PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Matura bez obowiązkowej matematyki? MEN odpowiada na sugestie NIK

  • Michał Wroński    19 lutego 2019 - 17:00
Matura bez obowiązkowej matematyki? MEN odpowiada na sugestie NIK
MEN zapewnia, że że poziom kształcenia matematycznego w polskich szkołach jest na dobrym poziomie. (fot. pixabay.com)

Matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich - Ministerstwo Edukacji Narodowej nie pozostawia co do tego cienia wątpliwości. Odnosi się w ten sposób do postulatu Najwyższej Izby Kontroli, aby zawiesić obowiązkowy dla wszystkich uczniów egzamin maturalny z matematyki, do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach.




  • MEN zapewnia, że „obiektywne i renomowane porównania międzynarodowe” pokazują, że kształcenie matematyczne w polskich szkołach jest na dobrym poziomie.
  • Resort przekonuje, że podstawa programowa matematyki uwzględnia „oczekiwania nauczycieli, środowiska akademickiego, rodziców i uczniów”.
  • MEN uważa, że wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej matury zniszczyłoby „obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych”.

Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego - odpowiada w specjalnym komunikacie MEN.

Zdaniem resortu wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej matury zniszczyłoby „obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych”.

- O obecny kształt tego narzędzia, z obowiązkowym egzaminem z matematyki, polskie środowisko akademickie, zarówno przedstawiciele nauk ścisłych, jak i humanistycznych, zabiegało przez wiele lat - stwierdza MEN.

Resort zapewnia, że „obiektywne i renomowane porównania międzynarodowe” pokazują, że poziom kształcenia matematycznego w polskich szkołach jest na dobrym poziomie.

- Nie istnieją żadne obiektywne, naukowo zweryfikowane przesłanki do natychmiastowego wprowadzania programów naprawczych w zakresie nauczania matematyki. Trudno dostrzec, jak obowiązkowa matura z matematyki mogłaby, choćby w najmniejszym stopniu, przeszkadzać w doskonaleniu procesu nauczania matematyki - argumentuje MEN.

Czytaj: ZMP popiera płacowe oczekiwania nauczycieli. Chce, by ich wynagrodzenia płacił bezpośrednio budżet państwa

Jak przypomina resort edukacji podstawa programowa zakłada wprowadzenie do matematyki już w wychowaniu przedszkolnym, a następnie „przyjazne i łagodne” przechodzenie uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej do zagadnień matematycznych. Z kolei klasa IV – jak czytamy w komunikacie MEN - jest wyraźnie zaznaczonym rokiem przeznaczonym na propedeutykę nauczania przedmiotowego. Resort zapewnia, że realizacja podstaw programowych jest pod stałym nadzorem, dyrektor szkoły weryfikuje wszystkie programy nauczania realizowane przez nauczycieli, zaś w nowych podstawach programowych „dobitnie” zaznaczono korelację przedmiotową, która zapewnia „spójność i efektywność nauczania oraz motywuje nauczycieli do stosowania metody projektu”.

- Egzaminy gimnazjalny i ósmoklasisty z matematyki oraz egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne, rzetelne narzędzia służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów, m.in. w zakresie kompetencji matematycznych. Bez tych narzędzi nie będzie żadnej możliwości wyciągnięcia jakichkolwiek wniosków służących kształceniu - ostrzega MEN.

Resort przekonuje, że podstawa programowa matematyki to efekt pracy ekspertów w tej dziedzinie, którzy wnikliwie analizowali uwagi, postulaty i propozycje zgłaszane do MEN w czasie prac nad projektem, a jej ostateczny kształt uwzględnia „oczekiwania nauczycieli, środowiska akademickiego, rodziców i uczniów”.

Jak można przeczytać w komunikacie, Minister Edukacji Narodowej widzi konieczność wspierania metodycznego nauczycieli matematyki. Resort stwierdza jednak, że dostęp nauczycieli do doradztwa metodycznego był dotąd bardzo nierównomierny zarówno ze względu na liczbę nauczycieli przypadających na jednego doradcę jak i ze względu na rozkład specjalności nauczycielskich doradców metodycznych, w tym także matematyki.

- Od 1 stycznia 2019 r. wprowadzono zmiany dotyczące sposobu finansowania doradztwa metodycznego. Pozwoli to na zwiększenie liczby doradców metodycznych i poprawę dostępu nauczycieli do doradztwa medycznego - zapowiada MEN.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • w.potega@neostrada.pl, 2019-02-21 11:38:17

    Do Felek: Brakuje prostej odpowiedzialności za rozwój uczniów. Tej odpowiedzialności dyrektywy MEN nie zorganizują.
  • Felek, 2019-02-20 18:25:56

    A może MEN niech wreszcie przejży na oczy i przemysli dlaczego jest taki stan rzeczy z tą matematyką. Starsze pokolenia wykształciły się na słupkach i normalnych zadaniach z treścią i nie było problemu. Teraz są takie zadania, w których treść jest tak skonstruowana, że pomimo zawartych w nich prosty...ch działań trzeba się nieźle nagłówkować żeby zastosować to właściwe. Nie uczą liczenia tylko główkowania się nad rodzajem działania. Oczywiście, nie jest to złe bo niby uczy logiki ale znając obecny bardzo niski poziom czytania ze zrozumieniem lepiej w/g mnie stosować prostsze treści. Ponadto podstawa programowa wszystkich przedmiotów jest najzwyczajniej przeładowana. Dzieciaki nie dość, że dlugo pracują w szkole to co najmniej drugie tyle ślęczą w domach często do późnego wieczora a efekty jak widać na egzaminach i maturach. Dość eksperymentowania na dzieciach. Czas wrócić do starych sprawdzonych metod z lat 70-80 kiedy poziom nauczania był naprawdę efektywny. A może teraz chodzi o celowe otumanianie naszych dzieci czyli przyszłego społeczeństwa. MEN(d)y obudźcie się i zróbcie wreszcie coś sensownego.  rozwiń
  • Artur, 2019-02-20 10:09:47

    Najlepiej w ogóle zlikwidować obowiązek chodzenia do szkoły. Kreatywność wtedy będzie maksymalna. A i niemały koszt utrzymania szkół zniknie.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.