- Konieczność zmiany nowelizowanego rozporządzenia jest związana z wprowadzeniem obowiązku zatrudniania - od dnia 1 września 2022 r. - w przedszkolach, szkołach i zespołach przedszkoli i szkół niebędących specjalnymi, nauczycieli pedagogów specjalnych.
- Obowiązek ten wynikają z przepisów ustawy Karta Nauczyciela, wprowadzonych ustawą z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw i potrzebą określenia wymagań kwalifikacyjnych dla tej grupy nauczycieli.
- Powyższe pociąga za sobą konieczność określenia kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zatrudnianych na stanowisku pedagoga specjalnego w przedszkolach, szkołach i zespołach przedszkoli i szkół niebędących szkołami specjalnymi.
W projekcie rozporządzenia przewidziano również zmianę dotyczącą kwalifikacji wymaganych od nauczycieli zatrudnianych w przedszkolach, szkołach i oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych. Stanowi to odpowiedź na wpływające do Ministerstwa Edukacji i Nauki postulaty od pracowników kuratoriów oświaty, dyrektorów i organów prowadzących te przedszkola, szkoły oraz osób kierujących podmiotami leczniczymi, wskazujące na trudności w pozyskaniu nauczycieli posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki leczniczej lub terapeutycznej.
Treść projektu rozporządzenia wraz z uzasadnieniem oraz nowelizowane rozporządzenie znajdują się w dziale "Multimedia" pod artykułem.
"To poważne utrudnienie w funkcjonowaniu przedszkoli, szkół i oddziałów specjalnych już istniejących, jak i tworzeniu nowych. Szczególnie trudna sytuacja występuje w podmiotach leczniczych realizujących świadczenia z zakresu opieki psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży" - czytamy w rozporządzeniu.
Zwiększyć dostęp do specjalistów
Z dniem 1 stycznia 2022 r. zostały wprowadzone przepisy zobowiązujące do zapewnienia przez podmiot leczniczy udzielający świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień dzieci i młodzieży na II poziomie referencyjnym, realizacji obowiązku szkolnego w miejscu udzielania świadczeń w ramach oddziału dziennego.
Brak funkcjonującej na terenie podmiotu leczniczego szkoły lub oddziału specjalnego uniemożliwia zawarcie umowy o realizację świadczeń, a tym samym ogranicza dostępność opieki psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży. Jako wystarczające do realizacji zadań w przedszkolach, szkołach i oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych są wskazywane kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkola lub danego typu szkoły.
Czytaj też: Solidarność nie zapomniała - chce głowy ministra Czarnka
Projektowane rozporządzenia określa kwalifikacje wymagane od osób zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych.
Będzie je posiadała osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela określone w § 3 i § 4 nowelizowanego rozporządzenia, a w przypadku nauczania języków obcych w tych przedszkolach, szkołach i oddziałach - w § 12 nowelizowanego rozporządzenia. Nie będzie zatem konieczne posiadanie przygotowania w zakresie pedagogiki leczniczej czy terapeutycznej.
Osoba na stanowisku pedagoga specjalnego będzie zobowiązana do ukończenia:
- jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika specjalna i posiadania przygotowania pedagogicznego lub
- jednolitych studiów magisterskich lub studiów pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, i posiadania przygotowania pedagogicznego, lub
- jednolitych studiów magisterskich lub studiów pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, i posiadania przygotowania pedagogicznego, a ponadto ukończenia kursu kwalifikacyjnego lub studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej lub w zakresie edukacji włączającej.
Projektowane rozwiązania były konsultowane na etapie opracowania projektu ze środowiskiem akademickim, tj. przedstawicielami uczelni prowadzących kształcenie w zakresie pedagogiki specjalnej.
Nauczyciel pedagog specjalny
W dodawanym § 30a nowelizowanego rozporządzenia przewidziano, że do 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego:
- w przedszkolach, o których mowa w § 4 - będzie posiadała również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, określone w § 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- w szkołach i przedszkolach, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4 - będzie posiadała również osoba, która ma kwalifikacje określone w § 3 ust. 1 i § 4, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej.
Projektowane rozwiązania były konsultowane ze środowiskiem akademickim. W toku konsultacji ustalono również konieczność wprowadzenia okresu niezbędnego na uzupełnienie kwalifikacji w przypadku tych osób, które nie spełniają wymagań określonych w § 19a nowelizowanego rozporządzenia. Termin ten został ustalony na dzień 31 sierpnia 2026 r.
Czytaj też: Czy zabraknie podręczników w szkołach? Problem wróci w połowie sierpnia
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Dokument jest procedowany w trybie odrębnym, tj. z pominięciem etapu konsultacji publicznych i opiniowania oraz skróceniem etapu uzgodnień. Jest to uzasadnione ważnym interesem publicznym, umożliwi bowiem podejmowanie czynności związanych z zatrudnieniem nauczycieli pedagogów specjalnych z dniem 1 września 2022 r.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.