- W poradniku zalecono m.in., aby podczas nauki zdalnej stosować różne metody, a także ustalić limit lekcji prowadzonych w czasie rzeczywistym.
- Rekomenduje się też, by dyrektor monitorował naukę zdalną, w tym weryfikował materiały udostępniane uczniom do nauki i obserwował działania nauczyciela.
- W sekcji poświęconej nauce hybrydowej wskazano, by wychowawca pozostawał w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitorował realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach online.
Poradnik opracowano na podstawie informacji zebranych przez kuratorów oświaty od dyrektorów szkół. MEN podaje, że dyrektorzy i nauczyciele znajdą w nim wskazówki dotyczące organizacji nauki zdalnej, a także pracy szkolnej biblioteki w reżimie sanitarnym, przygotowania zajęć wychowania fizycznego i organizacji praktycznej nauki zawodu.
👉 Zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem "Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty". Zawiera on wskazówki, jak organizować nauczanie na odległość czy nauczanie w wariancie mieszanym. Więcej ➡️ https://t.co/C3z6JIF6Bl #BezpiecznyPowrótDoSzkoły pic.twitter.com/zC1r2EMG4r
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) August 25, 2020
W poradniku zalecono m.in., aby podczas nauki zdalnej stosować różne metody, a także ustalić limit lekcji prowadzonych w czasie rzeczywistym. Ponadto, by zapewnić uczniom możliwość indywidualnych konsultacji z nauczycielami online oraz udostępnić grafik takich konsultacji.
Czytaj też: Piontkowski: Inauguracja roku szkolnego powinna odbywać się zgodnie z wytycznymi
Rekomenduje się też, by dyrektor monitorował naukę zdalną, w tym weryfikował materiały udostępniane uczniom do nauki i obserwował działania nauczyciela.
👉 Przygotowania do bezpiecznego powrotu uczniów i możliwe warianty funkcjonowania szkół. Więcej w zakładce #BezpiecznyPowrótDoSzkoły ➡️ https://t.co/iuUW7gVEhl #bezpieczeństwo #edukacja pic.twitter.com/A1tn7DtqMs
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) August 25, 2020
W sekcji poświęconej nauce hybrydowej wskazano, by wychowawca pozostawał w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitorował realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach online. Zalecono też, by nauczyciele współpracowali ze sobą w zespołach przedmiotowych: ustalali treści kształcenia, które będą realizowane w poszczególnych klasach i rekomendowany sposób ich realizacji (narzędzia, metody i formy).
👉 Możliwe opcje funkcjonowania szkoły - wariant B i C. Więcej informacji ➡️https://t.co/iuUW7gVEhl #BezpiecznyPowrótDoSzkoły #bezpieczeństwo pic.twitter.com/j0mNREMCGQ
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) August 25, 2020
Poradnik zawiera też zasady oceniania uczniów podczas kształcenia na odległość. Zapisano w nim m.in., że nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w internecie, np. na platformie edukacyjnej lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą elektroniczną. Nauczyciel - zgodnie z zaleceniami z poradnika - powinien archiwizować prace domowe poszczególnych uczniów i przechowywać je do wglądu.
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi w związku z powrotem uczniów do szkół i placówek ➡️https://t.co/vy6eldPvst #BezpiecznyPowrótDoSzkoły #edukacja #bezpieczeństwo pic.twitter.com/fXnzw7WUyp
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) August 25, 2020
"Zestaw dobrych praktyk przygotowano także dla wychowawców i nauczycieli przedmiotowych. Osobne miejsce w materiale zajmują wskazówki i porady, które dotyczą kształcenia na odległość uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym i współpracy z rodzicami takich uczniów, a także organizacji zajęć rewalidacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych. Zestaw dobrych praktyk znajdą w materiale także specjaliści zajmujący się pomocą psychologiczno-pedagogiczną" - informuje resort edukacji.