PARTNER PORTALU
  • BGK

Minister edukacji: po podręcznikach będzie czas na zawodówki

  • pt    17 kwietnia 2014 - 07:53
Minister edukacji: po podręcznikach będzie czas na zawodówki

Czas odbudować szkolnictwo zawodowe. Muszę tylko wysłać sześciolatki do szkoły, napisać podręcznik. Szkolnictwem zawodowym chciałabym się zająć w roku 2015




Na konferencji zatytułowanej „Szkolnictwo zawodowe a rynek pracy”, która odbyła się w Opolu,  minister edukacji uprzedzając ewentualne pytania o potrzebę zmian w szkolnictwie zawodowym, deklarowała: - Czas je odbudować. Muszę tylko wysłać sześciolatki do szkoły, napisać podręcznik. Szkolnictwem zawodowym chciałabym się zająć w roku 2015.

Opolanie zaprezentowali zarówno wdrażane już przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji trzy projekty edukacyjne (Fascynujący świat nauki i technologii, Szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy oraz Neurony na rzecz ucznia i szkoły) jak i 18 innych, które zapisane zostały w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.

Obejmują one pakiet rozwiązań dedykowanych nauczycielom i uczniom wszystkich szczebli edukacyjnych od przedszkola po szkołę średnią. Autorski model zintegrowanego kształcenia zawodowego zaprezentowało także Centrum im. Adama Smitha

Przesłanką do jego zbudowania było to, iż kształcimy zbyt dużą liczbę młodzieży na poziomie wyższym, w kierunkach nie gwarantujących pracy, poza tym nastąpiło nadmierne rozproszenie zasobów – kadry i bazy dydaktycznej, w programach szkół zawodowych zbyt mało jest przedmiotów i zajęć praktycznych. Tymczasem rynek pracy potrzebuje techników.

– W centrum naszego modelu zintegrowanego kształcenia zawodowego – relacjonował dr Ireneusz Jabłoński z CAS – powinna się znaleźć średnia szkoła zawodowa (technikum), obudowana partnerami w postaci uczelni technicznych z ich bazą i kadrą naukową, kolejnym sojusznikiem będą centra kształcenia zawodowego i ustawicznego, wreszcie przedsiębiorcy, którzy dzieliliby się z młodymi wiedzą i doświadczeniem, tworzyli dla nich staże zawodowe i miejsca pracy.

Ireneusz Jabłoński mówił też o potrzebie odbudowy etosu i kultury pracy, elastycznym reagowaniu na zmiany w gospodarce i dostosowaniu do nich nowych zawodów i specjalizacji.

Do udziału w eksperymencie Centrum im. Adama Smitha zaprosiło siedem szkół. Violetta Szczepkowska, dyrektor jednej z nich - Zespołu Szkół Budowlanych – mówiła, iż szkoła przygotowuje się do wzięcia udziału w eksperymencie edukacyjnym.

Chce m.in. uruchomić nowy zawód technika aranżacji wnętrz, a także górnika odkrywkowego (na Opolszczyźnie jest kilkadziesiąt firm związanych z górnictwem i około tysiąca górników).

Zapytana o opinię w tej sprawie opolska kurator oświaty Halina Bilik, stwierdziła, że kuratorium odrzuciło projekt Zespołu Szkół Budowlanych, bo miał błędy merytoryczne, nie wie natomiast, które szkoły biorą udział w eksperymencie, bo do kuratorium nie dotarły ich programy.

Minister Kluzik - Rostkowska skomentowała, iż eksperymenty są wskazane, a oceny ministerstwa i kuratorium mogą się różnić. - Pani kurator stoi na straży przepisów, a minister ma za zadanie dostosować je do realiów, dlatego może pozwolić sobie na większą elastyczność.

Minister edukacji zachęcała do szukania nowego nazewnictwa dla pojawiających się zawodów, pokazywania dobrych przykładów innowacyjności i nowoczesności szkolnictwa zawodowego. – Jestem ciekawa eksperymentu i tego, co wyniknie z waszych słusznych planów. Jeśli zajdzie taka potrzeba, to będę wspierać zmiany przepisów ustaw i rozporządzeń – zadeklarowała.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Alka, 2014-04-18 17:02:40

    Do w.potega@neostrada.pl: Ależ myślimy, tylko nie w MEN, bo tam strach przed związkami paraliżuje. Trzeba to zrobić oddolnie, wspólną inicjatywą samorządów i organizacji pozarządowych. Na terenach wiejskich jest już kilkaset szkół społecznych, w których nie pobiera się czesnego, a organami prowadząc...ymi są lokalne stowarzyszenia mieszkańców, rodziców i nauczycieli. W wielu miejscach te stowarzyszenia są motorem rozwoju lokalnego i nowoczesnej edukacji, nie tylko dzieci. Zobacz na fio.org.pl  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2014-04-18 11:53:31

    Dwadzieścia lat straciliśmy, aż odczuliśmy błędy administracji szkolnej i związków nauczycielskich, w których przewagę liczebną mieli zwolennicy werbalnej edukacji, którzy likwidowali każdą praktyczność pracy szkół, podczas gdy edukacja ma służyć funkcjonowaniu człowieka w całości, w dużym stopniu w... pracy, której brakuje z powodu braku umiejętności kompetentnego organizowania jej i wykonywania jej. Teraz także grozi nam kontynuacja zmian hasłowych, gdy potrzebne jest gruntowne nasycenie zajęć przedszkolnych i szkolnych takimi zajęciami praktycznymi, które niepostrzeżenie doprowadzą do życiowych kompetencji każdego ucznia. Zmiany należy uruchomić w relacjach interpersonalnych w szkołach i w relacjach szkół z rodzicami i z samorządem, a zdaje się, że o tym jeszcze nie myślimy?  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.