PARTNER PORTALU
  • BGK

Kluzik-Rostkowska spotkała się ze związkowcami

  • pt/pap    16 lipca 2015 - 17:49
Kluzik-Rostkowska spotkała się ze związkowcami
Nie wiadomo kiedy dojdzie do kolejnego spotkania Minister Edukacji ze związkowcami - for.men.gov.pl

Spotkanie Minister Edukacji ze związkowcami nie przyniosło porozumienia. Obie strony wyszły z niego niezadowolone.




Joanna Kluzik-Rostkowska spotkała się z przedstawicielami związków zawodowych. W rozmowach udział wzięli: prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz oraz wiceprzewodnicząca Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" Teresa Misiuk, przewodniczący Branży Nauki, Oświaty i Wychowania Forum Związków Zawodowych Sławomir Wittkowicz.

W zaproszeniu minister edukacji poprosiła związki o wsparcie w planach utworzenia platformy ponad podziałami i wzięcie współodpowiedzialności za działania, które będą służyć uczniom. Związkowcy zaproszenie przyjęli.

– W trakcie naszych kilkunastu spotkań wielokrotnie pojawiał się postulat powołania zespołów merytorycznych. Ostatnio, 30 czerwca w Katowicach, raz jeszcze przypomniało mi o tym ZNP. Rozmawiajmy – powiedziała szefowa MEN.

Joanna Kluzik-Rostkowska przypomniała zaproponowane tematy prac zespołów:

*Dyrektor szkoły – nauczyciel, urzędnik, menager, wykonawca poleceń? – autonomia i kompetencje dyrektora, sposób wyboru;

*Kierunek: potrzeby dzieci. Kształcenie przyszłych nauczycieli. Co warto zmienić?

*Dlaczego uczniowie muszą brać korepetycje? Szkoła sprzyjająca rozwojowi ucznia – rola rodziców, nauczycieli, dyrektora;

*Dni wolne od nauki, niewolne od opieki – jak szkoły radzą sobie z obowiązkiem zapewnienia opieki uczniom w trakcie m.in. przerw świątecznych;

*Nauczyciel – przyjaciel, mistrz, wychowawca, współczujący obserwator? Jak pomóc nauczycielom w wypełnianiu tej roli? Szkoła wolna od przemocy, przyjazna, bezpieczna, czyli jaka?

Przedstawiła także reprezentantów MEN wyznaczonych do prac w poszczególnych zespołach.

– Taki skład gwarantuje ponadpolityczne i merytoryczne prace. Mam nadzieję, że efekt działania zespołów służył będzie każdemu kolejnemu ministrowi edukacji, niezależnie od tego, kto nim będzie – dodała minister edukacji.

– Chcemy m.in. zastanowić się, co robić, by uczniowie nie musieli korzystać z korepetycji. Co zrobić, by w szkołach nie dochodziło do takich sytuacji, o jakich – niestety – musieliśmy ostatnio rozmawiać, jak samobójstwo Dominika. Chcemy się zastanowić, czy dyrektor szkoły powinien mieć mniejszą czy większą samodzielność, jak szkolić nauczycieli, by byli oni lepiej przygotowani – tłumaczyła Joanna Kluzik-Rostkowska.

Mimo gotowości do rozpoczęcia prac zespołów, nie doszło do tego.

– Zaproponowane przez panią tematy są ważne, ale nie najważniejsze – przyznali zgodnie związkowcy.

Finansowanie zadań edukacyjnych

Postulowali, by rozszerzyć tematykę prac o m.in. kwestie ustroju szkoły, finansowanie zadań edukacyjnych, ale i warunki pracy i płacy nauczycieli. Szefowa MEN wyraziła gotowość merytorycznego uzupełnienia tematów. Przypomniała jednak, że w budżecie na 2016 r. nie ma pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.

Związkowcy chcieli poznać także harmonogram prac w zespołach i szczegóły rozwiązań, nad którymi miałyby pracować.

Mimo rozmów, nie doszło do porozumienia.

Edukacja z punktu widzenia ucznia





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • zojka, 2015-07-19 08:21:00

    Niestety nauczyciele w Polsce nie mają łatwej pracy, zwłaszcza Ci, którzy pracują w większych miastach, bo jeśli chodzi o wieś, to bywa różnie. Jednak nauczyciel, który ma w klasie 25 uczniów, w tym dzieci z orzeczeniami poradni psychologiczno - pedagogicznej, nie ma pracy lekkiej i przyjemnej. Zaro...bki - najniższe w Europie, pensum porównywalne. Zawiść ludzi i ich dążenie do likwidacji KN wynika z braku świadomości dotyczącej specyfiki wykonywania tego zawodu. Moim zdaniem powinno się raczej weryfikować pracę nauczycieli, tak jak ma to miejsce w krajach skandynawskich, żeby nauczyciel w Polsce nie czuł się jak święta krowa, co niestety czasem ma miejsce. Związki zawodowe też powinny zmienić charakter swojej działalności, bo broniąc "obiboków", by nie byli zwalniani z pracy za brak kompetencji i empatii, szkodzą edukacji.  rozwiń
  • olo, 2015-07-17 11:23:06

    Zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli o 60 % jest bardzo proste. - Obowiązkowy wymiar godzin -25, - minimalna ilość uczniów w klasie -10, jeżeli mniej to albo ruchome pensum i płac; w ostateczności łączenie klas na część przedmiotów (w-f, muzyka, informatyka, religia, a może i polowa godzin matematyki... i j.polskiego). Co z tego, że będą wtedy zwolnienia, a jak zwalniali tysiące pracowników (stocznie, huty, Radoskór) nikt się nie sprzeciwił. Nauczyciel powinien być opłacany za to, że pracuje a nie za to, że ma etat. Skończyć wreszcie z dodatkami wiejskimi (znam szkoły wiejskie w mazowieckim, gdzie klasy liczą po 4 - 6 uczniów. I nauczyciele tych klas narzekają na nadmiar pracy, kartkówki, klasówki (szczególnie te z w-f). Polska szkoła wymaga gruntownych zmian a KN powinna już dawno wylądować w koszy na śmieci.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.