PARTNER PORTALU
  • BGK

MEN o sposobach kalkulacji subwencji oświatowej

  • pt    23 maja 2016 - 18:26
MEN o sposobach kalkulacji subwencji oświatowej
Jednostka samorządu terytorialnego może pozyskać ze szkół i placówek dane, które umożliwią dokonanie bardziej szczegółowej kalkulacji kwot subwencji oświatowej (fot.fotolia)

Resort edukacji przedstawił sposób kalkulowania kwoty subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w roku 2016.




Metodologię wyliczania kwot subwencji na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w roku 2016 dla jednostek samorządu terytorialnego Ministerstwo Edukacji Narodowej zastosowało do wyliczenia kwot przekazanych przy piśmie z dnia 22 marca 2016 r. dotyczącym kwoty subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

* w przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych w zakresie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej, uwzględnia się kwotę SOA wynikającą z przeliczenia ucznia finansowym standardem A oraz kwoty wynikające z przeliczenia dodatkowymi wagami algorytmu na 2016 r.: od P1 do P12 , P28, P32, P35, P38, P39 (metodologia ta dotyczy również dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, będących uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych lub zespołowych z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych);

*w przypadku szkół specjalnych uwzględnia się łączną kwotę subwencji naliczoną na te szkoły (z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych oraz z wyłączeniem wag na zadania pozaszkolne od P48 do P50, oraz z wyłączeniem wagi na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – P47,);

*w przypadku placówek wychowania przedszkolnego uwzględnia się kwoty naliczone wagami P37 (z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych) i P45;

* w przypadku placówek uwzględnia się środki naliczone wagami od P42 do P45;
w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej, uczęszczających do szkół artystycznych uwzględnia się kwotę SOA wynikającą z przeliczenia ucznia finansowym standardem A oraz kwoty wynikające z przeliczenia dodatkowymi wagami algorytmu na 2016 r.: od P1 do P12, P32, P35, P39 oraz wagi od P20 do P26;

*w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej, uczęszczających do szkół sportowych, w których wszyscy uczniowie znajdują się w oddziałach sportowych uwzględnia się wagę P17;

* w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej ,uczęszczających do szkół mistrzostwa sportowego, w których; wszyscy uczniowie znajdują się w oddziałach mistrzostwa sportowego uwzględnia się wagę P18;





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Samorządowiec, 2016-05-25 15:06:35

    Ta metodologia jest określona rozporządzeniem w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego. Zatem co tu wyjaśniać? Problemy są zupełnie gdzie indziej. Od 1 stycznia 2015 roku wprowadzono do klasyfikacji wydatków rozdziały związane z kształceniem ...dzieci niepełnosprawnych. A tam nie ma miejsca na kwoty naliczone przez MEN samorządom w ramach subwencji na kształcenie dzieci niepełnosprawnych. Tam jest miejsce na konkretnie planowane, a w konsekwencji poniesione wydatki na kształcenie dzieci z niepełnosprawnościami. I tu jest największy problem! Konia z rzędem temu, kto właściwie potrafi owe wydatki określić i właściwie sklasyfikować. O ile koszty wynagrodzeń i pochodnych nauczycieli wspomagających i specjalistów jest dość łatwo przypisać do rozdziałów 80149 i 80150, o tyle bardzo trudno (lub wręcz niemożliwe) jest sklasyfikować koszty pośrednie - wynikające np. z wynagrodzeń i pochodnych pracowników administracji i obsługi, czy też wydatków rzeczowych. Przecież w jakiejś mierze (?)także powinno się je przypisać do kosztów kształcenia dzieci z niepełnosprawnościami. Jakimi wskaźnikami? Kto to wie? Może MEN nad tym się zastanowi i pomoże znaleźć właściwą metodologię naliczania kosztów pośrednich, o ile oczywiście będzie potrafił. Skala absurdów proponowanych w zakresie finansowania systemu oświaty sięga już niemal zenitu. Skomplikowany system podziału środków finansowych z budżetu państwa, biorący się z liberalnej koncepcji bonu oświatowego (pieniądz idzie za uczniem), doprowadził do tego, że niejasności MEN musi wyjaśniać poza literą prawa. A to właśnie prawo powinno jasno i precyzyjnie kształtować wszystkie systemy, w szczególności finansowania. W moim przekonaniu należy jak najszybciej zmienić zarówno przepisy ustawy o systemie oświaty, jak i wszystkie akty dotyczące jej finansowania. System finansowania oświaty powinien precyzyjnie określić standardy organizacyjne dla wszystkich typów szkół i placówek w państwie. W konsekwencji standardom organizacyjnym powinny zostać przypisane adekwatne do potencjalnych wydatków standardy finansowe. Przy takiej konstrukcji jednostki samorządu terytorialnego będą wiedzieć co finansuje państwo. I łatwo też będzie im podejmować lokalne decyzje o ewentualnym wsparciu zadań oświatowych. Dziś organy prowadzące przeznaczają na prowadzenie szkół i placówek ogromne środki poza subwencją rządową, która w żaden sposób nie odnosi się do rzeczywiście ponoszonych przez samorządy kosztów w obszarze edukacji i wychowania.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.