MEN: liczba placówek z nauczaniem zdalnym i mieszanym odzwierciedla skalę zakażeń

  • PAP/RAF
  • 27 września 2020 - 07:48
MEN: liczba placówek z nauczaniem zdalnym i mieszanym odzwierciedla skalę zakażeń
Od środy (23 września) nastąpił ponowny wzrost placówek z kształceniem hybrydowym lub zdalnym. (Fot. Shutterstock)
Liczba szkół i placówek oświatowych, które objęte są kształceniem zdalnym lub mieszanym odzwierciedla ogólną liczbę zakażonych w kraju, to znaczy wzrasta, kiedy wskaźnik zakażeń ogólnych w Polsce rośnie - tak sytuację epidemiczną w szkołach komentuje MEN.

  • Liczba placówek oświatowych pracujących w piątek w sposób mieszany i zdalny była najwyższa od początku roku szkolnego.
  • Rzeczniczka prasowa MEN Anna Ostrowska zaznaczyła, że "w szkołach i placówkach, które przeszły w tryb mieszany, około 85 procent uczniów uczy się stacjonarnie, w szkole".
  • Podała, że najczęściej wyłączenie dotyczy poszczególnych klas, a nie całych szkół, a okres kwarantanny trwa średnio ok. 10 dni, po tym czasie szkoły wracają do funkcjonowania w trybie stacjonarnym.

W piątek Ministerstwo Edukacji Narodowej podało, że w trybie mieszanym pracowało 321 placówek oświatowych (szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych). W trybie całkowicie zdalnym pracowało 106 placówek. Pozostałe, czyli 48 tys. placówek działało normalnie.

Liczba placówek oświatowych pracujących w piątek w sposób mieszany i zdalny była najwyższa od początku roku szkolnego.

- Monitorujemy bieżącą sytuację w placówkach edukacyjnych. Codziennie przekazujemy raporty dotyczące liczby przedszkoli i szkół pracujących w sposób tradycyjny, jak i tych, które kształcą zdalnie lub w trybie mieszanym - napisała rzeczniczka prasowa MEN Anna Ostrowska.

Czytaj też:Są pieniądze na szkolenia dotyczące form opieki nad dziećmi do 3 lat

Zaznaczyła, że "w szkołach i placówkach, które przeszły w tryb mieszany - ostatnio to kilkaset placówek na kilkadziesiąt tysięcy wszystkich znajdujących się w systemie - około 85 procent uczniów uczy się stacjonarnie, w szkole". Podała, że najczęściej wyłączenie dotyczy poszczególnych klas, a nie całych szkół, a okres kwarantanny trwa średnio ok. 10 dni, po tym czasie szkoły wracają do funkcjonowania w trybie stacjonarnym.

Rzeczniczka resortu edukacji wskazała, że pierwsze tygodnie września pokazały przede wszystkim dobrą współpracę pomiędzy dyrektorami szkół, kuratorami oświaty, a lokalnym sanepidem. - Dzięki przygotowanym wspólnie z Ministerstwem Zdrowia i GIS wytycznym, dyrektorzy mają narzędzia do tego, aby w sytuacji pojawienia się zakażenia koronawirusem, jak najszybciej, skutecznie zareagować - dodała.

W szczególnych sytuacjach dyrektorzy szkół w porozumieniu z organami prowadzącymi mogą wystąpić o przejście na inny tryb nauki niż stacjonarny: tryb mieszany (hybrydowy) z nauką prowadzoną częściowo w szkole i częściowo w domu lub tryb wyłącznie zdalny. Aby tak się stało konieczna jest pozytywna opinia inspektora sanitarnego.

Resort edukacji od początku września codziennie publikuje statystyki dotyczące sytuacji epidemicznej w szkołach i innych placówkach oświatowych.

2 września, w pierwszym dniu nauki w szkołach w nowym roku szkolnym, w trybie zdalnym pracowało 47 placówek, a w trybie mieszanym - 12. W kolejnych dniach obie te liczby systematycznie rosły, przy czym w pierwszych dniach nauki liczba placówek z nauką całkowicie zdalną była wyższa niż pracujących w trybie mieszanym, w drugim tygodniu nauki liczba pracujących w trybie hybrydowym zaczęła przewyższać liczbę pracujących tylko zdalnie.

W ubiegłym tygodniu w piątek (18 września) w systemie mieszanym lub zdalnym pracowało odpowiednio 246 i 80 placówek.

Z kolei w poniedziałek i wtorek liczba szkół, w których zmieniono naukę na hybrydową lub zdalną, spadła. W poniedziałek w trybie mieszanym pracowało 213 placówek, a 71 w trybie zdalnym. We wtorek w systemie mieszanym funkcjonowało 185 placówek, a w zdalnym - 68.

Od środy (23 września) nastąpił ponowny wzrost placówek z kształceniem hybrydowym lub zdalnym. W trybie mieszanym w środę pracowało 218 placówek, a 72 w zdalnym, w czwartek - odpowiednio 274 i 92, a w piątek - odpowiednio 321 i 106.

TAGI
KOMENTARZE1

  • tylko tradycyjne studia 2020-09-27 22:35:48
    Zamknięcie placówek szkolnictwa wyższego jakie miało miejsce na wiosnę 2020 roku ewidentnie pokazało, że takie nauczanie(zdalne) mimo należytych starań i dokładanych wysiłków by jakkolwiek to uatrakcyjnić mija się z celem i sensem - efekty są takie, że odczuwalne jest zwiększenie ilości materiałów d...o nauki i zadań do wykonania w domu - wrażenie robienia więcej niż w trybie klasycznym/tradycyjnym. Rola nauczyciela ogranicza się do wykonania takich czynności: udostępniam materiały do nauki, zadaję zadania domowe, oczekuję w stosownym terminie przesłania rozwiązań, sprawdzam, informuję o wynikach/ocenach. Taki to był schemat. Tak więc nauczyciele byli mimo wszystko w bardziej komfortowej sytuacji aniżeli studenci. Zdalne nauczanie jest gorsze dla tych studentów, którzy są wzrokowcami i słuchowcami, to znaczy tych, którzy jednak potrzebują się fizycznie pojawiać na uczelni na wykładzie, nie mówiąc o ćwiczeniach. Z tradycją nic nie wygra - zdobyczami techniki można się tylko wspomóc( np. kiedy trzeba przesłać jakiś materiał sporadycznie, okazyjnie), natomiast sprowadzanie kształcenia na cyfrowe tory zwyczajnie utraci to swój sens i smak i zdegraduje poziom nauczania - będzie brakować motywacji, chęci do nauki w taki sposób, bo studia to nie tylko nauka, to także kontakty rówieśnicze, międzyludzkie, których każdy jest mniej lub bardziej ale spragniony. Poza tym nie po to budynek z salami stoi by był nieużywany należycie. Zachować ostrożność - ok., zamykać co się da - nie jest ok.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!