Partnerzy portalu

Dodatkowe lekcje w szkołach mają zmniejszyć liczbę wypadków dzieci

Dodatkowe lekcje w szkołach mają zmniejszyć liczbę wypadków dzieci
W 2021 roku polska policja odnotowała aż 1 tys. 775 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku od 0 do 14 lat (Fot. Pixabay)
W 2021 roku polska policja odnotowała aż 1 tys. 775 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku od 0 do 14 lat. W związku z tym decyzją Ministerstwa Edukacji i Nauki od roku szkolnego 2023/2024 uczniów od czwartej klasy szkoły podstawowej czekają dodatkowe lekcje bezpieczeństwa.
  • Wiele dzieci i nastolatków porusza się rowerem, nie posiadając Karty Rowerowej. Mimo że prawnie mają taki obowiązek.
  • Zmieniona podstawa programowa przedmiotu technika, dotycząca bezpieczeństwa, będzie obowiązywać od roku szkolnego 2023/2024 w klasie IV szkoły podstawowej i w kolejnych latach.
  • W 2021 roku w wypadkach zginęło 50 dzieci. 1832 było rannych.

Patrząc na dane zawarte w rocznym raporcie Komendy Głównej Policji, można dojść do wniosku, że nie ma się czym martwić. W porównaniu do poprzednich lat liczba wypadków w ruchu drogowym zmalała, jednak niepokojące są dane dotyczące wypadków z udziałem dzieci. W 2020 roku zginęło w nich 44 dzieci, w 2021 już 50. Rannych w 2020 roku zostało 1605 dzieci, rok później już 1832, dlatego Ministerstwo Edukacji i Nauki, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zdecydowało się wprowadzić w nowej podstawie programowej przedmiotu technika istotne zmiany z punktu widzenia przygotowania uczniów do bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym.

Zmiany będą dotyczyć między innymi rozszerzenia treści mówiących o tym, jak dziecko powinno zachowywać się jako pasażer, pieszy, kierujący rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym, takimi jak np. hulajnogi elektryczne. Bo choć hulajnogą elektryczną w świetle prawa po drogach publicznych nie może poruszać się dziecko, które nie ukończyło 10 lat, wypadków z ich udziałem przybywa.

Zmieniona podstawa programowa przedmiotu technika będzie obowiązywać od roku szkolnego 2023/2024 (Fot. Pixabay)
Zmieniona podstawa programowa przedmiotu technika będzie obowiązywać od roku szkolnego 2023/2024 (Fot. Pixabay)

Na lekcjach techniki będzie więcej zagadnień dotyczących bezpieczeństwa

Zmieniona podstawa programowa przedmiotu technika będzie obowiązywać od roku szkolnego 2023/2024 w klasie IV szkoły podstawowej, w kolejnych latach - sukcesywnie w klasie V i klasie VI.

- Nie wiem jak będą wyglądały nowe podręczniki, ale ja jako nauczyciel techniki i tak wprowadzam te treści. Wiadomo, że program musi być dostosowany do przepisów, więc jeśli zmieniają się przepisy, musi zmienić się i program. Ta komunikacja w ruchu drogowym, bo tak nazywa się ten dział, jest dość rzetelnie przygotowana i już teraz bardzo rozbudowana - zapewnia pani Ania, nauczycielka techniki. 

Jeśli dziecko ma ponad 10 lat, może samodzielnie prowadzić rower po publicznych drogach - wymagane jest jednak posiadanie karty rowerowej (Fot. Pixabay)
Jeśli dziecko ma ponad 10 lat, może samodzielnie prowadzić rower po publicznych drogach - wymagane jest jednak posiadanie karty rowerowej (Fot. Pixabay)

Karta Rowerowa jest obowiązkowa dla dzieci od 10 roku życia

Nie jest tajemnicą, że dziś wiele dzieci i nastolatków porusza się rowerem, nie posiadając Karty Rowerowej. Warto jednak pamiętać, że choć dorosły, który ukończył 18 rok życia, nie potrzebuje takiego dokumentu, to dziecko już tak. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku hulajnogi elektrycznej - tu, jak podkreślają eksperci, znajomość przepisów ruchu drogowego, a także obycie w ruchu drogowym są wręcz kluczowe i mogą uratować dziecku życie. Jeśli dziecko ma ponad 10 lat i posiada kartę rowerową, może już samodzielnie prowadzić rower po publicznych drogach. Jeśli dziecko nie skończyło 10 lat, może kierować rowerem, ale tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.

Egzamin w zakresie karty rowerowej dla uczniów szkół podstawowych organizują dyrektorzy szkół podstawowych. 

Po zmianie przepisów w 2013 roku policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego może jedynie pomagać w takim przeprowadzanym przez szkołę egzaminie jako osoba uprawniona do sprawdzenia niezbędnych umiejętności osoby ubiegającej się o kartę rowerową.

- Karty rowerowe organizuje i wydaje zawsze szkoła. My jesteśmy organem pomocniczym - tłumaczy aspirant Szymon Czysz z Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

- Każda edukacja, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa, jest na wagę złota. Młody obywatel, który uczy się do egzaminu na kartę rowerową, poznaje szereg przepisów - jedne sobie utrwala, inne dopiero poznaje. Dzięki temu ten młody człowiek ma większą świadomość, poruszając się czy to jako rowerzysta, czy to jako pieszy. Więc my tutaj jak najbardziej jesteśmy za tym, żeby społeczeństwo edukować. Każda inicjatywa, która służy wzbogaceniu wiedzy z zakresu ruchu drogowego, jest dla nas ważna, więc zawsze będziemy takie rzeczy promować - mówi aspirant Szymon Czysz.

Dodatkowe lekcje o bezpieczeństwie i konieczne zmiany w przepisach

O zatrważających statystykach dotyczących wypadków dzieci alarmował już we wrześniu 2022 roku rzecznik praw dziecka Mikołaj Pawlak. Jak zaznaczał, choć przepisy częściowo dostosowano do rosnącej popularności takich pojazdów, wciąż brakuje obowiązku jeżdżenia w kasku i ochraniaczach - szczególnie przez nieletnich.

"Lekarze nie mają wątpliwości, że hulajnoga jest jednym z najbardziej niebezpiecznych środków do przemieszczania się, potwierdzają to zarówno statystyki policyjne, jak i liczba pacjentów, w tym małoletnich, trafiająca na oddziały urazowe. Najczęściej spotykane obrażenia po wypadkach na hulajnodze to urazy kończyn górnych, w dalszej kolejności są to: urazy kończyn dolnych, żeber i urazy głowy, często z utratą przytomności, w tym połamane nosy, wybite zęby, złamane kości czaszki żuchwy i oczodoły. Szczególnie niebezpieczne dla małoletnich są urazy głowy, bardzo często niezabezpieczonej kaskiem" - informował w piśmie wysłanym do ministra infrastruktury.

- Mimo że nie ma przepisów nakazujących używanie zabezpieczenia w postaci kasku podczas jazdy na hulajnodze, zarówno lekarze, jak i funkcjonariusze policji apelują o jego zakładanie. Chroni on potyliczną część czaszki, a niektóre modele chronią także żuchwę. Niezbędnym elementem wyposażenia powinny być też ochraniacze na łokcie i kolana, w szczególności, gdy użytkownikiem jest dziecko - wskazuje Mikołaj Pawlak.

TAGI
KOMENTARZE4

  • 🤔 2023-02-16 13:03:25
    Do Albercik: ciekawe kto ich zasad fizyki uczył. Czarnkowej szkoły jeszcze nie było.
  • Albercik 2023-02-16 09:07:20
    ustanowienie prawa, że wchodzący na pasy ma pierwszeństwo jest głupotą albo wręcz przestępstwem, drogi są dla samochodów, a chodniki dla pieszych, no a przejść przez jezdnię można jak samochody nie jadą - tak było przez 100 lat, odwrócenie tego nie ma sęsu, auto ma 20x większa masę od pieszego...  rozwiń
  • S1964 2023-02-16 08:45:46
    Sugeruję jednak najpierw 5h tygodniowo szkoleń dla nauczycieli (zakładając,że znajdziemy odpowiednie kadry) przez najbliższy rok. Obecnie Policja z drogówki ma problemy z przepisami ruchu drogowego, a wyroki sądów ocierają się o zagadnienia wróżbiarstwa i jasnowidzenia .... Zakładanie,że nauczyciele... są w tym ekspertami jest mało realne  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!