PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Ministerstwo: zapewniliśmy adekwatne finansowanie reformy edukacji

  • Grzegorz Dyjak    22 maja 2019 - 09:05
Ministerstwo: zapewniliśmy adekwatne finansowanie reformy edukacji
Wydatki oświatowe stanowią coraz mniejszą część wydatków samorządów - wskazuje MEN (fot. KPRM/P.Tracz)

Ministerstwo edukacji opublikowało dane, z których wynika, że w latach 2016-2019 subwencja oświatowa wzrosła o 5,5 mld złotych. Przekonuje, że zapewniło "adekwatne" finansowanie zadań związanych z wprowadzaniem reformy edukacji. Zadania oświatowe są wykonywane przez samorządy, ponieważ są to ich zadania własne, a środki niezbędne na ich realizację zagwarantowane są w łącznych dochodach JST, nie tylko w subwencji oświatowej - zauważa MEN.




  • Przepisy nie gwarantują, że część oświatowa subwencji ogólnej ma pokryć wszystkie wydatki oświatowe samorządów - podkreśla resort.
  • Ocenia, że z danych nie wynika, aby zadania oświatowe samorządów wpływały negatywnie na ich sytuację finansową lub utrudniały im realizację innych zadań.
  • Według ministerstwa kwoty subwencji oświatowej nie można odnosić wprost do zadań oświatowych nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego.

    Przypomnijmy, że w środę (22 maja) Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport na temat reformy edukacji. Wynika z niego między innymi, że zmiany w systemie oświaty likwidujące gimnazja i wydłużające szkołę podstawową do 8 lat zostały nierzetelnie przygotowane i wdrażane. Subwencja oświatowa, z której miały być sfinansowane zmiany, wzrosła o 6 procent, a wydatki samorządów na szkoły powiększyły się o 12 procent.

    Tymczasem resort edukacji wylicza, że dzięki dobrej koniunkturze gospodarczej oraz uszczelnieniu systemu podatkowego, dochody ogółem samorządów wzrastają z roku na rok. W 2017 wzrosły o 16,2 mld zł, czyli o 7,6 proc., a w roku 2018 - o 22 mld zł, czyli o 9,6 proc.

    Według MEN obserwujemy korzystną dynamikę w dochodach własnych jednostek samorządu terytorialnego (JST). Ogółem wzrosły one w skali kraju o 6,2 proc. w 2017 r. w odniesieniu do roku 2016 oraz o 9,5 proc. w 2018 r. w odniesieniu do roku 2017 (106,7 mld w 2016 r. - 113,2 mld zł w 2017 r. – 124,0 mld zł w 2018 r.).

    Resort zwraca uwagę, że wydatki bieżące samorządów na oświatę nominalnie rosną, ale stosunek wydatków bieżących oświatowych do wydatków ogółem dla wszystkich JST, który w 2017 roku wyniósł 23,8 proc. zaś w 2018 roku - 22,4 proc. był odpowiednio niższy niż w poprzednim roku o 1,9 punktów procentowych oraz o 1,4 pkt proc.



    Oznacza to, że wydatki oświatowe stanowią coraz mniejszą część wydatków samorządów. W przypadku porównania wydatków bieżących do dochodów ogółem JST w 2017 roku otrzymujemy udział na poziomie 23,9 proc. zaś w 2018 r. - na poziomie 23 proc. Oznacza to że dochody samorządów rosną szybciej niż wydatki bieżące w zakresie oświaty - informuje MEN.

    I dodaje, że z danych empirycznych nie wynika aby zadania oświatowe samorządów wpływały negatywnie na ich sytuację finansową lub utrudniały im realizację innych zadań. Środki na podwyżki dla nauczycieli zostały zapewnione m.in. w subwencji oświatowej.

    Ministerstwo przypomina, że obowiązkiem samorządów, jako organów prowadzących szkoły lub placówki, jest m.in. wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych, wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania i programów wychowawczo-profilaktycznych, a także przeprowadzanie egzaminów oraz wykonywanie innych zadań statutowych.

    Finansowanie oświaty to nie tylko subwencja


    Przepisy nie gwarantują, że część oświatowa subwencji ogólnej ma pokryć wszystkie wydatki oświatowe samorządów. Zadania oświatowe związane z prowadzeniem lub dotowaniem przez jednostki samorządu terytorialnego szkół i placówek oświatowych finansowane są nie tylko z części oświatowej subwencji ogólnej, ale także z innych źródeł dochodów: z innych niż oświatowa część subwencji ogólnej, dotacji celowych z budżetu państwa oraz dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego - podkreśla resort.

    W myśl art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencje ogólne (w tym oświatowa) i dotacje celowe z budżetu państwa. Oznacza to, iż część oświatowa subwencji ogólnej jest jedynie jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Kwoty subwencji oświatowej nie można zatem odnosić wprost do zadań oświatowych nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego - uważa MEN.

    Jaki wzrost subwencji oświatowej?


    Ministerstwo edukacji podkreśla, że subwencja oświatowa nieustannie rośnie. Przykładowo, dla Warszawy subwencja na rok 2019 wynosi około 2 mld zł.  Wzrosła ona w stosunku do roku 2018 o 201 mln złotych. Procentowy wzrost subwencji oświatowej w 2019 r. wyniósł: Warszawa - 11,2 proc., Lublin - 8 proc., Białystok - 8,3 proc., Rzeszów - 13 proc., Łódź - 8,2 proc., Bydgoszcz - 8,5 proc., Kraków - 8,3 proc.

    Ministerstwo przekonuje, że zapewniło "adekwatne" finansowanie zadań związanych z wprowadzaniem reformy edukacji. Dodatkowe środki na działania dostosowawcze w subwencji oświatowej na rok 2018 to 148 mln zł. W subwencji na rok 2019 jest to dodatkowa kwota w subwencji w wysokości 243 mln złotych. Już w 2017 r. samorządy otrzymały w  subwencji oświatowej dodatkowo 313 mln zł na dostosowanie szkół do reformy, m.in. na wyposażenie pracowni, zakup krzeseł, ławek, modernizację toalet - wylicza MEN.

    Oprócz dodatkowych środków na wprowadzanie reformy edukacji w subwencji oświatowej MEN wspólnie ze stroną samorządową, reprezentowaną przez zespół ds. edukacji, kultury i sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, stworzyło w 2017 r. dodatkowy mechanizm wsparcia finansowego samorządów w czasie wdrażania reformy edukacji z rezerwy 0,4 proc. części oświatowej subwencji ogólnej.

    Polecamy też: Subwencje dla województw na rok 2019. Straciło 6 regionów, 10 innych zyskało

    Ustalone wspólnie z reprezentantami organizacji samorządowych kryteria podziału rezerwy zawierały najważniejsze postulaty samorządów związane ze wsparciem finansowym na dostosowanie szkół do reformy edukacji - uważa MEN.

    Ministerstwo na finansowanie zadań związanych z przekształcaniem gimnazjów publicznych w szkoły podstawowe (doposażenie świetlic, remonty sanitariatów i doposażenie pomieszczeń do nauki w meble) przekazało w 2017 r. z rezerwy około 53 mln zł, a w 2018 roku – 81 mln złotych.

    Z rezerwy korzystały także miasta zrzeszone w Unii Metropolii Polskich. - Warszawa w 2017 roku otrzymała z tego źródła 9,3 mln złotych, a w 2018 r. - 23,8 mln złotych. Nieprawdą jest, że na zadania związane z reformą Warszawa otrzymała tylko niewielkie środki. Na przykład w 2017 r. było to 3,5 mln złotych (około 77 proc. kwoty wnioskowanej przez samorząd). W 2017 roku miasto Kraków otrzymało ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej ponad 1,6 mln zł, a w 2018 roku ponad 1,1 mln zł - wylicza resort.

    Pieniądze na podwyżki dla nauczycieli


    Ministerstwo wskazuje, że w 2017 r., po raz pierwszy od pięciu lat, dokonało waloryzacji wynagrodzeń pedagogów, a od kwietnia 2018 r. rozpoczęło "sukcesywne wdrażanie rządowego planu podniesienia pensji nauczycieli".

    Na ten cel przekazaliśmy zwiększone środki w subwencji oświatowej. Odpowiadając na postulaty strony związkowej, przyspieszono wdrażanie kolejnej transzy podwyżek, a w ramach kolejnych etapów negocjacji płacowych zaproponowano zwiększenie wcześniej planowanej skali podwyżki od 1 września 2019 r. Ostatecznie zaproponowano podwyższenie wynagrodzeń łącznie o 15 proc. w 2019 r. - informuje resort.

    Realizacja od września 2019 r. kolejnej podwyżki o 9,6 proc. średniego wynagrodzenia nauczycieli spowoduje, że pensje nauczycieli wzrosną o 21,1 proc. w stosunku do poziomu z końca marca 2018 r. - dodaje.

    Czytaj też: Korporacje samorządowe: oświata pogrąża samorządowe kasy
Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • As, 2019-05-22 13:33:20

    Powinno byc zapewnione adekwatne do niezbednego intelektu obsadzenie stołków w MeN
  • Yeti, 2019-05-22 13:22:38

    Ja mam dość dedykowanych, do dyspozycji projektów konsumujących ustawy w edukacji skonsultowanych przedyskutowanych przez ministrę Annę Zalewską z posłanką Anna Zslewska i nauczycielką Anną Zslewską
  • Otua, 2019-05-22 10:42:39

    Paskudo do mysiej dziury. Przyklad człowieka ubogiego intelektualnie ,a bogatego w arogancję parcie do kasiory łokciami ,rogami wszelka przemocą. Kto da na tę szkodniczkę do PE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.