- Nowelizacja systemu awansu zawodowego nauczycieli w obecnym kształcie jest nie do przyjęcia – uważają przedstawiciele WZZ „Forum - Oświata”.
- Związkowcy negatywnie ocenili wprowadzenie stanowiska nauczyciela przygotowującego się do zawodu nauczyciela.
- Proponowana forma zatrudniania nauczycieli ubiegających się o awans narusza Kodeks pracy - uważają.
"Nie podzielamy państwa optymistycznych stwierdzeń, że zmiany zawarte w projekcie ustawy są korzystne dla nauczycieli oraz że mają na celu uproszczenie i odbiurokratyzowanie systemu zawodowego nauczycieli" - stwierdzili przedstawiciele Wolnego Związku Zawodowego „Forum - Oświata” w opinii do projektu nowelizującego Kartę nauczyciela (opinia w załączeniu).
Zdaniem związkowców Ministerstwo Edukacji i Nauki nie przedstawiło argumentów, które by przemawiały za proponowanymi zmianami. Negatywnie ocenili oni przede wszystkim zaproponowaną likwidację dwóch stopni awansu zawodowego nauczyciela – czyli nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego – i zastąpienie ich trwającą kilka lat formą „nauczania bez stopnia awansu zawodowego”.
Nie do przyjęcia jest wynikający z tej koncepcji brak stabilności zawodowej nauczycieli, objawiający się zawieraniem umów na czas określony i brakiem obiektywnych kryteriów oceny ich pracy. A proponowany wzrost wynagrodzeń do 120 proc. kwoty bazowej w przypadku dotychczasowych nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych oznacza zamrożenie wynagrodzeń dla tej grupy na czas od 2 do 6 lat.
Związkowcy nie podzielili też argumentu odbiurokratyzowania systemu awansu zawodowego nauczycieli, wskazując, że w przypadku rozpoczynających karierę zawodową nauczycieli bez stopnia awansu zawodowego papierologia zostaje zastąpiona częstą oceną pracy, która warunkuje możliwość ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego.
Zauważyli, że taka procedura dopuszczenia do wykonywania zawodu podważa kwalifikacje zdobyte w trakcie studiów przez nauczyciela przygotowującego się do zawodu, a tym samym wiarygodność dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Zwrócili też uwagę, że od uzyskanej opinii komisji powołanej przez dyrektora, która ma umożliwić weryfikację praktycznych umiejętności nauczania przygotowującego się do zawodu, nie przewidziano możliwości odwołania, co może powodować różne nieprawidłowości w przypadku złych relacji zdającego z kierownictwem placówki.
Wskazali również, że przewidziana w projekcie możliwość wielokrotnego zatrudniania nauczyciela bez stopnia awansu zawodowego - na podstawie umów o pracę na czas określony - jest sprzeczna z zasadami wyrażonymi w Kodeksie pracy.
Przedstawiciele WZZ zwrócili również uwagę na brak precyzyjnie sformułowanych kryteriów oceny pracy nauczyciela na poziomie ustawy. Sprzeciwili się także próbie wprowadzenia godziny dostępności nauczyciela w szkole, argumentując to tym, że każdy nauczyciel jest dostępny dla uczniów, realizując swoje obowiązki w ramach pensum.
Podkreślili przy tym, że kuriozalna wydaje sie sytuacja, gdy ta sama opcja polityczna najpierw zapowiada likwidację tzw. godzin karcianych i je likwiduje, a kilka lat później próbuje je przywrócić pod zmienioną nazwą...

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.