Nauka zdalna. UNICEF wyciąga wnioski i radzi jak ją zorganizować

  • PW
  • 28 kwietnia 2020 - 12:40
Nauka zdalna. UNICEF wyciąga wnioski i radzi jak ją zorganizować
Nakaz realizacji zdalnego nauczania obowiązuje w Polsce od 25 marca 2020 r. (Fot. Pixabay)

UNICEF Polska (Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci) wskazał najważniejsze kwestie dotyczące planowania i przebiegu edukacji zdalnej, na które powinny zwrócić uwagę wszystkie instytucje i podmioty odpowiedzialne za ten proces, czyli m.in. Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz samorządy.
  • Zdaniem funduszu w obecnej sytuacji edukacja zdalna jest jedynym rozwiązaniem gwarantującym bezpieczeństwo dzieci przy zachowaniu ciągłości nauczania.
  • - W ciągu ostatnich kilku tygodni mogliśmy się przekonać, jak jej realizacja wygląda w praktyce. Z tych doświadczeń należy niezwłocznie wyciągnąć wnioski - podkreślił UNICEF Polska.
  • Organizacja wskazała szereg kwestii, które należy wziąć pod uwagę przy organizowania nauczania przez internet. 

Które z zastosowanych rozwiązań się sprawdziły, a które wymagają doszlifowania? UNICEF Polska już zorientował się w sytuacji. Zauważył, że można dyskutować o sukcesach i błędach czy niedociągnięciach, ale najważniejsze pozostaje wypracowanie najlepszych możliwych standardów edukacji zdalnej na przyszłość. Tylko w ten sposób miałyby zostać zagwarantowane dzieciom oraz nauczycielom najlepsze warunki i narzędzia do pracy.

- Bez uczciwej i rzetelnej analizy nie będziemy w stanie tego osiągnąć - zaznaczył fundusz. - UNICEF przystąpił do Globalnej Koalicji na rzecz Edukacji, monitorując wspólnie m.in. z UNESCO oraz WHO sytuację edukacyjną dzieci na świecie. Rolą UNICEF jest dbanie o to, aby prawa wszystkich dzieci były respektowane. Jednym z nich jest prawo do edukacji. Według UNICEF Polska planowanie procesu edukacji zdalnej wymaga uwzględnienia kilku niezwykle istotnych kwestii - poinformował.

Co więc zdaniem funduszu niezbędne jest dla właściwego przebiegu edukacji zdalnej?

Właściwie dobrać treści, ustalić nowe cele

W pierwszej kolejności stworzenie planu kształcenia dostosowanego do sytuacji i możliwości uczniów. Należy odrzucić założenie o konieczności realizacji całej podstawy programowej dla konkretnego etapu kształcenia. Trzeba właściwie dobrać treści i ustalić nowe cele oraz priorytety.

Proces dydaktyczny trzeba regularnie monitorować. 

- Śledzenie postępów uczniów w nabywaniu wiedzy i kompetencji, pozwala na przechodzenie do coraz trudniejszych zagadnień. W procesie monitorowania należy dobrać takie metody, które pozwolą na sprawdzenie, jak uczeń radzi sobie w nowej rzeczywistości edukacyjnej i czy przekazywane treści oraz dobrane do nich narzędzia, pozwalają uczniowi na samodzielną pracę - wskazał UNICEF Polska.

Zobacz też Zdalne nauczania nastręcza problemów. Adam Bodnar apeluje do MEN.

Ważną kwestią jest zapewnienie infrastruktury do organizacji edukacji zdalnej oraz przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia cyfrowego dzieci i nauczycieli. Innymi słowa uczniowie, nauczyciele i rodzice muszą mieć dostęp odpowiedniego sprzętu technicznego oraz łącza internetowego.

- W przypadku, gdy któraś ze stron nie ma odpowiedniego zaplecza technicznego, rolą instytucji odpowiedzialnych za organizację i nadzór systemu edukacji na szczeblu samorządowym czy krajowym, jest zagwarantowanie wszystkim takich warunków, aby proces edukacji mógł odbywać się bez zakłóceń - zauważył fundusz.

Odpowiednie przygotowanie kadry oraz rodziców

Jego zdaniem bardzo istotne jest odpowiednie przygotowanie kadry pedagogicznej, zarówno pod kątem obsługi narzędzi służących do edukacji na odległość, jak i zagwarantowanie ogólnodostępnych zasobów, z których można korzystać w pracy dydaktycznej. Takiego wsparcia należy też udzielić rodzicom, odgrywającym w edukacji zdalnej ważną rolę. 

Konieczne jest zagwarantowanie bezpieczeństwa on-line i opracowanie zasad „net-etykiety" w kontaktach, a także zapewnienie inkluzyjności procesu nauczania. UNICEF Polska wskazał na potrzebę uwzględnienia wszystkich grup uczniów (także ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) w procesie planowania, a także zwrócenia uwagi na rozwój społeczno-emocjonalny uczniów oraz ich dobry stan psychiczny.

- Szczególna sytuacja izolacji oraz przedłużający się brak kontaktu z rówieśnikami, może mieć negatywny wpływ na samopoczucie młodych ludzi. Należy zwracać uwagę na wszelkie sygnały wysyłane przez uczniów, dopytywać o ich samopoczucie, zachęcać do dzielenia się swoimi przeżyciami, okazywać wsparcie i zrozumienie. Niezwykle istotną i delikatną kwestią jest wsparcie dla dzieci doświadczających przemocy w domu rodzinnym - zaznaczył UNICEF. 

Czytaj Laptopy do zdalnego nauczania za pieniądze unijne i z budżetu państwa.

Według organizacji należy zachęcać uczniów do podejmowania, w miarę możliwości, zróżnicowanych aktywności fizycznych, nie zapominać ponadto o odpoczynku i swobodnej zabawie.

- Edukacja zdalna sprzyja rozluźnieniu więzi rówieśniczych i izolacji społecznej. Ograniczenie kontaktów społecznych może mieć duże konsekwencje dla samopoczucia dziecka i jego rozwoju emocjonalnego, dlatego tak ważne jest wspieranie uczniów w utrzymywaniu relacji z przyjaciółmi i rówieśnikami. Warto stwarzać ku temu okazje, np. planując zdalne zadania dydaktyczne w taki sposób, aby wymagały one pracy grupowej - zasugerował fundusz.

Uczniowie powinni również brać udział w kreowaniu i przebiegu procesu kształcenia.

Apel dyrektora generalnego

Dyrektor Generalny UNICEF Polska Marek Krupiński zaapelował, żeby wszystkie instytucje i podmioty odpowiedzialne za kształtowanie systemu edukacji oraz realizację zadań wynikających z programów nauczania, kierowały się w swojej pracy przede wszystkim szeroko pojętym dobrem dziecka.

Zobacz Przedszkola i „zerówki” w Warszawie nie przyjmą dzieci z innych placówek.

- Dostęp do edukacji, w tym do wysokiej jakości edukacji, jest prawem wynikającym z Konwencji o prawach dziecka. Szkoła czy inna placówka oświatowa, do której uczęszcza młody człowiek to przestrzeń, w której uczeń czuje się swobodnie i wie, że otrzyma tam właściwą opiekę i wsparcie. Dziś, kiedy te instytucje są zamknięte, a edukacja przeniosła się do Internetu, niezwykle ważnym jest, aby wszystkie elementy, które gwarantowały dziecku poczucie bezpieczeństwa i wsparcia, zostały wprowadzone do tego nowego systemu nauczania - podkreślił Marek Krupiński.

TAGI
KOMENTARZE2

  • Wielkopolanin 2020-04-28 14:53:39
    ONZ, UNICEF, WHO , to samo zło...
  • Senior 2020-04-28 13:40:16
    Piękna teoria . Tak samo myślą nauczyciele,rodzice, uczniowie. Takie same marzenia i życzenia mamy. Otaczająca rzeczywistość jest inna. Upłynie dużo wody w Wiśle nim te marzenia urealnią się w Polsce.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!