Partnerzy portalu

Klasy mundurowe z nowym programem nauczania

Klasy mundurowe z nowym programem nauczania
Adobe Stock
Od 4 września br. w części polskich szkół uczniowie klas mundurowych rozpoczną nowy program edukacyjny. W całej Polsce w ok. 500 szkołach będzie go realizować blisko 50 tys. uczniów, którzy stali się oczkiem w głowie Ministerstwa Obrony Narodowej. Czego będą się uczyć młodzi ludzie zakładający na lekcje mundury?

• Młodzież ma nadzieję, że edukacja w klasie „na baczność” ułatwi im w przyszłości zdobycie zawodu wojskowego, strażaka czy marynarza.

• Program kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych z przedmiotu edukacja wojskowa będzie bardziej jednolity.

• Uczniowie odbywać będą zajęcia praktyczne w terenie, organizowane przez jednostki wojskowe i organizacje pozarządowe. Za to będą mieli szereg przywilejów.

Klasy mundurowe to nie wymysł obecnej władzy. Istnieją w Polsce od ponad dwunastu lat. Obecnie działają w ponad 200 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W ostatnich latach edukowało się w nich średnio od 20 do prawie 50 tys. uczniów. Klasy mundurowe cieszą się dużym zainteresowaniem. Młodzież ma nadzieję, że edukacja w klasie „na baczność” ułatwi im w przyszłości zdobycie zawodu wojskowego, strażaka czy marynarza.

Jak dotąd nie było jednak sensownych planów, jak ten ogromny potencjał uczniów w mundurach wykorzystać. Różnice w poziomie wyszkolenia w poszczególnych klasach były bardzo duże. To było zasadniczym mankamentem zdobywanej przez uczniów wiedzy wojskowej, utrudniało przygotowanie ochotników do służby w armii.

Teraz to się zmieni, klasy stały się oczkiem w głowie Ministerstwa Obrony Narodowej. MON zdecydował, że program kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych z przedmiotu edukacja wojskowa ma być bardziej jednolity, a wojskowa służba przygotowawcza dla absolwentów liceów i techników – krótsza o miesiąc. Uczniowie klas o profilu mundurowym będą mogli podczas nauki odbyć część szkolenia wojskowego.

Ujednolicenie programu nauczania

PortalSamorzadowy.pl zapytał Waldemara Zubka, dyrektora Biura ds. Proobronnych w MON, jaki jest zasadniczy cel wprowadzanego programu pilotażowego dla szkół prowadzących Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych. W odpowiedzi dowiedzieliśmy się, że ma on na celu wsparcie wytypowanych placówek oświatowych w zakresie spójnego i aktualnie obowiązującego w Siłach Zbrojnych RP szkolenia wojskowego.

Dotychczasowe specjalistyczne formy kształcenia w tych szkołach odbywały się w oparciu o programy autorskie, czego efektem był różny poziom wiedzy, co utrudniało przygotowanie uczniów tych klas do potencjalnej służby wojskowej.

Program obejmie cały rok szkolny klasy II i pierwsze półrocze klasy III (w technikum odpowiednio klasy III i IV). Do udziału w programie pilotażowym zgłosiły się 243 placówki z całego kraju. Ostatecznie zakwalifikowało się ponad 50 z nich.

Czytaj też: MEN: Reforma edukacji przebiega zgodnie z harmonogramem

Docelowo program ma obowiązywać we wszystkich klasach wojskowych. Uczniowie, którzy wezmą udział w programie, będą mogli po odbyciu służby przygotowawczej pozostać w rezerwie, wstąpić do zawodowej służby jako szeregowcy albo pójść na studia wojskowe.

Kształcenie młodzieży w duchu wartości patriotycznych

MON uważa, że klasy tego typu powinny wychodzić naprzeciw naturalnym potrzebom młodego człowieka: spożytkowaniu młodzieńczej energii i zapału, ciekawości, chęci przeżycia przygody, kształtowania tężyzny fizycznej. Kształcenie młodzieży z klas mundurowych powinno się odbywać w duchu wartości patriotycznych, przyczyniając się do integracji młodych ludzi ze społeczeństwem oraz przeciwdziałaniu negatywnym zjawiskom występującym wśród części uczniów (wzrost przestępczości, narkomania, alkoholizm itp.).

Dlatego w klasach mundurowych kładzie się nacisk na historię, wpajane są postawy patriotyczne. Uczniowie tych klas uważają, że nie jest to złe. Wiedzą więcej o naszej historii i bohaterach, którzy oddali życie za Polskę, niż wielu ich rówieśników z innych klas. 

Część środowiska oświatowego spekuluje jednak, czy poddanie dyscyplinie i wprowadzenie wojskowego drylu wśród dzieci może negatywnie wpłynąć na ich samodzielny rozwój.

 – Każdy pomysł ma swoich krytyków. Można stworzyć klasę mundurową i zaprzepaścić podmiotowość ucznia lub klasę mundurową, w której wychodzić się będzie na przeciw wojskowym zainteresowaniom uczniów. W większości tworzą te klasy ludzie związani z wojskiem, rozumiejący zainteresowania młodzieży wojskiem, a nie ci, dla których dryl wojskowy i posłuszeństwo są celem nadrzędnym – mówił dla PortalSamorządowy.pl Piotr Kępiński, nauczyciel polskiego oraz opiekun klas mundurowych w V Liceum Ogólnokształcącym w Kaliszu.

Edukacja w mundurze

Kaliskie liceum to jedna ze szkół, którą wybrano do pilotażowego programu edukacji wojskowej. Klasy mundurowe funkcjonują tu od pięciu lat. W tym roku szkolnym do trzech klas mundurowych będzie uczęszczać ok. 100 uczniów.

 – Klasy te cieszą się popularnością wśród młodzieży i są doskonale znane w środowisku lokalnym. Uczniowie w mundurach biorą udział w każdej ważniejszej imprezie. Dobrze że zostaliśmy zauważeni przez MON i jako jedna z pięćdziesięciu szkół będziemy uczestniczyć w nowym programie edukacji wojskowej. Dla nas oznacza to duże wsparcie ze strony wojska – przekonywała PortalSamorzadowy.pl Beata Szulc, dyrektorka kaliskiego liceum.

Według niej, uczniowie kończąc ten program będą mieli określone korzyści, włącznie z punktami dodatkowymi na uczelnie wojskowe. Z takim programem dla klas mundurowych szkoła ma szansę stać się bardziej atrakcyjna dla uczniów.

W Zespole Szkół nr 7 w Warszawie klasy wojskowe mają od 2006 r. W każdym roku szkolnym ich ilość ulega zmianie ze względu na liczbę uczniów. W obecnym roku szkolnym 2017/2018 będzie 6 klas o profilu wojskowym. - Nasza szkoła, jako jedna z dwóch w Warszawie, będzie brała udział w projekcie MON pn. „Pilotażowy program wspierania szkół ponadgimnazjalnych prowadzących certyfikowane piony wojskowych klas mundurowych”. To jeszcze bardziej uatrakcyjni naukę w tych klasach – twierdził w rozmowie z PortalSamorzadowy dr Paweł Mirecki, dyrektor warszawskiego zespołu szkół.

Czytaj też: Reforma oświaty: Łódź chce zwrotu 3,7 mln zł od Ministerstwa Edukacji

Dodał, że już obecnie, oprócz codziennych obowiązkowych zajęć przygotowujących młodzież do zdania matury, klasy mundurowe oferują dodatkowe zajęcia, takie jak: wyjścia na basen, strzelnicę, wyjazdy na obozy szkoleniowe. Reprezentując szkołę na różnych uroczystościach państwowych mają możliwość spotykać się z ważnymi osobistościami z kraju oraz z ludźmi z pierwszych stron gazet.

Edukacja wojskowa – teoria i praktyka

Co znajdzie się w nowym przedmiocie „edukacja wojskowa”, który obejmie 185 godzin lekcyjnych? Według informacji MON, na program ten złożą się zajęcia teoretyczne oraz ćwiczenia praktyczne. Uczniowie poznają podstawy wychowania obywatelskiego i wojskowego, regulaminy wojskowe i musztrę, zagadnienia profilaktyki i dyscypliny wojskowej.

W czasie tzw. wojskowych dni szkoleniowych uczniowie odbywać będą zajęcia praktyczne. Poznawać będą taktykę pola walki oraz strzelać z broni bojową amunicją. Odbywać będą szkolenie inżynieryjno-saperskie, logistyczne, a także prawne. W realizacji programu pomagać będzie wojsko.

- Istotnie będziemy koordynować realizację tego programu. Na Podkarpaciu wezmą w nim udział 4 szkoły, w których są klasy mundurowe. Nasi specjaliści prowadzić będą zajęcia z prawa, monitorować uczniów, którzy będą chcieli po skończeniu szkoły zostać żołnierzami zawodowymi. Nasze jednostki, tj. 21 brygada Strzelców Podhalańskich i 3 Brygada Obrony Terytorialnej zajmą się praktycznym szkoleniem uczniów, np. taktycznym, inżynierskim i ogniowym – mówił w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl kpt. Wojciech Deć z Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Rzeszowie.

Przywileje za noszenie munduru

Projekt MON przewiduje dla uczniów klas mundurowych szereg przywilejów. Oprócz wsparcia i konsultacji wojska podczas realizacji programu, dofinansowania do zakupu umundurowania i sprzętu wykorzystywanego do szkolenia, odbywać się również będą konsultacje przedstawicieli wojskowych komend uzupełnień z chętnymi uczniami co do możliwości przyjęcia ich do służby wojskowej.

Po zakończeniu edukacji będą mogli przejść skrócone wojskowe szkolenie przygotowawcze, złożyć przysięgę i zostać żołnierzami rezerwy. Będą mieli pierwszeństwo w ubieganiu się o przyjęcie do zawodowej służby wojskowej. MON chce, aby uczniowie w ramach programu pilotażowego mogli uzyskać państwowy certyfikat z pierwszej pomocy medycznej oraz kurs prawa jazdy kategorii B.

TAGI
KOMENTARZE2

  • hmmm 2017-09-01 10:01:37
    Lekcję rozpoczynać będą apelem smoleńskim ?
  • Zenon z Elei 2017-09-01 09:37:41
    Macierewicz bierz przykład z Rosji. Po wzorce demokracji, PISowcy pojechali na Białoruś

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!