PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowe podstawy programowe, programowanie: Jak będzie wyglądać nauka programowania w szkołach?

  • PAP/AT    23 grudnia 2016 - 07:05

• Nowe podstawy programowe przewidują, że od 1 września przyszłego roku nauka  programowania będzie stałym elementem kształcenia od klasy pierwszej szkoły podstawowej - poinformowały wspólnie resorty edukacji i cyfryzacji.
• Szefowa MEN Anna Zalewska podkreśliła, że w nowych ramowych planach nauczania liczba godzin informatyki została zwiększona o 70.
• Resorty wspólnie podsumowały działania związane z cyfryzacją szkół.




Wśród najważniejszych działań obu resortów dla unowocześniania szkół wymieniono naukę programowania, budowę infrastruktury internetowej w szkołach oraz szkolenia nauczycieli. Zapowiedziano, że w piątek resort cyfryzacji zaprezentuje projekt założeń do ustawy dotyczącej informatycznej Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE).

OSE będzie opartą na fizycznej infrastrukturze szerokopasmowej wirtualną, publiczną siecią telekomunikacyjną, bazująca na już istniejącej i powstałej w najbliższej przyszłości w wyniku realizacji komercyjnych i dofinansowanych inwestycji oraz infrastruktury wybudowanej dla celów OSE przez jej operatora - wyjaśniły resorty.

Sieć będzie obsługiwana przez podmiot, który będzie odpowiedzialny za jej uruchomienie i utrzymanie - dostęp do internetu dla szkół, o przepustowości co najmniej 100 Mb/s oraz dostęp do treści i usług edukacyjnych. Podmiot ten będzie też odpowiedzialny za bezpieczeństwo sieci, w tym filtrowanie treści oraz serwis techniczny dla placówek oświatowych w kraju.

Czytaj też: Nowe podstawy programowe: Jak będzie wyglądać nauczanie?

Podczas wspólnej konferencji, po której wydano komunikat, resorty podkreśliły, że Prawo oświatowe i podstawa programowa przedmiotu "informatyka" przewidują działania na rzecz kształtowania u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.

Podczas konferencji szefowa MEN Anna Zalewska podkreśliła, że w nowych ramowych planach nauczania liczba godzin informatyki została zwiększona o 70. "Chcemy, aby polska szkoła odpowiadała na potrzeby XXI wieku" - podkreśliła szefowa MEN, cytowana w komunikacie.

 

Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska powiedziała, że blisko dwukrotnie w tym roku wzrosła liczba wydarzeń w ramach "godziny kodowania", a udział w nich wzięło blisko 80 tys. uczestników. "Godzina kodowania" to ogólnoświatowa inicjatywa dotycząca edukacji informatycznej. Można w niej uczestniczyć przez cały rok.

"Programowanie w szkole, dostęp do szybciej sieci internetowej i wykorzystywanie technik informatycznych także na innych zajęciach przedmiotowych spowoduje to, że polska młodzież będzie miała lepsze kompetencje zarówno intelektualne, jak i zawodowe" - oceniła Streżyńska.

Resort cyfryzacji zarezerwował ponad 500 mln złotych z unijnego programu Polska Cyfrowa na budowę infrastruktury dostępu do internetu dla szkół. Kolejne 124 mln zł trafi na szkolenia dla nauczycieli i dzieci z klas 1-3 z nauki programowania.

W ramach prowadzonego przez MEN od września 2016 r. pilotażu programowania w szkołach analizowane jest w praktyce szkolnej wprowadzenie do szkół programowania w formie innowacji pedagogicznej. Do tej pory uczestnictwo w projekcie potwierdziło prawie 1,6 tys. szkół - podano w komunikacie.

Od grudnia 2015 do czerwca 2016 odbyło się blisko 160 konferencji szkoleniowych, w których wzięło udział 13,3 tys. osób - głównie nauczycieli informatyki i edukacji wczesnoszkolnej. Resorty zapowiadają, że od stycznia 2017 r. planowanych jest 65 kolejnych takich spotkań.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • aaa, 2017-03-23 10:25:32

    Chciałbym prosić o wyjaśnienie czy pod hasłem "programowanie" rozumiane jest nauczanie języków C++, PHP i innych czy prawidłowe ustawianie urządzeń AGD. Bo jeśli to pierwsze to w ogóle nie ma opcji (brak kadr, szczególnie za pensję nauczyciela), a drugie to raczej radykalnie nie posunie kr...aju do przodu. W podstawówce, jeśli za programowanie nie uznawać trafnego doboru programu pralki do brudnych ubrań, nikt nie ma wystarczającej wiedzy wynikającej z programu szkolnego, aby zaprojektować cokolwiek. To jest zaawansowana matematyka (macierze, algorytmy itd.) przerastająca możliwości przeciętnego licealisty (dla nich to co najwyżej jakieś makra w Wordzie czy Excelu), a co dopiero dzieciaka z pierwszej klasy podstawówki mającego problemy z mnożeniem do 20-tu. Prawdopodobnie chodzi o informatykę, czyli ogólnie sprawne posługiwanie się istniejącymi programami co akurat większości dzieciaków nie sprawia problemu, a uświadamianie o niebezpieczeństwach wynikających z sieci nic nie da, bo tu zasadniczy wpływ ma postawa rodziców, która jaka jest wie każdy kto ma kontakt z państwową oświatą.  rozwiń
  • Michal, 2017-01-15 13:48:45

    Ciekawe kto będzie chciał za pensję nauczyciela uczyć programowania. Jeśli nawet tacy się znajdą to nie będą mieli dużych kompetencji i podejścia do dzieci. Niech lepiej nic nie robią do końca kadencji bo się bajzel jeszcze większy robi.
  • w.potega@neostrada.pl, 2016-12-23 11:22:41

    Czyli jest się czym zajmować. Robienie bałaganu nie musi stawać się celem MEN-u, ani tworzenie nowych podręczników historii. Podręczniki w ogóle tracą na znaczeniu. Realne życie staje się treścią szkolnej edukacji, kojarzone z uczniowskim badaniem procesów historycznych oraz z wykorzystywaniem narzę...dzi naukowych, w tym matematyki.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.