PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Okrągły stół edukacyjny: rozpoczęła się trzecia tura rozmów

  • PAP/AKC    10 maja 2019 - 12:24
Okrągły stół edukacyjny: rozpoczęła się trzecia tura rozmów
Rozpoczęła się trzecia tura rozmów nt. oświaty (fot. Krystian Maj/KRM)

Trzecia tura rozmów przy okrągłym stole edukacyjnym z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego rozpoczęła się w piątek na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.




  • Dyskusja ma charakter roboczy i skoncentruje się wokół tematów: nauczyciel w systemie edukacji, jakość edukacji, nowoczesna szkoła, uczeń w systemie edukacji i rodzic w systemie edukacji. 
  • W obradach, które są kontynuacją wcześniejszych sesji z 26 i 30 kwietnia, biorą udział m.in. wiceminister edukacji Maciej Kopeć, sekretarz stanu w MEN Marzena Machałek, podsekretarz stanu w MPiT Marcin Ociepa, sekretarz stanu w MNiSW Piotr Müller, rzecznik rządu Joanna Kopcińska i dyrektor CKE Marcin Smolik.
  • W pracach pięciu podstolików tematycznych uczestniczą nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, parlamentarzyści, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Podczas inauguracji rozmów premier dziękował wszystkim uczestnikom prac w podstolikach.

- Widzę już z tych prac sprawozdawczych, które do mnie spływają regularnie, że pojawiają się bardzo ciekawe pomysły. Czasami jest tak rzeczywiście, że one stoją wobec siebie w sprzeczności (...), ale nie zawsze tak jest. Poza tym, nawet jak tak jest, to nie znaczy, że nie można wypracować kompromisu, jakiegoś wspólnego mianownika - powiedział premier.

- Dzisiaj maturzyści zdają egzamin z wiedzy o społeczeństwie. Mam nadzieję, że my również zdamy razem, wspólnie ten egzamin. Ja cały czas trzymam drzwi otwarte, zapraszamy te związki zawodowe, które się nie zdecydowały do nas dołączyć i mam nadzieję, że ta formuła będzie bardzo otwarta - powiedział premier.

Morawiecki zaznaczył, że obrady na pewno wymagają "dłuższego cyklu spotkań". - Ale jeżeli będą jakieś cząstkowe wnioski, propozycje opracowane, gotowe i będą miały charakter już przekonsultowany, to myślę, że warto je wdrażać sukcesywnie, nie czekając aż wszystko od samego początku do końca zostanie między wszystkimi uzgodnione, bo to może nie być takie łatwe - dodał premier.

Czytaj też: Wypłaty za strajk mogą mieć konsekwencje dla samorządów

Wiceszefowa MEN, Marzena  Machałek, która przewodniczy podstolikowi "Jakość w systemie edukacji" - podkreśliła, że w jej grupie zajmowano się wszystkim aspektami edukacji. - Jakość edukacji dotyczy wszystkich dziedzin, o których dzisiaj dyskutujemy w różnych podstolikach - powiedziała.

Wiceminister edukacji, wskazała, że w jej podstoliku skupiono się przede wszystkim na badaniu jakości pracy szkoły i na tym, jaka jest w tym rola egzaminów zewnętrznych.

Bardzo ważnym tematem, który był omawiany w tym podstoliku - jak mówiła Machałek - była też rola nauczycieli w zapewnianiu jakości. - Bardzo mocno wybrzmiała sprawa odpowiedniego przygotowania nauczycieli, a później wspierania w procesie edukacji - zaznaczyła wiceszefowa MEN.

Machałek wskazała, że podczas rozmów zwracano również uwagę na rolę dyrektorów, którzy, jako liderzy zapewniają jakość edukacji w szkołach. Jak dodała, oceniono, że należy zwrócić autonomię dyrektorom, aby uniezależnić go od samorządów. - Ten aspekt nie daje mu samodzielności w podejmowaniu decyzji - dodała.

Czytaj też: Podwójne premie motywacyjne dla strajkujących nauczycieli

Z kolei przedstawiciele samorządu - jak kontynuowała wiceminister edukacji - podkreślali, że chcą mieć większy wpływ na ocenę i wybór dyrektorów szkół.

- Musimy mocno przedyskutować, czy dokładnie rozumiemy i chcemy tego samego, czyli określić cele" - oświadczyła Machałek.

Powiedziała również, że oceniono, że brakuje spójności między tym, co szkoła realizuje, a programem.

Jakość pracy w szkołach, rola nauczycieli i dyrektorów w jej zapewnianiu i relacje między dyrektorami szkół, a samorządami były tematami poruszonymi w podstoliku zorganizowanym w ramach okrągłego stołu edukacyjnego – poinformowała jego przewodnicząca, wiceszefowa MEN Marzena Machałek.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • nauczyciel, 2019-05-10 21:45:48

    Nauczyciel powinien więcej zarabiać -zgoda, jednak pensum zrównać należy ze średnią europejską z 18 godz. do 26 godz..tyg. wyrywkowa wizytacja osób z MEN na zajęciach czy są prowadzone zgodnie z wymogami szkolnictwa .Obecnie co piąty uczeń korzysta z płatnych korepetycji ---z powołania nauczycieli ...należy docenić finansowo ,tych przypadkowych wysłać na zasiłek dla bezrobotnych  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.