Partnerzy portalu

Dyrektorzy szkół już myślą o październiku. Liczą, że wybory poprawią sytuację w oświacie

  • AKC
  • 6 czerwca 2023 - 18:00
Dyrektorzy szkół już myślą o październiku. Liczą, że wybory poprawią sytuację w oświacie
Zdaniem wielu dyrketorów szkół kluczowy dla rozwoju sytuacji w oświacie będzie wynik wyborów parlamentarnych (fot. PAP/Leszek Szymański)
Zaczął się czerwiec, ale dyrektorzy szkół niepublicznych myślą już o październiku. Ich zdaniem kluczowy dla rozwoju sytuacji w oświacie będzie wynik wyborów parlamentarnych. Jak co kwartał, nastroje dyrektorów sprawdziło Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO).
  • W ramach najnowszej edycji „Barometru Edukacji Niepublicznej” 65,9 proc. respondentów uznało, że sytuacja oświaty jest „zdecydowanie zła” lub „raczej zła”.
  • Odmiennego zdania było 7,3 proc. ankietowanych dyrektorów szkół niepublicznych.
  • Zdaniem wielu respondentów kluczowy dla rozwoju sytuacji w oświacie będzie wynik wyborów parlamentarnych.

W kolejnych edycjach badania ankietowani formułowali podobne zastrzeżenia pod adresem polskiej szkoły. Ponownie wskazali w tym kontekście m.in. na niewystarczające finansowanie, biurokrację, deficyty kadrowe i przeciążenie szkolnej kadry oraz próby upolitycznienia oświaty.

Do grona głównych problemów zaliczyli także przeładowaną i niedostosowaną do współczesnych realiów podstawę programową, której efektem jest przemęczenie uczniów.

Źródło: Barometr STO
Źródło: Barometr STO

Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła tym razem 4,8 (tylko taki odsetek respondentów spodziewa się poprawy sytuacji w kolejnych miesiącach). Od września 2021 roku, gdy STO zrealizowało badanie po raz pierwszy, wartość Indeksu jeszcze nigdy nie była wyższa niż 10.

Źródło: Barometr STO
Źródło: Barometr STO

Podobnie jak w przypadku poprzedniej odsłony „Barometru”, co trzeci ankietowany (36,6 proc.) spodziewa się dalszego pogorszenia sytuacji w oświacie. Największy odsetek respondentów jest zdania, że sytuacja w oświacie nie zmieni się (45,1 proc.).  

Źródło: Barometr STO
Źródło: Barometr STO

Zdaniem wielu respondentów kluczowy dla rozwoju sytuacji w oświacie będzie wynik wyborów parlamentarnych. Część ankietowanych kieruje w tym kontekście krytyczne uwagi pod adresem obecnego ministra edukacji i władz oświatowych. Nie brakuje przy tym głosów, że w okresie przedwyborczym edukacja nie będzie tematem priorytetowym, dlatego przed wyborami nie należy spodziewać się zmian na lepsze.

- Polska szkoła od dawna mierzy się z poważnymi trudnościami, ale ostatnie lata były dla niej wyjątkowo wymagające. Problemy wynikały zarówno z czynników zewnętrznych, takich jak pandemia i wojna w Ukrainie, jak i z działań podejmowanych przez władze oświatowe. Resort edukacji, który powinien wspierać uczniów i nauczycieli, skoncentrował się na próbach likwidacji autonomii szkół. W efekcie problemy oświaty jedynie się pogłębiły - mówi Zygmunt Puchalski, prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.

- Z naszego badania wynika, że dyrektorzy szkół niepublicznych nie oczekują poprawy sytuacji przed wyborami. Apeluję jednak do ważnych sił politycznych, aby poświęciły w tym czasie więcej uwagi sferze edukacji. Liczę, że każde ugrupowanie zaprezentuje swoje pomysły na to, jak pomóc polskiej szkole - dodaje Puchalski.

Dyrektorzy o swoich szkołach: nie jest źle, ale mogłoby być lepiej 

Zdaniem większości dyrektorów (52,4 proc.) kondycja ich szkół jest „raczej dobra” lub „zdecydowanie dobra”, a 40,2 proc. ankietowanych twierdzi, że nie jest ona ani dobra, ani zła. Z jednej strony większość dyrektorów przyznała, że zainteresowanie ich szkołami wzrasta, z drugiej jednak zwrócili oni uwagę na stale rosnące koszty, które znacząco utrudniają funkcjonowanie placówek.

Źródło: Barometr STO
Źródło: Barometr STO

Ponad połowa badanych dyrektorów (53,7 proc.) uważa, że położenie ich szkół nie uległo zmianie w ciągu ostatniego roku. Trzech na dziesięciu ankietowanych (29,3 proc.) oceniło, że jest ono lepsze niż przed rokiem, a mniej niż co piąty (17,1 proc.) - że uległo w tym czasie pogorszeniu.

Źródło: Barometr STO
Źródło: Barometr STO

Stała lista wyzwań. Potrzeba pieniędzy i kadrowej stabilizacji 

Tradycyjnie, Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytało dyrektorów szkół niepublicznych o trzy główne wyzwania, z jakimi mierzą się w pracy zawodowej.

Od kilku edycji „podium” się nie zmienia - to zadbanie o stabilną sytuację kadrową szkoły (76,8 proc.), zadbanie o stabilną sytuację budżetową placówki (65,9 proc.) i zapewnienie uczniom odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego (40,2 proc.).

Źródło: Barometr STO
Źródło: Barometr STO

Ważna jest także dbałość o dobrostan psychofizyczny nauczycieli (30,5 proc.) i skuteczna komunikacja z rodzicami uczniów (25,6 proc.).

***

O badaniu: „Barometr Edukacji Niepublicznej”

Badanie pt. „Barometr Edukacji Niepublicznej” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 29 maja - 1 czerwca 2023 r. W ankiecie skierowanej do dyrektorów szkół niepublicznych wzięło udział 82 dyrektorów, reprezentujących niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i artystyczne.

Społeczne Towarzystwo Oświatowe bada nastroje dyrektorów szkół niepublicznych od września 2021 r. Kolejne odsłony „Barometru Edukacji Niepublicznej” są realizowane co kwartał.

TAGI
KOMENTARZE6

  • Ela 2023-09-02 16:13:41
    Oby zmiana dyrektorów szkół po 15.10.
  • 91489 2023-06-10 10:09:55
    Przerabiałem w edukacji znacznie trudniejsze czasy. Oby wybory nie doprowadziły do sytuacji. gdy - "Zamienił stryjek siekierkę na kijek".
  • Małgorzata 2023-06-08 10:57:54
    W szkole w której pracuje jednym z nauczycieli jest babka która jest jednoczesnie wicedyrektorem na pełen etat w publicznej podstawowce. Oba etaty łączy w tym samym czasie - może tak dyrektorzy pokażą pity....

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!