie ma oczekiwania, aby kolejny minister wprowadzał rewolucje. Szkoła jest instytucją tradycyjną i konserwatywną, nie lubi częstych ani radykalnych zmian, a teraz jesteśmy w trakcie bardzo poważnej zmiany systemowej. Nie należy spodziewać się kolejnej rewolucji - podkreślił minister edukacji Dariusz Piontkowski.




Dariusz Piontkowski, który gościł w radiowej Trójce, wyraził opinię, iż "część środowisk uważa, że wraz z przyjściem nowego ministra dokona się kolejna rewolucja".

"Z rozmów z koleżankami i kolegami (nauczycielami - red.) wiem, że nie ma oczekiwania, aby kolejny minister wprowadzał rewolucje" - powiedział. Jego zdaniem, "szkoła jest instytucją tradycyjną i konserwatywną, nie lubi częstych ani radykalnych zmian, a teraz jesteśmy w trakcie bardzo poważnej zmiany systemowej". Dodał, że "nie należy spodziewać się kolejnej rewolucji".

W połowie maja pojawiły się doniesienia medialne, z których wynikało, że szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz forsowała rozwiązanie, zgodnie z którym nauczyciele zostaliby włączeni do służby cywilnej. Takie rozwiązanie oznaczałoby, że pedagodzy formalnie staliby się urzędnikami, dzięki czemu wzrósłby prestiż ich zawodu. Jednocześnie członkowie korpusu służby cywilnej nie mogą strajkować i zakaz ten obowiązywałby również nauczycieli.

Czytaj też: Samorządowcy chcą zwrotu kosztów reformy edukacji. MEN: Żadania są nieuzasadnione

Zapytany o ten pomysł Piontkowski odparł, że "to raczej pomysł trudny do zrealizowania, bo nauczyciel jednak nie jest urzędnikiem". "Moim zdaniem, nie można traktować nauczyciela jak urzędnika, a fakt, że nauczyciele mają prawo do strajku i eliminowanie tego prawa za pomocą uczynienia z niego pracownika służby cywilnej nie jest zbyt fortunnym pomysłem" - zauważył.

"Nie sądzę, żeby taki pomysł był realizowany. Raczej trzeba rozmawiać ze środowiskiem, co będę starał się robić przez najbliższe miesiące" - dodał minister edukacji.

Piontkowski zapytany, jak rząd zamierza zapobiec kolejnemu protestowi nauczycieli, odparł, że będzie dążył do tego, aby "rozmawiać nie tylko z samymi związkami zawodowymi, ale też z innymi środowiskami, które zainteresowane są sytuacją w polskiej edukacji, polskiej szkole".

Wskazał również, że "za kilka dni, jeszcze przed wakacjami, postaramy się zrobić jeszcze jedno spotkanie w ramach okrągłego stołu edukacyjnego".

"Będziemy, jako rząd, starali się, aby nauczyciele nie rozpoczynali kolejny raz protestu" - zaznaczył. Jak jednocześnie dodał, "pojawia się też pytanie, czy taka forma zawieszenia strajku na kilka miesięcy jest dopuszczalna pod względem formalno-prawnym".

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • cuneus, 2019-06-13 16:12:07

    Zmiany organizacyjne w oświacie mogą dotyczyć jednej sprawy. W szpitalach odczuwa się duże braki pielęgniarek. Proponuję rozważyć powrót do średnich szkół pielęgniarskich. Pielęgniarka po liceum jest lepszym fachowcem niż pielęgniarka po dwuletniej szkole policealnej. Pielęgniarka studia wyższe mieć... może, ale nie są one konieczne. Minister zdrowia zapowiadał średnie szkoły administracji w służbie zdrowia. Takie licea do niczego nie są potrzebne. nie odciążą lekarzy, bo tłumaczenie sekretarce co ma w odpowiednim miejscu wpisać, zajmie więcej czasu niż wypisanie samemu. Licea pielęgniarskie mogą rozwiązać problem braku personelu w służbie zdrowia.  rozwiń
  • Emeryt, 2019-06-12 17:03:31

    Nowy ministrze na początku swojego bytu w resorcie nie szukaj jak wyłgać sie z kasy dla nauczycieli poprzez kruczków prawnych dotyczących zasadności czy zgodności z prawem zawieszenia strajku. Zacznij rozmawiać i szukaj kompromisu a nie stawiaj sie jako najmądrzejszy jak zalewska i mająca wszystkic...h w (...)  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2019-06-12 16:02:33

    Potrzebujemy kompleksowego namysłu nad systemowymi zmianami, nie zaczynając jednak od zmian organizacyjnych. Starczy już Polsce bałaganu w szkołach, z którego nic konstruktywnego nie wynika. Optymalizowanie wsparcia każdego dziecka w jego naturalnym rozwoju zorientowanych w pedagogice (nie ideologic...znej) interesuje. Czy Polska rozpocznie namysł nad takim pomaganiem następnym pokoleń, aby nie doświadczały przykrości i bólu poprzednich pokoleń?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.