PARTNER PORTALU
  • BGK

Egzamin ósmoklasisty a egzamin gimnazjalny w 2019 r. Czym się będą różnić?

  • aw/PAP    10 czerwca 2018 - 08:22
Egzamin ósmoklasisty a egzamin gimnazjalny w 2019 r. Czym się będą różnić?
Różnice w zakresie merytorycznym egzaminów wynikają z różnic w podstawie programowej (fot.shutterstock)

W przyszłym roku będziemy mieli dwa równoległe egzaminy, gimnazjalny i ósmoklasisty. Czy będą przeprowadzane w tym samym czasie? Jak to będzie technicznie rozwiązane? Odpowiada Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.




  • Egzamin ósmoklasisty po raz pierwszy zostanie przeprowadzony wiosną 2019 r.
  • Będą go pisali uczniowie, którzy w tym roku szkolnym uczą się w VII klasie - są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego i ukończy 8-letnią szkołę podstawową.
  • Do 20 sierpnia zostanie ogłoszony harmonogram egzaminów.

 

Za kilka dni uczniowie III klas gimnazjów dowiedzą się, jak poszło im na egzaminie gimnazjalnym. Za rok o tej porze na wyniki będą czekali uczniowie ostatniego rocznika, który przystąpi do egzaminu gimnazjalnego i pierwszy rocznik, który będzie miał za sobą egzamin ósmoklasisty. Czy egzamin ósmoklasisty będzie się różnił od egzaminu gimnazjalisty?

Marcin Smolik: Różnice będą i w zakresie merytorycznym, czyli tego, co będzie sprawdzane, i w zakresie - nazwijmy go tak - technicznym.

 

Różnice w zakresie merytorycznym wynikają z różnic w podstawie programowej. Przez najbliższe trzy lata, czyli w roku 2019, 2020 i 2021, egzamin ósmoklasisty będzie sprawdzał to, czego dzieci uczyły się w szkole podstawowej od klasy IV do VI, czyli będzie sprawdzał wymagania zapisane w starej podstawie programowej, oraz to, czego uczyły się w klasie VII i VIII, czyli zgodnie z nową podstawą programową z 2017 r. Te różnice są mniejsze lub większe w zależności od przedmiotu.

W przypadku języka obcego różnice nie są gigantyczne. W przypadku matematyki nowa podstawa programowa jasno określa po raz pierwszy, które wymagania podstawy programowej znajdą się na egzaminie, a których wymagań nie będzie - nauczyciele będą je mogli realizować jeszcze po egzaminie, czyli w maju i czerwcu.

Jeśli chodzi o język polski, to różnica wydaje mi się największa między podstawami programowymi. Po pierwsze: na egzaminie ósmoklasisty po raz pierwszy pojawią się pytania z lektur dla klasy VII i VIII i o ile tych lektur dla gimnazjum było tylko kilka, to dla klasy VII i VIII jest 19 pozycji, ale niektóre z nich to wiersze. Będą więc pytania dotyczące lektur. Dużo większy będzie też nacisk na to, na co też większy nacisk kładzie podstawa programowa dla szkoły podstawowej, czyli na tzw. umiejętności retoryczne, a więc tworzenia własnej wypowiedzi.

Różnica techniczna między egzaminem gimnazjalnym a egzaminem ósmoklasisty polega natomiast przede wszystkim na tym, że we wszystkich arkuszach: z polskiego, matematyki i języka obcego będzie więcej zadań otwartych - takich, w których zdający sami formułują odpowiedź, wpisują ją lub - jak w przypadku matematyki - muszą przedstawić cały tok rozumowania, czyli pełne rozwiązanie zadania, a nie tylko zaznaczyć odpowiedź.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • m, 2018-06-30 17:00:29

    Do OSS118: Jakim cudem ośmiolatka może lepiej uczyć, skoro do połowy VI klasy nikt nie wiedział, że wejdzie w życie od 1 września 2017? Jakim cudem zmiana systemu pod koniec cyklu nauczania ma się przłożyć NAGLE na lepsze wyniki? Pierwsze roczniki uczestniczące w reformie, a w szczególności ośmiokla...siści, to roczniki spisane na straty przez rządzących.  rozwiń
  • OSS118, 2018-06-13 19:26:06

    Egzamin ósmoklasisty powinien być łatwiejszy niż gimnazjalny, w przeciwnym wypadku opinia publiczna (rodzice) zwróci się przeciwko reformie. Ośmiolatka miała lepiej uczyć, gorsze wyniki tego egzaminu nie przysporzą zwolenników reformie. Porównań nie da się uniknąć, nawet jeśli te egzaminy będą kompl...etnie różne. Chcę zwrócić uwagę, że podstawy programowe dla ośmiolatki niespecjalnie różnią się od gimnazjum. Podręczniki są wręcz identyczne, mają różne okładki, ale treść jest taka sama. Warto może też przypomnieć, że dawna ośmiolatka była 6-dniowa (do 1981 r.), były dwa wf-y, a nie pięć jak teraz, nie było religii, nie było wdż-etu, było więcej czasu na biologię, chemię, fizykę, geografię. Teraz dzieci mają jakieś zajęcia techniczne, artystyczne, przysposobienie zawodowe, robią jakieś durne projekty, które są nic nie warte. Po co to? A dwie godziny religii od zerówki do matury, to naprawdę przesada. To więcej niż lekcji historii (od 4 klasy) i informatyki (1 godzina). Gdyby te godziny przeznaczyć na naukę dodatkowego języka, fizyki kwantowej, programowania, a nawet choćby na naukę posługiwania się nożem i widelcem, tańca towarzyskiego (wspiera myślenie matematyczne), konwersacji, to mielibyśmy najlepiej wykształcone dzieci w całej Europie. Naprawdę sądziłem, że ta reforma pójdzie w innym kierunku. Nowa wersja egzaminu nie naprawi starych błędów.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.