Ekspert: MEN przespało czas przygotowania szkół do zdalnej edukacji

  • PAP/AT
  • 15 października 2020 - 06:05
Ekspert: MEN przespało czas przygotowania szkół do zdalnej edukacji
W edukacji zdalnej nie chodzi o to, by umożliwiać edukację za pomocą technologii, ale by wykorzystywać narzędzia cyfrowe po to, by efektywniej się uczyć (fot. shutterstock)
Zdalne kształcenie uwypukliło wady polskiej edukacji: nacisk na przekazywanie wiedzy i jej sprawdzanie, a nie na rozwój kompetencji - powiedział prof. AGH Grzegorz Ptaszek. Dodał, że resort edukacji przespał czas na przygotowanie się do nowego roku szkolnego.

  • Doświadczenie kilku miesięcy edukacji zdalnej pokazało, że polska szkoła tkwi w tradycyjnym rozumieniu kształcenia. W edukacji zdalnej nie chodzi o to, by umożliwiać edukację za pomocą technologii, ale by wykorzystywać narzędzia cyfrowe po to, by efektywniej się uczyć - powiedział Grzegorz Ptaszek.
  • Dodał, że w dotychczasowej edukacji zdalnej skupiono się przede wszystkim na tym, jak uczyć na odległość, przy użyciu jakich platform, programów, a nie czemu ma to służyć, jaki ma być efekt tej edukacji.
  • Resort edukacji przespał czas na przygotowanie się do nowego roku szkolnego. Jeśli kształcenie na odległość ma być prowadzone w sposób efektywny, ma być dobrze oceniane przez uczniów, rodziców i samych nauczycieli, to potrzebne jest długofalowe myślenie o edukacji, włączanie elementów korzystania z narzędzi cyfrowych w proces edukacji - stwierdził.

Prof. Ptaszek z Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie jest współautorem badania naukowego dotyczącego zdalnej edukacji. Zrealizowano je między 12 maja a 12 czerwca w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w całej Polsce. Wzięło w nim udział 1284 uczniów, 671 nauczycieli i 979 rodziców.

Badanie potwierdziło, że nauczyciele nie czuli się przygotowani do nauczania na odległość. Pod koniec roku szkolnego, gdy nabyli nowych umiejętności, większość z nich uznała, że i tak potrzebuje dodatkowego przeszkolenia.

Nauczyciele najczęściej korzystali z metod podających (wyświetlanie filmu, prezentacji, publikowanie treści), zdecydowanie rzadziej z metod aktywizujących (quizy, dzielenie na grupy i wspólna praca online). 66 proc. uczniów miało lekcje prowadzone online, jednak ponad jedna czwarta z nich przyznała, że nie mogła skoncentrować się na tym, co mówił nauczyciel i miała trudności z rozumieniem przekazywanej nowej wiedzy. Połowa badanych uczniów oceniła lekcje prowadzone zdalnie jako mniej interesujące niż przed epidemią, co piąty uczeń uważał je za tak samo interesujące.

Czytaj też: Premier: Nauka zostaje w trybie stacjonarnym

Prof. Ptaszek podkreślił, że doświadczenie kilku miesięcy edukacji zdalnej pokazało, że polska szkoła tkwi w tradycyjnym rozumieniu kształcenia. "Metody podające przeważające w stacjonarnym nauczaniu zostały przeniesione do internetu. Zabrakło tych elementów, które są charakterystyczne dla efektywnej edukacji zdalnej: angażujących, rozwijających kompetencje, również cyfrowe, medialne, informacyjne. W edukacji zdalnej nie chodzi o to, by umożliwiać edukację za pomocą technologii, ale by wykorzystywać narzędzia cyfrowe po to, by efektywniej się uczyć" - zauważył ekspert.

Przyznał, że trudno jest rozwijać kompetencje przy użyciu technik na odległość, ale nie jest to niemożliwe. "Mamy wiele ciekawych narzędzi, które to umożliwiają: możemy wspólnie wykonywać projekty, w tym samym czasie wyszukiwać materiały i poddawać je wspólnej ocenie, tylko wymaga to innego podejścia, innej metodyki pracy" - podkreślił. Dodał, że w dotychczasowej edukacji zdalnej skupiono się przede wszystkim na tym, jak uczyć na odległość, przy użyciu jakich platform, programów, a nie czemu ma to służyć, jaki ma być efekt tej edukacji.

Zdaniem eksperta, resort edukacji przespał czas na przygotowanie się do nowego roku szkolnego: stworzenie spójnej koncepcji edukacji zdalnej oraz jednolitej, funkcjonalnej platformy do takiej nauki, przeszkolenie nauczycieli czy odchudzenie podstawy programowej. "Ministerstwo niewiele zrobiło w wakacje. Jeśli kształcenie na odległość ma być prowadzone w sposób efektywny, ma być dobrze oceniane przez uczniów, rodziców i samych nauczycieli, to potrzebne jest długofalowe myślenie o edukacji, włączanie elementów korzystania z narzędzi cyfrowych w proces edukacji" - stwierdził prof. Ptaszek.

Czytaj też: Szkoły mogłyby stanąć na 10 dni

Zapytany, czy przy obecnym wzroście zachorowań powinno wrócić się do zdalnej edukacji w całym kraju, odpowiedział, że w tej sprawie trzeba słuchać epidemiologów. "Jeśli zdecydowalibyśmy na edukację zdalną, musimy pamiętać, by nie przeciążać uczniów, bo spędzanie zbyt wielu godzin przed ekranem wpływa negatywnie na skupienie, powoduje rozdrażnienie, apatię, ospałość, a u niektórych pobudzenie" - zauważył.

W jego ocenie należałoby powołać zespół ekspertów: psychologów, pedagogów, nauczycieli od kształcenia zdalnego i opracować bardzo jasne standardy i wytyczne, jak powinna przebiegać edukacja zdalna. "Należy zrobić odstępstwo od podstawy programowej - tego ministerstwo się mocno trzyma, że realizacja podstawy jest na pierwszym miejscu, co bardzo ogranicza nauczycieli. Bez względu na to, czy prowadzona stacjonarnie czy zdalnie, edukacja powinna być skoncentrowana na uczniu, rozwijać umiejętności, dawać mu wsparcie, przygotowywać do życia" - wskazał ekspert.

Jak mówił, kluczowe jest też zadbanie o relacje z uczniami i zapewnienie im wsparcia psychologicznego. Zwrócił uwagę, że część badanych uczniów przejawiała symptomy stanów depresyjnych, nie czuła się też komfortowo podczas lekcji online, była skrępowana tym, jak wygląda przed kamerą.

Z badania wynika, że edukacja zdalna pogorszyła samopoczucie uczniów, nauczycieli i rodziców. Wpłynęła też na znaczący wzrost liczby godzin spędzanych przed ekranem komputera czy telefonu.

Badanie zostało zrealizowane przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundację Orange i Fundację Dbam o Mój Zasięg. W skład zespołu badawczego weszli też: dr Grzegorz Stunża, prof. Jacek Pyżalski, dr Maciej Dębski oraz Magdalena Bigaj. Publikacja podsumowująca badanie będzie opublikowana w czwartek na stronie www.zdalnenauczanie.org.pl.

TAGI
KOMENTARZE14

  • Saba 2020-10-15 20:30:06
    MEN się obudził. Sytuacja w szpitalach tragiczna, nie ma miejsc ani personelu. Zamknijcie też podstawówki póki czas przynajmniej od 4 klasy. 10 - letnie dzieci powinny dać sobie radę z on-line samodzielnie. Czas dorosnąć. Dzieci też zakażają swoje rodziny i nauczycieli lub odwrotnie. ...  rozwiń
  • Rodzic 2020-10-15 16:42:07
    Do Doradca: wierszyk Samochwała to chyba na pamięć znasz?
  • Doradca 2020-10-15 16:21:59
    Nie należę do żadnej partii, jestem osobą bardzo niezależną Systemy edukacji w innych krajach znam z autopsji. Dzielę się swoją wiedzą, żeby sprowokować ludzi do myślenia, a może komuś w czymś pomogę. To mi sprawia przyjemność. Zawsze robię to, co lubię. Trollem nie mogłabym być, bo nie sprzyja...m żadnej partii. Głosuję na tych, którzy czynami potwierdzili, że coś dobrego zrobili dla mnie, mojego środowiska i kraju. Z reguły są to ludzie z bardzo różnych partii. Jestem bardzo wymagająca od siebie i innych i na mój głos ktoś musi bardzo zasłużyć.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!