Partnerzy portalu

Nowy rok szkolny może być czasem permanentnego zarządzania kryzysem  

  • pt
  • 17 sierpnia 2020 - 12:00
Nowy rok szkolny może być czasem permanentnego zarządzania kryzysem   
Ministerstwo Edukacji Narodowej 5 sierpnia przedstawiło wytyczne dla szkół opracowane wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym oraz Ministrem Zdrowia (fot. pixabay)
Samorządy, jak i dyrektorzy szkół niejednokrotnie udowadniali, że są świetnymi organizatorami i nie boją się wyzwań. Proszę jednak wziąć pod uwagę, że wszyscy mierzymy się ze zjawiskiem dotąd nieznanym, którego skala jest bardzo duża, a skutki do końca nieprzewidywalne – mówi o przygotowaniach do rozpoczęcia roku szkolnego Anna Korfel-Jasińska, zastępca prezydenta Krakowa.
  • Sama determinacja dyrektorów, nauczycieli czy organów prowadzących tym razem nie wystarczy, by zwyciężyć ze stojącym przed nami wyzwaniem.
  • Tak szczególne okoliczności wymagają opracowania i przedstawienia środowisku oświatowemu jak najbardziej zrozumiałych, przejrzystych i jednoznacznych wytycznych.
  • Wprowadzenie ogólnokrajowych rozwiązań w zakresie e-nauczania pomogłoby niwelować takie bariery, jak stan zdrowia ucznia utrudniający mu udział w zajęciach czy też odległe miejsce zamieszkania.

Ministerstwo Edukacji Narodowej 5 sierpnia przedstawiło wytyczne dla szkół opracowane wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym oraz Ministrem Zdrowia. - Tego samego dnia zostały one przekazane dyrektorom krakowskich szkół i placówek, którzy przygotowują się do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Biorąc jednak pod uwagę wcześniejsze zapowiedzi MEN dotyczące stacjonarnego trybu nauki od 1 września, już 24 lipca zwróciłam się do dyrektorów samorządowych szkół i placówek z prośbą o podjęcie działań mających zapewnić bezpieczny powrót dzieci i pracowników do szkół - mówi Anna Korfel-Jasińska, zastępca prezydenta Krakowa do spraw Edukacji, Sportu i Turystyki w rozmowie z portalem Unii Metropolii Polskich.

nna Korfel-Jasińska, zastępca prezydenta Krakowa do spraw Edukacji, Sportu i Turystyki (fot. krakow.pl)
nna Korfel-Jasińska, zastępca prezydenta Krakowa do spraw Edukacji, Sportu i Turystyki (fot. krakow.pl)

Jak wyjaśnia, uwaga dyrektorów została zwrócona na konieczność wyznaczenia i przygotowania pomieszczenia tzw. izolatorium, zakupu środków dezynfekujących ręce oraz pomieszczenia, a także indywidualnych środków ochrony osobistej pracowników. Przypomniano także o konieczności przeanalizowania dokumentów wewnętrznych jednostek, takich jak statuty czy regulaminy, pod kątem zmian pozwalających na podjęcie skutecznych działań zapobiegających rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19.

Spytana o ocenę wytycznych dla szkół Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego wiceprezydent Krakowa mówi:

- Samorządy, jak i dyrektorzy szkół niejednokrotnie udowadniali, że są świetnymi organizatorami i  nie boją się wyzwań. Proszę jednak wziąć pod uwagę, że wszyscy mierzymy się ze zjawiskiem nieznanym dotąd, którego skala jest bardzo duża, a skutki do końca nieprzewidywalne. Tak szczególne okoliczności wymagają opracowania i przedstawienia środowisku oświatowemu jak najbardziej zrozumiałych, przejrzystych i jednoznacznych wytycznych, a przede wszystkim bardzo konkretnych aktów prawnych, które będzie trzeba wdrożyć.

Zdaniem Anny Korfel-Jasińskiej nowy rok szkolny może być dla samorządów i dyrektorów szkół czasem permanentnego zarządzania kryzysem.

- Do tego wszyscy musimy się przygotować, dlatego tak ważne jest – co  podkreślają w mediach dyrektorzy szkół w całej Polsce – by konkretne ustalenia w tej sprawie trafiły do zainteresowanych jak najszybciej.

Wiceprezydent w rozmowie z portalem UMP mówi także, że jest za  wcześnie na dokonywanie ocen działań podjętych przez MEN i stwierdzenie czy wnioski z poprzedniego roku szkolnego zostały wyciągnięte.

- Wszyscy mamy nadzieję, że doświadczenia ubiegłego roku szkolnego wszystkim zaangażowanym w proces kształcenia, a zwłaszcza decydentom, pozwolą na stworzenie optymalnych narzędzi wsparcia. I nie ma co udawać, że to się może udać bezkosztowo czy minimalnym nakładem środków finansowych. Sama determinacja dyrektorów, nauczycieli czy organów prowadzących tym razem nie wystarczy, by zwyciężyć ze stojącym przed nami wyzwaniem.

Anna Korfel-Jasińska przypomniała także, że miasto Kraków od niemal dekady zwracało się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z postulatami dotyczącymi utworzenia ogólnopolskiego systemu nauczania zdalnego.

-  Wprowadzenie ogólnokrajowych rozwiązań w zakresie e-nauczania pomogłoby niwelować takie bariery jak stan zdrowia ucznia utrudniający mu udział w zajęciach czy też odległe miejsce zamieszkania. Kwestia braku tego typu rozwiązań wprowadzonych w całej Polsce była nie tylko przedmiotem wielokrotnych postulatów kierowanych przez Kraków do Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale była również przedstawiana parlamentarzystom z Krakowa i Małopolski podczas spotkania  z udziałem prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, które odbyło się w lutym w  Krakowie

Jak przypomniała wiceprezydent, w trakcie spotkania przedstawiono szereg propozycji zmian legislacyjnych w obszarze edukacji mających na celu usprawnienie systemu oświaty w Polsce, w tym także te dotyczące nauczania zdalnego.

Anna Korfel-Jasińska dodała także, że krakowski samorząd wspiera finansowo nauczycieli, którzy podnoszą swoje kwalifikacje, także w zakresie e-learningu.

- W tym roku poziom dofinansowania dla wszystkich priorytetowych specjalności został zwiększony do 95 proc.. Dzięki temu, nauczyciele mogą otrzymać tak wysokie dofinansowanie w specjalnościach związanych ze stosowaniem w nauczaniu narzędzi informatycznych, w tym e-learningu, a także w 19 innych dziedzinach, w tym przydatnych także w e-nauczaniu specjalnościach związanych z technikami programowania i kodowania czy administracją bezpieczeństwa informacji - wylicza.

Lada chwila mają się także rozpocząć szkolenia on-line dotyczące nauczania zdalnego dla nauczycieli, w tym pełniących funkcje kierownicze. Mają one dotyczyć takich tematów jak „Cyfrowe środowisko kształcenia” oraz „Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu i uczeniu się uczniów”.

Kraków prowadzi także ustalenia z firmą Microsoft mające na celu zapewnienie dostępu do pakietu Office 365 oraz platformy komunikacyjnej Teams wszystkim samorządowym szkołom i placówkom.

TAGI
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!