Jak uczyć zdalnie w klasach I-III szkół podstawowych? Jest poradnik

  • PAP/AT
  • 18 listopada 2020 - 13:47
Jak uczyć zdalnie w klasach I-III szkół podstawowych? Jest poradnik
MEN stworzyło poradnik nt. nauczania zdalnego dla nauczycieli (fot. shutterstock)
Resort edukacji przygotował poradnik, jak uczyć zdalnie w klasach I-III szkół podstawowych. Można w nim znaleźć porady m.in. o tym, jak kontaktować się z nauczycielami, jak zaplanować dziecku czasu, wspierać je w rozwoju i w edukacji w warunkach domowych.
  • Poradnik składa się z trzech części: wstępu, w którym wyjaśniono, jaką rolę pełni edukacja wczesnoszkolna prowadzona ze względu na sytuację epidemiczną zdalnie, części adresowanej do rodziców i części adresowanej do nauczycieli.
  • W poradniku zebraliśmy wskazówki dotyczące planowania i organizacji czasu spędzanego z dzieckiem w domu oraz odnośniki do materiałów, które mogą być wykorzystywane do nauki na odległość - powiedziała rzeczniczka prasowa MEN Anna Ostrowska.
  • Przedstawiliśmy w nim także praktyczne porady na temat wczesnego wspomagania rozwoju realizowanego w warunkach domowych - dodała.

"W związku z nauką zdalną przygotowaliśmy praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców uczniów klas I-III szkół podstawowych. W poradniku zebraliśmy wskazówki dotyczące planowania i organizacji czasu spędzanego z dzieckiem w domu oraz odnośniki do materiałów, które mogą być wykorzystywane do nauki na odległość. Przedstawiliśmy w nim także praktyczne porady na temat wczesnego wspomagania rozwoju realizowanego w warunkach domowych" - powiedziała rzeczniczka prasowa MEN Anna Ostrowska.

"W publikacji znalazły się też porady dotyczące aktywizacji dzieci oraz takie podpowiedzi jak w warunkach domowych zorganizować eksperymenty, doświadczenia czy rodzinne projekty. W edukacji zdalnej ważne jest również bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu oraz ustalenie odpowiedniej formy kontaktu z nauczycielem, o tym również piszemy w naszym materiale. W fragmencie dotyczącym wczesnego wspomagania rozwoju w warunkach domowych zwróciliśmy szczególną uwagę na to jak uczą się małe dzieci, a także jak podczas codziennych działań wspierać rozwój dziecka" - dodała Ostrowska.

Poradnik składa się z trzech części: wstępu, w którym wyjaśniono, jaką rolę pełni edukacja wczesnoszkolna prowadzona ze względu na sytuację epidemiczną zdalnie, części adresowanej do rodziców i części adresowanej do nauczycieli.

Podano w nim, że proces wychowania i kształcenia prowadzony w klasach I-III szkoły podstawowej umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości i sensu działania. Ten sam proces realizowany obecnie w domu ma umożliwić dzieciom poznanie tych aspektów.

"Rodzice powinni spokojnie przedstawić dzieciom sytuację, w której się znalazły, wyjaśniając przyczyny izolacji. W domu rodzice w sposób naturalny bawią się z dziećmi i każda zabawa, gra, rozmowa, wspólne oglądanie filmu to formy wspierające rozwój dziecka" - czytamy.

Wskazano, że czas, w którym dziecko nie chodzi do szkoły, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne, lepiej zorganizowane, odpowiedzialne. Pobyt w domu daje możliwość częstszych rozmów z dziećmi na interesujące je tematy. W ten sposób można wzbogacać ich słownictwo oraz wiedzę o świecie. Ważne jest także wspólne czytanie książek, rozmawianie o nich i wyjaśnianie. Głośne czytanie i słuchanie tekstu czytanego jest dobrą metodą wspierania nauki czytania.

"Nauka w domu to możliwość realizowania rodzinnych projektów oraz słowna informacja zwrotna skierowana do dziecka, budująca świadomość jego własnych postępów, zasobów i potrzeb rozwojowych. Dziecko najlepiej rozwija się, kiedy uczestniczy w procesie nadawania znaczeń czynnościom i działaniom, które wykonuje. Wynika to z naturalnej potrzeby działania" - zaznaczono.

Zwracając się do rodziców, podkreślono, że dyrektorzy i nauczyciele ze szkół dokładają wszelkich starań, aby w różnych formach kontynuować nauczanie na odległość.

"W obecnej sytuacji państwa rola - rodziców, którzy wspierają swoje dzieci w uczeniu się w domu - nabiera nowego znaczenia. Zachęcamy do stałego komunikowania się ze szkołą i współpracy z nauczycielami w zakresie organizacji zdalnego nauczania" - czytamy w poradniku.

Wskazano też, że zawieszenie zajęć wychowawczych i dydaktycznych w szkołach nie oznacza, że najmłodsi uczniowie przestają kontynuować proces wychowania i kształcenia.

"Obecna sytuacja sprawia, że podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej powinna być realizowana - przy współpracy nauczyciela i rodziców - w domu rodzinnym. W tym czasie, dla wspierania rozwoju dzieci, realizowane są konkretne zadania zapisane w podstawie programowej" - zaznaczono.

Podano, że zadania te zobowiązują nauczycieli i wychowawcę do kontaktu z rodzicami, aby razem z nimi ustalić sposób i zakres realizowania działań edukacyjnych. W tym celu nauczyciele powinni zadbać o kontakt z rodzicami, wykorzystując np. stronę internetową szkoły, komunikatory, profile szkół, kontakt telefoniczny. Wskazano, że nauczyciele wspólnie z rodzicami powinni określić najdogodniejszą formę wzajemnego kontaktu, która pozwoli im na rozważne oraz odpowiedzialne zorganizowanie i prowadzenie w warunkach domowych odpowiednich form wspierania rozwoju dzieci.

Wyjaśniono, że w obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętać, że ten szczególny czas powinien być przeznaczony nie tylko na zdobywanie wiedzy, ale także na rozwijanie innych form aktywności dziecka, w tym na aktywność fizyczną, odpoczynek i wzmacnianie relacji rodzinnych oraz pobudzanie zainteresowań.

Dlatego w poradniku wskazano na konieczność zaplanowania czasu dziecka i podzielenia go na np. cztery obszary.

Pierwszy z nich to edukacja, czyli np. indywidualna praca ucznia z materiałami przekazanymi czy wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, zajęcia prowadzone przez nauczyciela online oraz inne formy nauki ucznia, takie jak wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, czytanie lektur.

Drugi z obszarów to aktywność ruchowa. Wskazano na aktywności fizyczne bezpieczne i możliwe do wykonania w warunkach domowych, w tym np. proste ćwiczenia gimnastyczne, taniec).

Trzeci obszar to obowiązki domowe, w których wypełnianie dziecko powinno być zaangażowane (sprzątanie, pomoc przy posiłkach); można je wzbogacać np. o aspekty matematyczne (np. ważenie, odmierzanie, odliczanie), dotyczące ochrony środowiska (np. segregacja śmieci i rozmowa na ten temat).

Czwarty obszar to rozrywka. Podano, że chodzi o każdą formę zabawy i odpoczynku, która minimalizuje poczucie braku kontaktu z rówieśnikami. Dodano, że to okazja do podzielenia się z dziećmi swoimi pasjami, a także wspólne gry planszowe (pomoc w rozpoznawaniu i rozumieniu emocji dziecka np. w sytuacji doświadczania radości zwycięstwa czy zaakceptowania przegranej).

Wskazano też, że nauka w domu wymaga od dziecka większej samodzielności. "Zachęcaj swoje dziecko do samodzielnej pracy, wzmacniaj jego poczucie sprawstwa, doceniaj samodzielnie wykonane zadania. Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj za pilność, systematyczność i samodzielną naukę" - czytamy.

"Zgłaszaj szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia na odległość (np. trudności techniczne, posiadane zasoby i możliwości sprzętowe)" - radzi poradnik.

"Pomóż dziecku zorganizować warunki do nauki w domu - kącik, pomieszczenie, dostęp do komputera, tablet itd. Zadbaj o ograniczenie czynników, które mogą rozpraszać dziecko w czasie nauki. Wspólnie z dzieckiem ustalcie godziny nauki, przeplatane odpoczynkiem (zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami, np. prace w domu na rzecz rodziny" - wskazuje.

"Pomóż dziecku w pobieraniu materiałów, zrozumieniu poleceń. Doradź, w jaki sposób ma przechowywać pobrane materiały, pomóż w przekazywaniu rezultatów wykonanych prac" - dodaje.

Podkreślono, że w tej nietypowej sytuacji nauczyciele wciąż wypełniają swoje zadania, chociaż w zmienionej formie. Pozostają otwarci na współpracę z rodzicami i cały czas za pośrednictwem przekazywanych zadań, inspiracji, uwag mają wpływ na proces rozwoju dzieci.

W części poradnika dla nauczycieli wskazano, że obecnie największym wyzwaniem, jakie przed nimi stoi jest koordynowanie pracy uczniów w warunkach nauki w domu, zgodnie z realizowanym programem nauczania. Zamieszczono też informacje na temat polecanych ich stron i informacji, które mogą być przydatne w pracy zdalnej z uczniami.

TAGI
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!