PARTNER PORTALU
  • BGK

Oświata wyraźnie mówi, co ją boli. Czy MEN wyciągnie z tego wnioski?

  • Bogdan Bugdalski    5 września 2019 - 20:30
Oświata wyraźnie mówi, co ją boli. Czy MEN wyciągnie z tego wnioski?
Mazowiecki okrągly stół edukacyjny zgromadził kilkadziesiąt osób. Dyskusja była interesująca (fot. BB)

Czwartek był kolejnym dniem obrad Wojewódzkich Okrągłych Stołów Edukacyjnych. Cyklicznego wydarzenia w pewnym sensie dziejącego się na marginesie ogólnopolskiej dyskusji o przyszłości oświaty, a jednak skupiającego znaczne grono zainteresowanych – przedstawicieli władz oświatowych, władz samorządowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, a także związków zawodowych, rodziców i organizacji pozarządowych.   




  • W ramach Wojewódzkich Okrągłych Stołów Edukacyjnych odbyło się już 13 spotkań – jutro (6 września) kolejne dwa.
  • Dyskusja jest wielowątkowa i na pewno posłuży jako ciekawy materiał do przemyśleń.
  • Nie jest jeszcze znany termin podsumowania spotkań edukacyjnych.

- Szkoda, że dziennikarze nie uczestniczą w tych rozmowach, bo są naprawdę interesujące i dają wiele do myślenia – powiedział mi minister Dariusz Piontkowski w trakcie przerwy w obradach mazowieckiego okrągłego stołu, zorganizowanego przez władze edukacyjne Mazowsza - wojewody mazowieckiego Zdzisława Sipiery oraz mazowieckiego kuratora oświaty Aurelii Michałowskiej, na terenie Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.

Istotnie, dyskusja była bardzo interesująca i pełna różnych wątków, które z jednej strony wspierały reformę i dotychczasowe zmiany w edukacji, a z drugiej krytykowały obecny stan rzeczy i brak rozwiązań, które poprawiłyby stan i jakość edukacji. Dominująca była jednak troska o kondycję uczniów i polskiej szkoły.

Przedstawiciele środowisk rodzicielskich argumentowali konieczność zmian mających na celu zwiększenie udziału rodziców w życiu szkoły, ich wpływu na to, co szkoła robi i jakie treści przekazuje uczniom.

O problemach bez ogródek

Dyrektorzy szkół i nauczyciele wskazywali na brak pieniędzy w edukacji, przepełnione szkoły i klasy. Trudno mówić i realizować indywidualizację procesu nauczania, gdy w klasie jest 30 uczniów lub więcej. Wskazywali też na problemy z podstawą programową, podkreślając, że ostatnio wprowadzone zmiany wcale jej nie poprawiły – program jest przeładowany, a jeśli ktoś spodziewał się, że wydłużenie okresu nauki coś tu zmieniło, to się pomylił. Wiele treści z podstawy rozszerzonej trafiło do normalnego cyklu, co w żaden sposób nie odciąży uczniów, którzy od dawna na nią narzekają.

W trakcie dyskusji poruszano również problem braku kadr – choć tu minister Dariusz Piontkowski od razu zauważył, że nie, wie skąd się biorą wyliczenia, jakoby w Warszawie brakowało obecnie prawie 4000 nauczycieli, skoro na stronach Mazowieckiego Kuratorium Oświaty jest tylko kilkaset ofert pracy i to tylko w niewielu przypadkach dotyczących pełnych etatów.

Wskazywano na problemy szkół technicznych i branżowych z pozyskaniem nauczycieli zawodów, na problemy przepełnionych szkół. Jedna z wypowiadających się nauczycielek wspominała nawet o tym, że w jej szkole jest obecnie tak dużo uczniów, że mają oni problemy ze skorzystaniem z toalety podczas przerwy. I muszą wychodzić do niej w trakcie lekcji. Szkoła przyjęła 400 uczniów do klas pierwszych.

Wójt jednej z podwarszawskich gmin wskazywał, że nie jest prawdą, iż samorządy nie chcą realizować zadań w zakresie edukacji. – Realizujemy wszystko, co jest nam zlecone. Bez pytania - podkreślał. Jednak każda zmiana wymaga finansowania. Na przykład wydłużenie czasu pracy świetlicy – co często postulują rodzice – w kilku szkołach to dla małej gminy spore obciążenie.

Podkreślano również konieczność zmiany w systemie wynagradzania nauczycieli oraz ich motywowania. Słowem podczas mazowieckiej debaty poruszono chyba wszystkie kwestie, które targają współczesną polską edukacją.

Impuls do zmian





REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • Rodzic, 2019-09-07 18:19:29

    Tu nie ma juz czego diagnozować, przeszedł huragan PIS ze słowotokiem Anna Zalewska ,przemocą i gwałtownie zrujnował struktury,sklócił nauczycieli ze sobą inarodem. Najlepsi nauczyciele zwolnieni wyjechali z kraju albo zmienili zawód.Najbardziej cierpliwi zostal ... ale niczego nie nauczą,bo w chaosie i ciasnocie uczeń się nie koncentruje, Nalezalo przepracować podstawy programowe ,wykorzystaćwypracowane przeznauczycieli gimnazjow metody pracy, Zostawić gimnazja , Teraz to tylko likwidacja MEN i ustanowienie Komisji Edukacji Narodowej 2019 pod przew, Prof.ProfKleibera,Konarzewskiego,GadaczaTurskiego, Roszkowskiego i nauczycieli z 20l stazem ze wsi,miasteczek i miast  rozwiń
  • Maria, 2019-09-06 20:15:54

    Strata ,,czasu i atłasu,, A cóź to za experci??? Wiecie stolikowi ,ze hałas w czasie przerw przekracza normy SanEpid?Czy wiecie,ze łatwiej zdobýć K2 niź dostać się na przerwie do W.C? Czy wyobraźacie sobie , co bedzie po pierwszych zachorowaniach na grypę ...i odrę!!???W tak przeludnionych szkołach ? Przy takiej słuzbie zdrowia?  rozwiń
  • Halina, 2019-09-06 20:02:19

    Mazowiecki stół edukacyjny w tym skladzie to kpina z Polakow!!!!!!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.