Partnerzy portalu

Pedagodzy specjalni – już wiadomo, co mają robić

Pedagodzy specjalni – już wiadomo, co mają robić
Zadaniem pedagoga specjalnego jest m.in. określenie mocnych i słabych stron dziecka (fot. shutterstock).
W Dzienniku Ustaw ukazały się rozporządzenia ministra edukacji i nauki określające zadania pedagoga specjalnego w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach edukacyjnych. Przepisy zaczynają obowiązywać od 1 września 2022 r.

Rozporządzenia ministra edukacji i nauki z 22 lipca 2022 r. określają zadania pedagoga specjalnego w publicznym przedszkolu, szkole i placówce.

Należą do nich współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami poprzez:

  • rekomendowanie dyrektorowi działań mających na względzie zapewnienie aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu placówki edukacyjnej oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, a także w
  • rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
  • określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów.

Do zadań pedagoga specjalnego należy też współpraca z zespołem placówki w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Czytaj też: "Nowy system awansu zawodowego to sztuka dla sztuki". Pracownicy oświaty jednym głosem

Do jego kompetencji należy też wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

  • rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci i uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
  • udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
  • dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
  • doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci i uczniów.

Wśród kompetencji pedagoga specjalnego są też:

  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom,
  • współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami,
  • przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki.
TAGI
KOMENTARZE61

  • Iza 2023-08-22 14:20:43
    Ukończyłam trzeci semestr dwuletnich studiów magisterskich na kierunku pedagogika specjalna,specjalność : autyzm.Czy mogę prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną? Podyplomowe mam z surdopedagogiki.
  • Fizyk 2022-12-19 21:12:21
    U mnie w szkole pedagog specjalny nie robi nic. Siedzi sobie z nauczycielami, którzy mają okienka albo godziny dostępności i tak czas mija, nadgodziny lecą. Miło i przyjemnie. Chyba nie o to chodziło. Dyrektor nawet nie wspomni aby owa pani z dziećmi pracowała, które mają jakieś problemy. Ot tak sob...ie zajmuje stanowisko pedagoga specjalnego bo taki wymóg jest.  rozwiń
  • Spokojna 2022-09-09 14:15:41
    Zmień zawód - zostań nauczycielem, zarabiaj i miej duuuuużo kasy i mało pracy ;)

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!