Pedagodzy specjalni – już wiadomo, co mają robić

Rozporządzenia ministra edukacji i nauki z 22 lipca 2022 r. określają zadania pedagoga specjalnego w publicznym przedszkolu, szkole i placówce.
Należą do nich współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami poprzez:
- rekomendowanie dyrektorowi działań mających na względzie zapewnienie aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu placówki edukacyjnej oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, a także w
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów.
Do zadań pedagoga specjalnego należy też współpraca z zespołem placówki w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Czytaj też: "Nowy system awansu zawodowego to sztuka dla sztuki". Pracownicy oświaty jednym głosem
Do jego kompetencji należy też wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci i uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci i uczniów.
Wśród kompetencji pedagoga specjalnego są też:
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom,
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami,
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
Iza
2023-08-22 14:20:43
Ukończyłam trzeci semestr dwuletnich studiów magisterskich na kierunku pedagogika specjalna,specjalność : autyzm.Czy mogę prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną? Podyplomowe mam z surdopedagogiki.
-
Fizyk
2022-12-19 21:12:21
U mnie w szkole pedagog specjalny nie robi nic. Siedzi sobie z nauczycielami, którzy mają okienka albo godziny dostępności i tak czas mija, nadgodziny lecą. Miło i przyjemnie. Chyba nie o to chodziło. Dyrektor nawet nie wspomni aby owa pani z dziećmi pracowała, które mają jakieś problemy. Ot tak sob... rozwiń
-
Spokojna
2022-09-09 14:15:41
Zmień zawód - zostań nauczycielem, zarabiaj i miej duuuuużo kasy i mało pracy ;)