Dyrektorzy szkół już myślą o październiku. Liczą, że wybory poprawią sytuację w oświacie

- W ramach najnowszej edycji „Barometru Edukacji Niepublicznej” 65,9 proc. respondentów uznało, że sytuacja oświaty jest „zdecydowanie zła” lub „raczej zła”.
- Odmiennego zdania było 7,3 proc. ankietowanych dyrektorów szkół niepublicznych.
- Zdaniem wielu respondentów kluczowy dla rozwoju sytuacji w oświacie będzie wynik wyborów parlamentarnych.
W kolejnych edycjach badania ankietowani formułowali podobne zastrzeżenia pod adresem polskiej szkoły. Ponownie wskazali w tym kontekście m.in. na niewystarczające finansowanie, biurokrację, deficyty kadrowe i przeciążenie szkolnej kadry oraz próby upolitycznienia oświaty.
Do grona głównych problemów zaliczyli także przeładowaną i niedostosowaną do współczesnych realiów podstawę programową, której efektem jest przemęczenie uczniów.

Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła tym razem 4,8 (tylko taki odsetek respondentów spodziewa się poprawy sytuacji w kolejnych miesiącach). Od września 2021 roku, gdy STO zrealizowało badanie po raz pierwszy, wartość Indeksu jeszcze nigdy nie była wyższa niż 10.

Podobnie jak w przypadku poprzedniej odsłony „Barometru”, co trzeci ankietowany (36,6 proc.) spodziewa się dalszego pogorszenia sytuacji w oświacie. Największy odsetek respondentów jest zdania, że sytuacja w oświacie nie zmieni się (45,1 proc.).

Zdaniem wielu respondentów kluczowy dla rozwoju sytuacji w oświacie będzie wynik wyborów parlamentarnych. Część ankietowanych kieruje w tym kontekście krytyczne uwagi pod adresem obecnego ministra edukacji i władz oświatowych. Nie brakuje przy tym głosów, że w okresie przedwyborczym edukacja nie będzie tematem priorytetowym, dlatego przed wyborami nie należy spodziewać się zmian na lepsze.
- Polska szkoła od dawna mierzy się z poważnymi trudnościami, ale ostatnie lata były dla niej wyjątkowo wymagające. Problemy wynikały zarówno z czynników zewnętrznych, takich jak pandemia i wojna w Ukrainie, jak i z działań podejmowanych przez władze oświatowe. Resort edukacji, który powinien wspierać uczniów i nauczycieli, skoncentrował się na próbach likwidacji autonomii szkół. W efekcie problemy oświaty jedynie się pogłębiły - mówi Zygmunt Puchalski, prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.
- Z naszego badania wynika, że dyrektorzy szkół niepublicznych nie oczekują poprawy sytuacji przed wyborami. Apeluję jednak do ważnych sił politycznych, aby poświęciły w tym czasie więcej uwagi sferze edukacji. Liczę, że każde ugrupowanie zaprezentuje swoje pomysły na to, jak pomóc polskiej szkole - dodaje Puchalski.
Dyrektorzy o swoich szkołach: nie jest źle, ale mogłoby być lepiej
Zdaniem większości dyrektorów (52,4 proc.) kondycja ich szkół jest „raczej dobra” lub „zdecydowanie dobra”, a 40,2 proc. ankietowanych twierdzi, że nie jest ona ani dobra, ani zła. Z jednej strony większość dyrektorów przyznała, że zainteresowanie ich szkołami wzrasta, z drugiej jednak zwrócili oni uwagę na stale rosnące koszty, które znacząco utrudniają funkcjonowanie placówek.

Ponad połowa badanych dyrektorów (53,7 proc.) uważa, że położenie ich szkół nie uległo zmianie w ciągu ostatniego roku. Trzech na dziesięciu ankietowanych (29,3 proc.) oceniło, że jest ono lepsze niż przed rokiem, a mniej niż co piąty (17,1 proc.) - że uległo w tym czasie pogorszeniu.

Stała lista wyzwań. Potrzeba pieniędzy i kadrowej stabilizacji
Tradycyjnie, Społeczne Towarzystwo Oświatowe zapytało dyrektorów szkół niepublicznych o trzy główne wyzwania, z jakimi mierzą się w pracy zawodowej.

Czytaj więcej
Idzie nowe. Rok szkolny 2023/3024 przyniesie wiele zmianOd kilku edycji „podium” się nie zmienia - to zadbanie o stabilną sytuację kadrową szkoły (76,8 proc.), zadbanie o stabilną sytuację budżetową placówki (65,9 proc.) i zapewnienie uczniom odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego (40,2 proc.).

Ważna jest także dbałość o dobrostan psychofizyczny nauczycieli (30,5 proc.) i skuteczna komunikacja z rodzicami uczniów (25,6 proc.).

Czytaj więcej
Jak poprawić ocenę, gdy nauczyciel przebywa zwolnieniu?***
O badaniu: „Barometr Edukacji Niepublicznej”
Badanie pt. „Barometr Edukacji Niepublicznej” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 29 maja - 1 czerwca 2023 r. W ankiecie skierowanej do dyrektorów szkół niepublicznych wzięło udział 82 dyrektorów, reprezentujących niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i artystyczne.
Społeczne Towarzystwo Oświatowe bada nastroje dyrektorów szkół niepublicznych od września 2021 r. Kolejne odsłony „Barometru Edukacji Niepublicznej” są realizowane co kwartał.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
Ela
2023-09-02 16:13:41
Oby zmiana dyrektorów szkół po 15.10.
-
91489
2023-06-10 10:09:55
Przerabiałem w edukacji znacznie trudniejsze czasy. Oby wybory nie doprowadziły do sytuacji. gdy - "Zamienił stryjek siekierkę na kijek".
-
Małgorzata
2023-06-08 10:57:54
W szkole w której pracuje jednym z nauczycieli jest babka która jest jednoczesnie wicedyrektorem na pełen etat w publicznej podstawowce. Oba etaty łączy w tym samym czasie - może tak dyrektorzy pokażą pity....