Ósmoklasiści na ostatniej prostej. Jak skutecznie przygotować się do egzaminu

Ósmoklasiści na ostatniej prostej. Jak skutecznie przygotować się do egzaminu
Już tylko dni dzielą ósmoklasistów od egzaminów, ale jest jeszcze czas, by się do nich dobrze przygotować (fot. Shutterstock).
Pierwsze dni matury to wyraźny sygnał, że do egzaminów ósmoklasisty coraz bliżej. Wszyscy już chyba wiedzą, że na podstawie decyzji ministra edukacji i nauki ten egzamin ma być łatwiejszy niż przed rokiem – mniej zadań (w tym zadań otwartych) i tyle samo czasu na ich wykonanie. Z egzaminu wypadły też pewne treści, których trzeba się uczyć. Pytanie tylko, jakie?
  • Do egzaminów ósmoklasisty zostało już tylko kilkanaście dni – trzydniowe zmagania młodzieży rozpoczną się 25 maja.
  • Wykorzystanie informacji na temat obecnych wymagań egzaminacyjnych może przyspieszyć naukę i poprawić wyniki testu.
  • A znajomość procedury postępowania na egzaminie może okazać się zbawienna przy opanowywaniu stresu. Dlatego trzeba ją przećwiczyć. 

Egzaminy nie były trudne – mówią maturzyści po pierwszych dniach matury.

I tak miało być, zgodnie z obietnicami ministra edukacji i nauki, który 16 grudnia 2020 r. wydał rozporządzenie zmieniające wymagania egzaminacyjne dla maturzystów i ósmoklasistów w tym roku - oczywiście w związku z sytuacją covidową. Jednak wraz ze zbliżającą się datą rozpoczęcia egzaminów ósmoklasisty odpowiedź na pytania, co konkretnie się zmieniło i co tak naprawdę będzie na tym egzaminie, staje się niezmiernie ważna.

Tym bardziej że przygotowania do niego nie odbywają się w normalnych warunkach szkolnych, ale zdalnie, a część rodziców dokształca dzieci kompletnie, realizując wszystkie treści objęte podręcznikiem. To kolosalny błąd...

Wiedzę warto mieć, ale obecnie trzeba skupić się na egzaminie. I zdać go celująco, na maksimum możliwości. Nieprawdziwe jest bowiem twierdzenie, że na egzaminie ósmoklasisty "wystarczy być", bo wyniki z niego nie wpłyną na ocenę końcową klasy ósmej.

Owszem, nie wpłyną, ale przesądzą, gdzie dany absolwent szkoły podstawowej będzie kontynuował naukę. Inaczej mówiąc: czy nasze dziecko dostanie się do wymarzonej szkoły.

Wyniki egzaminu ósmoklasisty będą bowiem miały ogromną wagę przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Zwłaszcza że wszyscy spodziewają się, iż w wyniku pandemii i nauczania zdalnego, oceny uczniów na świadectwach będą mocno zawyżone, co sprawi, że znaczna część absolwentów zbliży się do maksymalnego pułapu punktów możliwych do zdobycia za świadectwo, a w przypadku części ich rozpiętość bardzo mocno się spłaszczy. Zatem przesądzą punkty za testy, oczywiście o wygranych olimpiadach nie wspominając.

To tyle, gdy chodzi o motywowanie uczniów, nauczycieli i rodziców.

Informatory i aneksy

Generalnie informacja o zmianach jest powszechnie i stosunkowo łatwo dostępna – widnieje na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i poszczególnych okręgowych komisji egzaminacyjnych. Tyle że trzeba się w nią dobrze wgryź, żeby znaleźć to, czego szukamy.

Gdzie szukać informacji o konkretnych zmianach? Odpowiadając na to pytanie, trzeba wskazać, że w informatorach od roku szkolnego 2018/19, a więc publikacjach CKE zawierających:

  • szczegółowy opis egzaminu z danego przedmiotu, w tym i zadania na egzaminie, opis arkusza egzaminacyjnego i zasady oceniania;
  • przykładowe zadania z rozwiązaniami.

A także – co bardzo istotne – w aneksach do tych informatorów, które zawierają wymagania egzaminacyjne obowiązujące w tym roku, a zatem określone przez ministra edukacji i nauki rozporządzeniem z 16 grudnia 2020 r.

- W aneksie uczeń znajduje ogólne wymagania egzaminacyjne, które ma podane przy każdym przedmiocie - czyli może dokonać analizy, co będzie na egzaminie, a co nie – wyjaśnia Urszula Ukrajni, wicedyrektor OKE w Jaworznie. 

Zatem ten aneks należy czytać razem z informatorem, by nie tracić już czasu na to, czego nikt już nie będzie wymagał.

- Wydrukowałabym sobie informator i - czytając aneks - wykreśliła te lektury czy zadania, których na pewno nie będzie, ponieważ nie są one zgodne z obecnie obowiązującymi wymaganiami egzaminacyjnymi – podpowiada dyrektor OKE w Jaworznie.  

W tym miejscu warto zwrócić jeszcze uwagę, że widniejące linki są w istocie dwa – jeden z informatorem, drugi z aneksem.

Aneks, czyli karty na stół

Z aneksem trzeba pracować, bo to z niego dowiemy się, w przypadku języka polskiego, jaka jest lista lektur obowiązkowych oraz tych, do których uczeń może się odwołać, pisząc test.

Aneks wskazuje też wyraźnie zadania, które na pewno nie pojawią się na egzaminie, ponieważ zostały usunięte, a były ujęte w informatorze głównym.

A zatem  na pewno nie będzie na przykład:

Taki sam układ dotyczy egzaminów z matematyki i języka obcego: najpierw otwieramy instrukcję do konkretnego egzaminu (na 2018/19 rok), a potem aneks do niej z 2021 r. I wycinamy to, czego nikt od uczniów nie będzie wymagał.

Trzeba zaznaczyć, że spośród widniejących informatorów wybieramy ten właściwy dla dziecka - ze względu na jego potrzeby edukacyjne.

Testy, testy, testy, ale jakie

Najlepsze są te, które można znaleźć w zakładce "materiały dodatkowe", a więc przykładowe arkusze egzaminacyjne, w których uwzględniono zmiany wynikające z grudniowego rozporządzenia ministra edukacji i nauki. Trzeba do nich zajrzeć koniecznie. Tych jest jednak bardzo mało – po jednym na przedmiot, aczkolwiek uwzględniają one wszelkie potrzeby zdających ósmoklasistów. 

- To arkusze dostosowane do poszczególnych niepełnosprawności, dlatego jest ważne, żeby stosowny arkusz przeczytać, zrobić go sobie samemu w domu i sprawdzić, ile czasu to zajmie - podpowiada Urszula Ukrajni.

Przydatne są również starsze testy, bo to skarbnica wiedzy i trzeba na nich ćwiczyć, żeby wiedzieć, jakie mogą być pytania i jakie zadania. Ale trzeba też pamiętać, że zakres pytań wychodzi poza obecne wymagania egzaminacyjne. Warto wziąć to pod uwagę, żeby się zanadto nie stresować, gdy się okaże, że dziecko czegoś nie wie...

Nie warto się stresować

Przy tej okazji należy też zwrócić uwagę na sposób zachowania się na egzaminie. Obecni ósmoklasiści są pod tym względem poszkodowani, bo tak naprawdę egzaminu próbnego nie mieli.

Owszem, odbył się w marcu, ale nie wszyscy uczniowie zdawali go stacjonarnie, w szkole i nie z każdego przedmiotu. A egzamin to stres, dlatego warto go nieco obniżyć i przećwiczyć w domu całą procedurę. Nie online, tylko na wydruku, by się potem nie zastanawiać nad tym, co oczywiste.

- W takiej sytuacji istotna staje się informacja dotycząca samego przebiegu egzaminu. Uczniowie mogą nie wiedzieć, jak się nakleja naklejkę na arkusz, w jaki sposób zaznaczać prawidłowe odpowiedzi i jak zaznaczać błędy... – wyjaśnia Urszula Ukrajni.

Podkreśla, że znajdujące się  w "materiałach dodatkowych" testy diagnostyczne z tego roku pokazują, jak będzie wyglądać arkusz egzaminacyjny, w jaki sposób uczniowie będą zaznaczać odpowiedzi, a w jaki wskazywać, że coś zostało zaznaczone błędnie.

- Każdy uczeń powinien obejrzeć film o egzaminie ósmoklasisty, żeby nie był zaskoczony, jak ten egzamin wygląda, jakie są obostrzenia - mówi.

Mniej pytań, więcej czasu

Na koniec warto przypomnieć, że egzamin ósmoklasisty z języka polskiego będzie trwał 120 minut. Za jego rozwiązanie uczeń może uzyskać maksymalnie 45 punktów, z czego:

- 25 pkt. za część 1, w której na podstawie dwóch zamieszczonych w teście tekstów, oceniane będzie czytanie ze zrozumieniem, argumentowanie, znajomość i rozumienie utworów literackich, interpretacja tekstów kultury, znajomość zasad i posługiwanie się poprawną polszczyzną;

- 20 pkt. za część 2, w której uczeń będzie musiał napisać rozprawkę albo opowiadanie na wybrany temat spośród dwóch. W wypracowaniu uczeń może odnieść się do dowolnej lektury obowiązkowej spełniającej warunki tematu.

Egzamin z matematyki będzie trwał 100 minut. Z zakresu wymagań wyłączono zadania wymagające dowodów geometrycznych. Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 25 pkt, w tym 15 pkt. za zadania zamknięte i 10 pkt. za zadania otwarte, których liczbę ograniczono do 4.

Egzamin z języka obcy nowożytnego potrwa 90 minut. Ograniczono w nim zakres wymagań podstawy programowej oraz środków gramatycznych. Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 55 pkt., w tym 34 pkt. za zadania zamknięte oraz 21 pkt. za otwarte, których liczbę znacznie ograniczono. Oczekiwany średni poziom biegłości językowej to A2 w skali ESOKJ.

TAGI
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!