PARTNERZY PORTALU

Nauka zdalna. UNICEF wyciąga wnioski i radzi jak ją zorganizować

  • PW    28 kwietnia 2020 - 12:40
Nauka zdalna. UNICEF wyciąga wnioski i radzi jak ją zorganizować
Nakaz realizacji zdalnego nauczania obowiązuje w Polsce od 25 marca 2020 r. (Fot. Pixabay)


UNICEF Polska (Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci) wskazał najważniejsze kwestie dotyczące planowania i przebiegu edukacji zdalnej, na które powinny zwrócić uwagę wszystkie instytucje i podmioty odpowiedzialne za ten proces, czyli m.in. Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz samorządy.




  • Zdaniem funduszu w obecnej sytuacji edukacja zdalna jest jedynym rozwiązaniem gwarantującym bezpieczeństwo dzieci przy zachowaniu ciągłości nauczania.
  • - W ciągu ostatnich kilku tygodni mogliśmy się przekonać, jak jej realizacja wygląda w praktyce. Z tych doświadczeń należy niezwłocznie wyciągnąć wnioski - podkreślił UNICEF Polska.
  • Organizacja wskazała szereg kwestii, które należy wziąć pod uwagę przy organizowania nauczania przez internet. 

Które z zastosowanych rozwiązań się sprawdziły, a które wymagają doszlifowania? UNICEF Polska już zorientował się w sytuacji. Zauważył, że można dyskutować o sukcesach i błędach czy niedociągnięciach, ale najważniejsze pozostaje wypracowanie najlepszych możliwych standardów edukacji zdalnej na przyszłość. Tylko w ten sposób miałyby zostać zagwarantowane dzieciom oraz nauczycielom najlepsze warunki i narzędzia do pracy.

- Bez uczciwej i rzetelnej analizy nie będziemy w stanie tego osiągnąć - zaznaczył fundusz. - UNICEF przystąpił do Globalnej Koalicji na rzecz Edukacji, monitorując wspólnie m.in. z UNESCO oraz WHO sytuację edukacyjną dzieci na świecie. Rolą UNICEF jest dbanie o to, aby prawa wszystkich dzieci były respektowane. Jednym z nich jest prawo do edukacji. Według UNICEF Polska planowanie procesu edukacji zdalnej wymaga uwzględnienia kilku niezwykle istotnych kwestii - poinformował.

Co więc zdaniem funduszu niezbędne jest dla właściwego przebiegu edukacji zdalnej?

Właściwie dobrać treści, ustalić nowe cele

W pierwszej kolejności stworzenie planu kształcenia dostosowanego do sytuacji i możliwości uczniów. Należy odrzucić założenie o konieczności realizacji całej podstawy programowej dla konkretnego etapu kształcenia. Trzeba właściwie dobrać treści i ustalić nowe cele oraz priorytety.

Proces dydaktyczny trzeba regularnie monitorować. 

- Śledzenie postępów uczniów w nabywaniu wiedzy i kompetencji, pozwala na przechodzenie do coraz trudniejszych zagadnień. W procesie monitorowania należy dobrać takie metody, które pozwolą na sprawdzenie, jak uczeń radzi sobie w nowej rzeczywistości edukacyjnej i czy przekazywane treści oraz dobrane do nich narzędzia, pozwalają uczniowi na samodzielną pracę - wskazał UNICEF Polska.

Zobacz też Zdalne nauczania nastręcza problemów. Adam Bodnar apeluje do MEN.

Ważną kwestią jest zapewnienie infrastruktury do organizacji edukacji zdalnej oraz przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia cyfrowego dzieci i nauczycieli. Innymi słowa uczniowie, nauczyciele i rodzice muszą mieć dostęp odpowiedniego sprzętu technicznego oraz łącza internetowego.

- W przypadku, gdy któraś ze stron nie ma odpowiedniego zaplecza technicznego, rolą instytucji odpowiedzialnych za organizację i nadzór systemu edukacji na szczeblu samorządowym czy krajowym, jest zagwarantowanie wszystkim takich warunków, aby proces edukacji mógł odbywać się bez zakłóceń - zauważył fundusz.

Odpowiednie przygotowanie kadry oraz rodziców





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Wielkopolanin, 2020-04-28 14:53:39

    ONZ, UNICEF, WHO , to samo zło...
  • Senior, 2020-04-28 13:40:16

    Piękna teoria . Tak samo myślą nauczyciele,rodzice, uczniowie. Takie same marzenia i życzenia mamy. Otaczająca rzeczywistość jest inna. Upłynie dużo wody w Wiśle nim te marzenia urealnią się w Polsce.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!