Partnerzy portalu

Nagły zwrot akcji. Samorządowcy negatywnie o subwencji oświatowej na 2019 rok. Wiceminister zaskoczona

Nagły zwrot akcji. Samorządowcy negatywnie o subwencji oświatowej na 2019 rok. Wiceminister zaskoczona
Adobe Stock
- Skoro pieniędzy nie ma, to nawet najlepszy algorytm nie doprowadzi do tego, żeby nagle ich starczyło - tak Andrzej Porawski, sekretarz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, ocenił projekt subwencji oświatowej na 2019 rok. Wbrew wcześniejszym planom strona samorządowa negatywnie zaopiniowała projekt podziału środków.
  • Z projektu podziału środków z subwencji oświatowej na 2019 r. wynika, że ogólna wysokość subwencji oświatowej na 2019 r. ma wynieść prawie 46 mld zł.
  • 20 listopada na posiedzeniu zespołu edukacji było zielone światło, żeby projekt podziału subwencji zaopiniować pozytywnie. Jednak na posiedzeniu komisji wspólnej w środę 28 października podjęto decyzję o negatywnej opinii.
  • Takiego obrotu spraw nie spodziewała się wiceminister edukacji Marzena Machałek. Przyznała, że ze strony samorządowej nie padło żadne uzasadnienie dla podjętej decyzji.

- Zwykle opiniowaliśmy projekt pozytywnie z zastrzeżeniem, że zasadniczo brakuje pieniędzy w oświacie. Tym razem jednak strona samorządowa jest za tym, aby dać silniejszy sygnał, że tych pieniędzy rzeczywiście brakuje i zaopiniować ten projekt negatywnie – tłumaczy Marek Olszewski, szef Związku Gmin Wiejskich RP i starosta toruński.

Olszewski przekonywał, że zmiana decyzji jest podyktowana naciskami ze strony licznego grona samorządowców. - Oni wszyscy oczekują, że wreszcie dofinansowanie oświaty będzie na takim poziomie, które zabezpieczy przynajmniej bieżące funkcjonowanie. W związku z tym, że po tych wszystkich wyliczeniach tego nie widać, nie możemy się zgodzić na pozytywną opinię – przyznał Olszewski.

Z kolei Andrzej Porawski, sekretarz strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz dyrektor Biura Związku Miast Polskich przypomniał, że samorządy w ubiegłym roku musiały do zadań oświatowych dopłacić średnio pięć procent więcej niż zwykle.

- Mamy świadomość, że musimy do tego dopłacać, ale nasza dopłata wzrosła dramatycznie. Nie widzimy wystarczającego wzrostu subwencji oświatowej, żeby nam te skutki zniwelować – argumentował Porawski.

Wiceminister zaskoczona

Takiego obrotu sprawy nie spodziewała się Marzena Machałek, wiceminister edukacji. - Jestem zaskoczona. W tym roku jest zdecydowanie więcej pieniędzy w systemie subwencji i szczerze mówiąc, nie słyszę żadnego uzasadnienia oprócz tego, że jest to mocniejszy sygnał ze strony samorządowej – przyznała podczas posiedzenia komisji.

Czytaj też: Subwencja oświatowa na 2019 r. wzbudza wątpliwości. Miasta chcą wyjaśnień z MEN

Po zakończeniu obrad, kiedy emocje opadły, w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl wiceminister stwierdziła, że rozumie trochę stronę samorządową. - Chcieli wyrazić jakieś swoje stanowisko. Szkoda, bo była konstruktywna dyskusja wcześniej na zespole i co do samego rozporządzenia nie było pretensji – oceniła wiceminister.

Jak będzie dzielona subwencja?

Z projektu podziału środków z subwencji oświatowej na 2019 r. wynika, że ogólna wysokość subwencji oświatowej na 2019 r. ma wynieść prawie 46 mld zł. 

Jak szacuje resort, tzw. finansowy standard "A", czyli kwota subwencji na jednego ucznia, wyniesie w 2019 r. 5 593 zł i będzie wyższy od tego z 2018 r. o około 3,4 proc. (wynosił 5 409 zł; podwyżka o 183 zł). Standard ten otrzymuje się, dzieląc ogólna kwotę subwencji oświatowej pomniejszoną o 0,4 proc. rezerwy przez ogólną liczbę uczniów przeliczeniowych.

MEN chce także zmodyfikować zasady dzielenia subwencji na realizację działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zaproponowano wprowadzenie dwóch wag (0,025 dla szkół podstawowych i gimnazjów oraz 0,012 dla szkół ponadpodstawowych). Waga obejmuje wszystkich uczniów, nie tylko tych, którzy są objęci pomocą.

Więcej o projekcie podziału środków z subwencji oświatowej na 2019 r. tutaj.

TAGI
KOMENTARZE2

  • Jan 2018-11-29 09:14:43
    Moze sa szkoly nalezycie wyposazone w programy komputerowe xero drukarki,mapy tabilce multi ale ile ich . U nas nauczyciel doklada.Czy ktos wie ze badania naukowe wykazuja ze ta cyfryzacja daje powolne szkody dla oczu i mozgu?
  • Nauczycielka 2018-11-29 08:41:25
    Pracuje w szkole podstawowej w zielonej górze i od poniedziałku wydzielAmy dzieciom papier toaletowy bo do końca roku może nie starczyć. Panie sprzątające myją octem bo nie mają na płyn...

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!