Partnerzy portalu

MEiN wydało rekomendacje dla pedagogów w związku z sytuacją w Ukrainie

  • PAP/rs
  • 28 lutego 2022 - 08:36 | Aktualizacja: 28 lutego 2022 - 08:54
MEiN wydało rekomendacje dla pedagogów w związku z sytuacją w Ukrainie
Nauczyciele powinni m.in. wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, a także wprowadzić skuteczny sposobu porozumiewania się mimo bariery językowej (Fot. PAP/Paweł Supernak)
W związku z aktualną sytuacją w Ukrainie MEiN przygotowało rekomendacje dla nauczycieli i pedagogów. Nauczyciele powinni m.in. wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, a także wprowadzić skuteczny sposobu porozumiewania się mimo bariery językowej.
  • Nauczyciele i pedagodzy w trakcie rozmów z uczniami powinni m.in. nie wzbudzać u uczniów niepotrzebnego lęku i niepokoju, dać dzieciom przestrzeń do mówienia o swoich uczuciach i emocjach.
  • Pedagodzy powinni także przedstawić i wyjaśnić obecną sytuację w Ukrainie, omówić zasady bezpieczeństwa, wyjaśnić, jak można pomóc Ukraińcom, którzy trafili do Polski, a także tym, którzy pozostali w swoim kraju.
  • Dodatkowo ważne jest, aby z polskimi uczniami podczas rozmów omówić skuteczne sposoby i formy porozumiewania się z dziećmi z Ukrainy - dodał resort.

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało zestaw wskazówek i rekomendacji, które mają pomóc nauczycielom i pedagogom szkolnym w rozmowie o emocjach uczniów oraz informowaniu o aktualnej sytuacji w Ukrainie.

Materiał został podzielony na kilka części - pomoc uczniom z Polski, uczniom z Ukrainy, którzy na co dzień przebywają w Polsce i wskazówki dotyczące wsparcia dzieci z Ukrainy, które trafiły do Polski w związku z eskalacją działań zbrojnych.

"W obliczu trwającej sytuacji kadra pedagogiczna polskich szkół i placówek powinna być gotowa zarówno od strony organizacyjnej, jak i mentalnej do podejmowania nowych zadań i obowiązków" - zaznaczyło w komunikacie ministerstwo.

Nauczyciele i pedagodzy w trakcie rozmów z uczniami powinni m.in. "nie wzbudzać u uczniów niepotrzebnego lęku i niepokoju, dać dzieciom przestrzeń do mówienia o swoich uczuciach i emocjach". Resort podkreślił również, że należy wskazać sposoby radzenia sobie w trudnej psychologicznie sytuacji.

Pedagodzy powinni także przedstawić i wyjaśnić obecną sytuację w Ukrainie, omówić zasady bezpieczeństwa, wyjaśnić, jak można pomóc Ukraińcom, którzy trafili do Polski, a także tym, którzy pozostali w swoim kraju.

"Dodatkowo ważne jest, aby z polskimi uczniami podczas rozmów omówić skuteczne sposoby i formy porozumiewania się z dziećmi z Ukrainy" - dodał resort.

Ministerstwo Edukacji i Nauki wśród rekomendacji dotyczących prowadzenia rozmów z uczniami z Ukrainy, które na stałe przebywają w Polsce wyróżniono m.in. wzmocnienie ich poczucia bezpieczeństwa, ustalenie, czy uczeń i jego rodzina potrzebują pomocy, a także "uwzględnienie ich potrzeby okazywania emocji i uszanowanie decyzji o potrzebie rozmowy na temat toczącej się wojny".

"Do polskich szkół trafią też uczniowie − uchodźcy z Ukrainy, którzy powinni zostać objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną. (…) Niezbędne jest też budowanie poczucia bezpieczeństwa oraz podejmowanie działań na rzecz aktywnego i pełnego włączenia tych uczniów w życie szkoły oraz środowiska lokalnego" - zaznaczyło MEiN.

Rekomendacje dla uczniów z Ukrainy, którzy znaleźli się teraz w Polsce, obejmują przede wszystkim kwestie organizacyjne - wprowadzenie skutecznego sposobu porozumiewania się pomimo bariery językowej, zapewnienie gotowości do pomocy, zapoznanie z podstawowymi zwrotami w języku polskim.

TAGI
KOMENTARZE16

  • Coś wniosło? 2022-03-02 19:47:19
    Do sli30: jaka praca taka płaca
  • sli30 2022-03-02 18:28:51
    Jaka płaca taka praca.
  • Edukator 2022-03-02 06:40:27
    Do Uważajcie.: to są te obelgi? "najmici" to jest słowo w języku polskim? Świetną sobie wystawiłeś laurkę.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!