PARTNER PORTALU
  • BGK

Gimnazjaliści i licealiści w badaniach. Dwa światy

  • aw/PAP    2 grudnia 2015 - 16:52
Gimnazjaliści i licealiści w badaniach. Dwa światy
Dla gimnazjalistów szkoła jest często całym życiem (fot.fotolia)

Gimnazjaliści są zawieszeni między dzieciństwem, a dorosłością, liczy się dla nich tylko tu i teraz, licealiści określają się po stronie dorosłości, przy podejmowaniu aktywności myślą o niej w kontekście przyszłości - wynika z badania Millward Brown.




Jak zauważyła współautorka badania Marta Byrska, czas gimnazjum to czas fizycznej przemiany z dziecka w dorosłego.

Teraźniejszość kontra przyszłość

"Gimnazjalista jest jak hybryda zawieszona między dzieciństwem, a dorosłością" - podkreśliła. Według niej, to właśnie to zawieszenie jest źródłem wielu napięć w kontaktach z rodzicami, czy ze szkołą, gdyż raz oczekuje się od nich dorosłych, a raz dziecięcych zachowań.

Gimnazjalista ma potrzebę otaczania się rówieśnikami, wspólnego przechodzenia przez "czas przepoczwarzania się" - dodała. U chłopców liczy się ekipa, czyli grupa rówieśników, najczęściej mieszkających w pobliżu; mogą oni mieć bardzo różne zainteresowania.

Dla dziewcząt najważniejsza jest BFF (od angielskiego Best Friends Forever), najlepsza przyjaciółka, przy czym, choć deklarują one sobie i innym, że to przyjaźń na zawsze, może trwać tylko kilka miesięcy. Jak zaznaczyła badaczka, czas nauki w gimnazjum to okres, kiedy młodzi ludzie koncentracją na bieżących problemach, przyszłość to dla nich odległy abstrakt.

Z kolei licealiści - według Byrskiej - określają się po stronie dorosłości rozumianej, jako dojrzałość, zaradność, a często wręcz stateczność. Odcinają się od swojej gimnazjalnej niedojrzałości, swoje nowe "ja" tworzą w kontrze do swojego "ja" gimnazjalnego.

Jak mówiła badaczka, czas nauki w liceum to czas staranniejszego doboru znajomych i zainteresowań. "To czas myślenia o podejmowanych aktywnościach w odniesieniu do przyszłości" - powiedziała. "Licealista potrzebuje wiedzy użytecznej. Pyta dlaczego ma się czegoś uczyć, do czego będzie mu to potrzebne. Ma też świadomość swoich mocnych i słabych stron" - dodała.

"Licealista wpisuje szkołę w cały kontekst swojego życia. Szkoła i nauka są tylko jednymi z elementów życia, obok życia towarzyskiego, rodzinnego, obok zainteresowań czy podejmowania pierwszych prac i nie mogą z nimi konkurować. Ideałem dla licealistów, jest ktoś, kto potrafi +ogarniać+, czyli zarządzać wszystkimi aktywnościami swojego życia na równi. Znajduje czas na każdą z nich i nie zaniedbuje żadnej z nich. Nie ma +szacunu+, dla kogoś kto, kto tylko się uczy" - podkreśliła Byrska.

Licealiści bardziej świadomi swoich oczekiwań

Według niej, licealiści w większym stopniu niż gimnazjaliści potrafią zarządzać swoimi aktywnościami i robią to.

"Na przykład zarządzają swoją frekwencją. Uznają, że czasami lepiej jest nie iść do szkoły i pouczyć się w domu, bo będzie to - ich zdaniem - bardziej skuteczne i użyteczne" - powiedziała Byrska. Jej zdaniem, bierze się to m.in. stąd, że mają więcej możliwości porównania tego jak jest uczony w szkole np. z dodatkowymi zajęciami lub kursami przygotowującymi do matury, czy w wykładami dostępnymi na YouTube. "Bywa, że szkoła wypada blado w takim porównaniu" - zaznaczyła badaczka. Według niej, dla licealistów jest tylko jednym z miejsc i źródeł wiedzy.

Tymczasem - jak mówiła badaczka - dla gimnazjalistów szkoła jest instytucją totalną. "Nie ma dla nich nauki poza szkołą. Uczą się z podręcznika tak jak przykazano, uczą się tak jak pani w szkole powiedziała" - powiedziała.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.