MEiN odpowiada samorządom nt. dodatkowych godzin dla nauczycieli

- MEiN odpowiedziało na postulaty Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego w sprawie oświaty.
- Podział subwencji uwzględnia przejście większego rocznika do szkół ponadpodstawowych od września 2023 r.
- Ministerstwo Edukacji i Nauki deklaruje „pełne wsparcie i gotowość współpracy z samorządami” .
Konwent Powiatów Województwa Śląskiego przekazał swoje stanowisko w sprawie pogarszającej się sytuacji finansowej samorządów wpływającej między innymi na poważne trudności w finansowaniu zadań oświatowych w roku 2023, m.in. premierowi Mateuszowi Morawieckiemu i ministrowi - Przemysławowi Czarnkowi.

Czytaj więcej
MEiN nie rozważa zmiany organizacji roku szkolnego„Na bieżąco monitorujemy sytuację finansową jednostek samorządu terytorialnego poprzez analizę danych opracowanych na podstawie raportów budżetowych” – czytamy w odpowiedzi udzielonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Coroczny podział części oświatowej subwencji ogólnej
MEiN dodał ponadto, że coroczny podział części oświatowej subwencji ogólnej każdorazowo poprzedzony jest pracami analitycznymi w zakresie możliwości modyfikacji algorytmu tego podziału oraz dostosowania sposobu finansowania oświaty do aktualnych potrzeb jednostek samorządu terytorialnego.
Jak czytamy w odpowiedzi resortu - łączna kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2023 wynosi 64.432.715 tys. zł. Jest ona wyższa w stosunku do kwoty części oświatowej subwencji ogólnej ujętej w ustawie budżetowej z 2022 r. o 11.107.177 tys. zł, czyli o 20,8 procent. MEiN dodaja, że po uwzględnieniu zmian w trakcie roku budżetowego 2022 – kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2023 jest wyższa o 8.490.377 tys. zł (15,2 proc.)
Resort zaznaczył również, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2023 samorządy prowadzące szkoły ponadpodstawowe otrzymały dodatkowe środki finansowe w subwencji oświatowej. Podział subwencji uwzględnia przejście większego rocznika do szkół ponadpodstawowych od września 2023 r.
Ministerstwo wylicza, że w rozwiązaniach zastosowano następujące wskaźniki zwiększające dla:
- uczniów czteroletnich liceów ogólnokształcących i liceów sztuk plastycznych – 2,99 proc.;
- uczniów pięcioletnich techników – 10,23 proc.;
- uczniów trzyletnich branżowych szkół I stopnia – 3,71 proc.;
- wychowanków internatów i burs – 2,96 proc. w zakresie uczniów technikum, liceum ogólnokształcącego, branżowej szkoły I stopnia i liceum plastycznych.
Jak czytamy dalej, Ministerstwo Edukacji i Nauki deklaruje „pełne wsparcie i gotowość współpracy z samorządami”. Ministerstwo zapewniło wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach 0,5 proc. rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej zgodnie z dokumentem „Kryteria podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2023” m.in. na adaptacje dodatkowych pomieszczeń do nauki w szkołach ponadpodstawowych. Ponadto w podziale rezerwy w roku 2023 uwzględniono możliwość zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych.
Działania zmierzające do udzielenia jednostkom samorządu terytorialnego dodatkowego wparcia finansowego
Resort poinformował także, że prowadzone są działania zmierzające do udzielenia przez Ministerstwo Finansów jednostkom samorządu terytorialnego dodatkowego wparcia finansowego (w roku ubiegłym samorządy otrzymały z budżetu państwa dodatkowe środki w wysokości 13,7 mld zł).
„W związku ze zwiększonymi potrzebami kadrowymi na stanowiskach nauczycieli ze względu na spodziewaną wyższą liczbę uczniów w szkołach ponadpodstawowych, Ministerstwo Edukacji i Nauki podjęło prace nad zmianą przepisów dotyczących możliwości przydzielenia nauczycielom godzin ponadwymiarowych” - czytamy.
MEiN uzupełnia, że przewiduje się w Karcie Nauczyciela dodanie przepisu umożliwiającego przydzielenie w roku szkolnym 2023/2024 nauczycielowi zatrudnionemu w liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, za zgodą tego nauczyciela, godzin ponadwymiarowych w wymiarze wyższym niż określony w ustawie.
Dowiadujemy się także, że w odniesieniu do postulatu dotyczącego przemodelowania systemu finansowania zadań oświatowych, w ministerstwie były prowadzone prace analityczne nad wdrożeniem nowego modelu podziału subwencji oświatowej (subwencja w części na oddział).
„Nowa koncepcja finansowania zakładała naliczenie subwencji w części podstawowej na oddział, a w części na ucznia. Wysokość subwencji oświatowej dla danej jednostki samorządu terytorialnego uzależniona byłaby więc od liczby oddziałów oraz od liczby uczniów w danej jednostce samorządu terytorialnego. Na prośbę jednostek samorządu terytorialnego prace nad rozwiązaniami w zakresie nowego modelu podziału subwencji zostały wstrzymane” – wynika także z odpowiedzi resortu.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
Referent
2023-06-01 17:56:36
Do Janek: czyli również dzieci nauczycieli one również jeżdżą na wycieczki szkolne prawda? Odpowiada ten nauczyciel który według grafiku ma w danym momencie dyżur. Czego Jaś się nie nauczył tego Janek nie potrafi.
-
Janek
2023-06-01 16:49:47
Do Referent : Nawet jeśli nie wszyscy czuwają to wszyscy jednakowo odpowiadają za wasze źle wychowane i równie głupie jak wy dzieci
-
Dziwne
2023-05-30 20:48:52
Dziwne, jak pada konkretne pytanie to nauczyciele zaraz robią się bardzo nieśmiali.