Piątka Piontkowskiego czyli o zaniedbaniach byłego ministra

  • pt
  • 22 października 2020 - 18:50
Piątka Piontkowskiego czyli o zaniedbaniach byłego ministra
Odchodzący minister edukacji pozostawił szkoły bezbronne wobec drugiej fali epidemii koronawirusa - uważa STO (fot. pixabay)
Odchodzący minister edukacji pozostawił szkoły bezbronne wobec drugiej fali epidemii koronawirusa. Z kolei nowy minister – który nie zajmował się wcześniej oświatą – nie może wiedzieć, z czym boryka się większość dyrektorów i nauczycieli – pisze Społeczne Towarzystwo Oświatowe i podsuwa ministrowi Czarnkowi listę problemów wymagających zmiany .
  • Oświata wymaga systemowych zmian i długofalowych rozwiązań.
  • Zmiana na stanowisku Ministra Edukacji nie ułatwia wprowadzania reform.
  • Działanie oświaty w czasie pandemii jest wyjątkowym wyzwaniem.

Zarząd Główny Społecznego Towarzystwa Oświatowego wskazał ministrowi Przemysławowi Czarnkowi pięć problemów, z którymi zostawił oświatę odchodzący szef resortu edukacji.

Przedstawiciele STO podkreślają, że przygotowane zestawienie nie jest wyczerpujące, a rozwiązanie wymienionych problemów będzie tylko pierwszym krokiem do normalności.

Czytaj: To już praktycznie pewne - cała Polska czerwoną strefą. Ważą się losy szkół

- Lista wyzwań stojących przed polską szkołą jest bardzo długa. Nasza oświata wymaga systemowych zmian i długofalowych rozwiązań, które zapewnią wysoką jakość nauczania. W czasie epidemii konieczna jest jednak koncentracja na tych problemach, które paraliżują pracę szkół tu i teraz - mówi Zygmunt Puchalski, prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.

STO opracowało listę zagadnień, którymi resort edukacji powinien się zająć w pierwszej kolejności i nazwał ją Piątką Piontkowskiego.

Eksperci głosu nie mają

- Koronawirus może powodować utratę węchu i smaku; epidemia sprawiła, że minister edukacji całkowicie utracił słuch. Resort oświaty nie tylko pozostawał głuchy na apele ekspertów, nie próbował nawet poznać ich opinii. Normą stało się niekonsultowanie nowych rozwiązań albo pozorowanie konsultacji – pisze STO.

Jak dalej komentuje towarzystwo z gmachu przy alei Szucha nie zawsze dobrze słychać, co dzieje się w szkołach, a lekceważenie głosów specjalistów odpowiedzialnych za dzieci i młodzież, jest zwyczajnie niebezpieczne.

Dlatego STO apelujedo nowego ministra o to, by wsłuchiwał się w głos ekspertów przed podejmowaniem kluczowych decyzji.

Szkoły na łasce sanepidu

STO przypomina, że dyrektorzy szkół nie mogą samodzielnie decydować o przejściu na nauczanie zdalne lub hybrydowe. Potrzebują opinii sanepidu, mimo że kontakt z tą instytucją jest bardzo utrudniony, a niekiedy wręcz niemożliwy.

- Niedawno minister zdrowia powiedział, że musimy wcisnąć hamulec. Dlaczego dyrektor może użyć hamulca dopiero po uzyskaniu opinii sanepidu? Co z bezpieczeństwem uczniów i nauczycieli? – pytają autorzy „Piątki” i apelują o umożliwienie dyrektorom samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie trybu pracy szkoły.

Testofobia

W kolejnym punkcie towarzystwo przypomina, że szkoły to duże skupiska ludzkie, które sprzyjają rozprzestrzenianiu się wirusa. Mimo to pracownicy szkół ani uczniowie nie są kierowani na testy, często nawet wówczas gdy w ich najbliższym otoczeniu został stwierdzony przypadek zakażenia. To rodzi uzasadnione obawy uczniów, ich rodziców oraz pracowników o bezpieczeństwo nauki stacjonarnej.

STO nawołuje o pilne zwiększenie częstotliwości testowania w szkołach.

Zdalnie, czyli marnie

Autorzy apelu przypominają, że w marcu i kwietniu wiele polskich szkół nie było przygotowanych do pracy zdalnej. Nie otrzymały wtedy wystarczającego wsparcia od resortu edukacji, który nie zadbał o narzędzia do nauczania na odległość.

 - Chcielibyśmy powiedzieć, że ministerstwo wykorzystało minione pół roku na nadrobienie tych opóźnień, ale to nieprawda. Receptą na braki był przez wiele tygodni... brak zgody na zdalne nauczanie  - pisze STO..

- W sytuacji, gdy kolejne roczniki uczniów są wysyłane do domów i grozi nam ponowne zamknięcie szkół, apelujemy o pilne udoskonalenie narzędzi do pracy zdalnej, w tym platformy do prowadzenia zajęć na odległość – pisze do nowego ministra towarzystwo.

Chora podstawa

Autorzy apelu przypominają, że na długo przed epidemią zwracali uwagę na to, że polscy uczniowie dźwigają na swoich barkach przeładowaną podstawę programową. W trakcie pandemii stała się ona dla dzieci jeszcze większym obciążeniem.

- Uważamy, że opanowanie materiału przewidzianego w obowiązującej podstawie programowej jest ponad siły uczniów. Dlatego apelujemy o jej pilną weryfikację i uszczuplenie - piszą.

TAGI
KOMENTARZE2

  • Rodzic 2020-10-23 12:22:49
    Do ant: teraz macie lepszego wszystko poprawi, mam nadzieję że zacznie od karty nauczyciela lepszej okazji może nie być
  • ant 2020-10-23 11:07:18
    dlaczego wszędzie PIS wpycha amatorów , którzy mają ochotę się sprawdzać naszym kosztem ????

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!