Partnerzy portalu

Piontkowski: nie chcemy zlikwidować Karty nauczyciela, lecz rozmawiać o pragmatyce

  • PAP
  • 14 stycznia 2020 - 19:25 | Aktualizacja: 14 stycznia 2020 - 19:40
Piontkowski: nie chcemy zlikwidować Karty nauczyciela, lecz rozmawiać o pragmatyce
Dariusz Piontkowski zapewnił, że za kilka lub kilkanaście miesięcy resort chciałby zaproponować poważne zmiany związane z tym, w jakich warunkach pracuje nauczyciel Fot. PTWP
Nie chcemy zlikwidować Karty nauczyciela, chcemy rozmawiać ze związkami zawodowymi i samorządowcami o awansie zawodowym i ocenie nauczycieli, o systemie ich wynagradzania i finansowaniu oświaty – powiedział we wtorek minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski.
  • Minister zapewnił, że za kilka lub kilkanaście miesięcy resort chciałby zaproponować poważne zmiany związane z tym, w jakich warunkach pracuje nauczyciel.
  • Dopytywany, kiedy planowane jest zakończenie prac zespołu trójstronnego, powiedział, że ma nadzieję, że stanie się to około połowy roku.
  • Minister edukacji zapowiedział, że pierwszym tematem, jakim zajmie się zespół, ma być sprawa postępowań dyscyplinarnych.

Podał, że rozmowy mają się toczyć w ramach zespołu trójstronnego, w którego skład wchodzą przedstawiciele rządu, związków zawodowych zrzeszających nauczycieli i pracowników oświaty oraz korporacji samorządowych. Zaznaczył, że nie ma jeszcze ostatecznych rozwiązań, tylko chce je wspólnie wypracować. Wyraził nadzieję, że stanie się to do połowy roku tak, by do końca roku przygotować projekty zmian.

"Wbrew temu co niektóre gazety sugerują, nie chcemy zlikwidować Karty nauczyciela. Natomiast chcemy rozmawiać o tym, czy te rozwiązania związane z awansem zawodowym nauczycieli, oceną nauczycieli, systemem wynagradzania są najbardziej optymalne. W najbliższych kilku miesiącach chcemy rozmawiać m.in. ze związkami zawodowymi, korporacjami samorządowymi o tych elementach pokazując różne możliwe rozwiązania, słuchając także głosów, a potem przygotowując projekty zmian legislacyjnych" - powiedział Piontkowski we wtorek na posiedzeniu senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.

Mówił, że konsekwencją takich zmian powinny być również propozycje związane z systemem wynagradzania. "W ramach tego warto również porozmawiać o finansowaniu oświaty" - dodał.

"W żadnych z tych pól, o których wspomniałem przed chwilą, nie mamy jeszcze ostatecznych rozwiązań. Natomiast chcemy rozmawiać, w którym kierunku można byłoby pójść, a potem zaproponować jakieś kompleksowe rozwiązania" - zaznaczył.

Zobacz też: MEN: w szkołach jest prowadzona edukacja ekologiczna

Minister edukacji zapowiedział, że pierwszym tematem, jakim zajmie się zespół, ma być sprawa postępowań dyscyplinarnych.

"Temat dosyć gorący w ostatnich tygodniach. Część środowisk sugeruje, że zmiany legislacyjne, które nastąpiły w czerwcu ub.r., spowodowały tutaj duże zaburzenia. Chcemy się temu przyjrzeć i już w końcu stycznia będziemy proponowali zarówno związkom zawodowym, jak i korporacjom spotkanie na te tematy i być może zaproponujemy jakieś zmiany legislacyjne, a potem stopniowo w kolejnych miesiącach, podobnie chcemy się spotykać i rozmawiać o kolejnych elementach związanych z finansowaniem oświaty oraz z pragmatyką zawodową" - powiedział Piontkowski.

Zapewnił, że za kilka lub kilkanaście miesięcy resort chciałby zaproponować poważne zmiany związane z tym, w jakich warunkach pracuje nauczyciel.

"Wiem, że pojawiły się postulaty całkowitej likwidacji Karty nauczyciela, ale uważam, że są to postulaty, które nie biorą pod uwagę specyfiki zawodu. Jest wiele zawodów, które mają swoje przepisy szczegółowe regulujące warunki pracy: sędziów, policjantów, strażaków i wielu, wielu innych zawodów. Nauczyciele też mają specyficzny zawód i trudno ich tylko i wyłącznie traktować jako pracownika sfery przedsiębiorczości czy przemysłu i wydaje mi się - i jest to przekonanie zdecydowanej większości kierownictwa ministerstwa i rządu - że powinny być jednak jakieś reguły prawne, które dookreślą funkcjonowanie tego zawodu" - mówił szef MEN

Dopytywany, kiedy planowane jest zakończenie prac zespołu trójstronnego, powiedział, że ma nadzieję, że stanie się to około połowy roku.

"Chcielibyśmy, aby w drugiej połowie 2020 r., bądź najpóźniej na początku 2021, pojawił się kompleksowy program zmian, dotyczący pragmatyki zawodowej i związanego z tym systemu wynagradzania i finansowania oświaty" - powiedział.

TAGI
KOMENTARZE22

  • Maria 2020-01-17 10:41:53
    Do Justyna ,,Mam mgr dyplomowanego,, dziwoląg słowny.Wierzę ,ze nie jest Pani nauczycielem j.polskiego, (ja mam psa tresowanego) Pani Zalewska mgr mawia ,,w cudzysłowiu, w temacie,półtorej roku laboLatorium ,, Moze to ,,mam mgr i kilka podyp...lomówek,, to niedobry skrot myślowy???  rozwiń
  • Marta 2020-01-17 10:02:28
    Do Ja Zorganizuj spotkanie z nauczycielem ,ktory zarabia 82 tys rocznie w polskiej szkole,, aby poinstruował jakimi dzialaniami uzyskuje takie wynagrodzenie Zaplacę za szkolenię nie tylko ja,
  • Marek 2020-01-17 09:45:50
    Do ja oj zalosny ty oj załosny Ja (nku co psom szył buty czyli Bylo sobie niegdys w sxkole ..... bo w literach nie czuł smaku ......Rzekł do matki ej kobito twego Ja (nka) w ciemię bito nic nie wbito wez ...go sobie itd itp Nie ja jestem autorem ,,O Janku co psom szył buty,, i dop,moj wypisywał bzdury na portalach  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!