Historia i teraźniejszość coraz bliżej szkoły

- Jeśli człowiek nie zna najnowszych procesów historycznych drugiej połowy XX i początku XXI wieku, to nie ma pojęcia, w jakich okolicznościach się znajduje i jest niezwykle podatny na manipulacje – mówił minister Przemysław Czarnek do nauczycieli, promując nowy przedmiot „Historia i teraźniejszość”. HiT, który w kształceniu ogólnym uczniów szkół podstawowych zastąpi „wiedzę o społeczeństwie” będzie wprowadzany sukcesywnie. Od września obejmie uczniów I klas.
  • Zdaniem ministra Czarnka nowy przedmiot przyczyni się do lepszego zrozumienia otaczającego świata.
  • Wprowadzenie przedmiotu w miejsce „Wiedzy o społeczeństwie” wzbudziło wiele kontrowersji.  
  • HiT zacznie obowiązywać od 1 września w programie I klasy szkół ponadpodstawowych, w tym szkół branżowych I stopnia.

- Jeśli człowiek nie zna najnowszych procesów historycznych drugiej połowy XX i początku XXI wieku bezpośrednio oddziałujących na to, co się dzisiaj dzieje, to nie ma pojęcia, w jakich okolicznościach się znajduje i jest niezwykle podatny na manipulacje – powiedział minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek do nauczycieli podczas konferencji w Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL promującej nowy przedmiot szkolny „Historia i teraźniejszość”.

Minister podkreślił, że dotychczas nauka historii kończyła się na II wojnie światowej, a historię najnowszą poznawali tylko ci, którzy zdawali na maturze historię lub wiedzę o społeczeństwie. Teraz już takiej sytuacji nie będzie. Wyraził przy tym słowa uznania naukowcom i ekspertom za przygotowanie podstawy programowej do tego przedmiotu i podziękował prof. Wojciechowi Roszkowskiemu za zgłoszenie do MEiN podręcznika do jego nauki. Poinformował, że podręcznik przeszedł już pozytywną ocenę merytoryczną i oczekuje na ocenę językową. Zauważył, że praca nad nowym przedmiotem i podręcznikiem wywołała szeroką dyskusję, ale „za prawdę zawsze płaci się wysoką cenę. Prawda zawsze dużo kosztuje”.

Krytyka przedmiotu

Trudno się z tymi słowami nie zgodzić. Nie sposób jednak nie wspomnieć, że przedmiot historia i teraźniejszość został przez część polityków i środowiska oświatowego bardzo mocno skrytykowany. M.in. przez Związek Nauczycielstwa Polskiego.   

- HiT to nic innego, jak przeładowany i przyspieszony kurs ideologizacji, obarczony licznymi błędami merytorycznymi i nie mający nic wspólnego ze sztuką dydaktyki. Więcej w jego treści obsesji i lęków niż obiektywnej wiedzy, więcej języka publicystyki niż języka naukowego - mówiła przedstawicielka zarządu ZNP Edyta Książek, wskazując jednocześnie, że podstawę programową tego przedmiotu napisano pospiesznie i bez należytej pieczołowitości.

W niedawnym wywiadzie dla PortalSamorzadowy.pl podkreśliła natomiast, że teraz, kiedy odchodzi się od przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie” (WOS) ze szkół ponadpodstawowych i zastępuje się go nowym - „Historia i teraźniejszość”, nauczyciel historii musi wziąć na swoje barki edukację obywatelską, która tak naprawdę jest gdzieś na styku edukacji i wychowania.

HiT, czyli co?

„Historia i teraźniejszość” jest nowym przedmiotem, który w liceum, technikum oraz szkole branżowej I stopnia zastąpi przedmiot „wiedza o społeczeństwie” realizowany w zakresie podstawowym. Natomiast WOS w zakresie rozszerzonym dla uczniów liceum i technikum pozostanie bez zmian. Wymiar godzin historii w zakresie podstawowym zostanie zmniejszony z obecnych 8 do 7 godzin (w cyklu kształcenia). Lekcje historii w ostatniej klasie liceum ogólnokształcącego i technikum będą realizowane do końca pierwszego semestru. Wymiar obu przedmiotów w zakresie rozszerzonym nie ulegnie zmianie w stosunku do stanu obecnego i będzie wynosić odpowiednio: 6 h (historia) i 8 h (wiedza o społeczeństwie) w cyklu kształcenia.

Jak podkreśla MEiN, podstawa programowa przedmiotu obejmuje okres od 1945 do 2015 roku i łączy treści z zakresu historii powojennej z elementami wiedzy o społeczeństwie. Jego celem jest zaś nie tylko budzenie zainteresowania przeszłością i dostarczanie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń czy najwybitniejszych postaci z dziejów Polski i powszechnych, ale i wyposażanie uczniów w kluczowe umiejętności w świecie współczesnym, takie jak analizowanie, wnioskowanie i samodzielne ocenianie wydarzeń.

 - Przeszłość żyje i może zostać przekazana kolejnym pokoleniom Polaków dzięki wam, dzięki nauczycielom, dzięki kuratorom oświaty. Dostajecie dziś państwo za sprawą tego przedmiotu do ręki narzędzie, które będzie miało wpływ na teraźniejszość i na przyszłość. Narzędzie, które w oparciu o przeszłość zbuduje lepszą przyszłość w oparciu o prawdę, lepszą Rzeczpospolitą i lepszy świat - mówił prezes Instytutu Pamięci Narodowej Karol Nawrocki podczas spotkania z nauczycielami.

Podkreślił, że bez zrozumienia najnowszej historii nie jesteśmy właściwie w stanie zrozumieć dzisiejszej Polski, dzisiejszego świata. Co gorsza, nie jesteśmy w stanie podejmować świadomych decyzji, decyzji demokratycznych. Wskazał też, że teraz za sprawą nowego przedmiotu w szkołach będzie można przyjrzeć się historii oczami wolnych ludzi. Co sprzyjać będzie dyskusji nad dziejami Polski.   

- Jestem przekonany, że wśród państwa, wśród nauczycieli i wśród uczniów będzie wiele dyskusji i interpretacji naszej najnowszej historii. Tego potrzebujemy. Różnica, będzie polegać na tym, że te dyskusje będą wynikiem dialogu w wolności – stwierdził Karol Nawrocki.

Dla kogo HiT?

„Historia i teraźniejszość” będzie wprowadzana sukcesywnie w kolejnych latach. W tym roku obejmie on klasy I wymienionych szkół ponadpodstawowych. Oznacza to, że uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie przed rokiem szkolnym 2022/2023, będą uczyć się zgodnie z dotychczasową podstawą programową wiedzy o społeczeństwie.

Docelowo będzie on nauczany w wymiarze:

  • - liceum ogólnokształcące: klasa I – 2 godziny tygodniowo, klasa II – 1 godzina,
  • - technikum – klasa I – 1 godzina, klasa II – 1 godzina, klasa III – 1 godzina, 
  • - branżowa szkoła I stopnia – klasa I – 1 godzina.

Przedmiotu będą nauczali nauczyciele, którzy mają kwalifikacje do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie. Dla nich ministerstwo przewidziało kursy doskonalące online, które są prowadzone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Szkolenie będzie zorganizowane kaskadowo – w pierwszej kolejności zostaną przygotowani nauczyciele z placówek doskonalenia nauczycieli, którzy następnie będą prowadzić szkolenie dla nauczycieli nowego przedmiotu. 

Materiały i narzędzia edukacyjne do wykorzystania w nauczaniu i uczeniu się tego przedmiotu są już dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. 

TAGI
KOMENTARZE16

  • czechu 2022-06-21 20:52:09
    Ocena merytoryczna - mogę to już powiedzieć - jest absolutnie pozytywna. Jestem przekonany, że będzie to znakomity podręcznik, z którego będą się uczyć najnowszej historii nowe, młode pokolenia Polaków - mówił Czarnek. NIEZŁE JAJA !!!
  • czechu 2022-06-21 20:50:07
    "Dzieci rozpięły mi rozporek i zaczęły mnie głaskać" - między innymi taki cytat znalazł się w podręczniku do nowego przedmiotu, Historii i Teraźniejszości, autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Chciał w ten sposób skrytykować "ideologiczne szaleństwa lat 60.". Książka jest obe...cnie na etapie opiniowania.  rozwiń
  • Prawda 2022-06-20 16:18:45
    Do czechu: cesiu przetrzyj oczy i przeczytaj swój poprzedni wpis. Nie stój pod wiatr jak plujesz he he.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!