PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Podręczniki powinny być wolne od reklam

  • PAP    10 sierpnia 2012 - 18:15
Podręczniki powinny być wolne od reklam

Umieszczanie reklam w podręcznikach szkolnych jest niezgodne z prawem - przypomina MEN, komentując jeden z takich przypadków. O wyborze podręcznika - jak podkreśla - decydują wyłącznie nauczyciele, którzy odpowiadają za jakość edukacji swoich uczniów.




MEN skomentował informację Radia ZET, że w jednym z podręczników do matematyki, opublikowanym przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, znalazło się logo firmy produkującej m.in. słodycze. Jak poinformowało MEN chodzi o podręcznik "Matematyka z plusem" dla klasy V szkoły podstawowej.

Umieszczania w podręcznikach szkolnych "materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach edukacyjnych" - wyjaśnia MEN - zabrania prawo. "W każdym przypadku, gdy rzeczoznawca oceniając stwierdzi obecność materiałów reklamowych w przedstawionym przez wydawcę materiale mającym być podręcznikiem, MEN zwraca się do wydawcy, by te reklamy z podręcznika usunął" - powiedziała PAP Małgorzata Szybalska, dyrektorka Departamentu Programów Nauczania i Podręczników MEN.

"W przypadku podręcznika +Matematyka z plusem+ rzeczoznawcy nie sygnalizowali MEN, iż zawiera on materiały reklamowe" - dodała Szybalska.

Podkreśliła jednak, że MEN nie wycofa książki w nadchodzącym roku szkolnym. Tłumaczyła, że nauczyciele do 15 czerwca mieli czas na wybór podręczników dla swoich uczniów, a rodzice mogli się już zdecydować na ich zakup, w tym książki "Matematyka z plusem". Dodała też, że w związku ze zmianą podstawy programowej nauczania podręcznik ten nie będzie obowiązywał w kolejnym roku szkolnym 2013/2014.

Kwestię reklam w podręcznikach dla uczniów reguluje rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. MEN przekonuje, że obecność w podręczniku reklam zgłaszana jest bardzo rzadko. "W tym roku kalendarzowym mieliśmy tylko dwie takie sytuacje na ponad 220 wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika. Przed dopuszczeniem podręcznika do użytku szkolnego wydawca został zobowiązany do ich usunięcia" - mówiła Szybalska.

"Kwestia obecności w podręcznikach materiałów dydaktycznych odnoszących się do autentycznych zjawisk, czy przedmiotów nie jest jednoznaczna. Można ją różnie oceniać, dlatego zawsze rozpatruje się konkretne przypadki. Z punktu widzenia dydaktycznego i metodycznego, nie jest również jednoznaczna kwestia co jest w istocie materiałem reklamowym. Wymaga to szczegółowej analizy zwłaszcza w sytuacji, gdy podręcznik od kilku lat znajduje się w obiegu. Sprawa ta zostanie poddana dodatkowej ocenie prawnej" - zapewniła dyrektorka Departamentu Programów Nauczania i Podręczników MEN.

Zwróciła również uwagę, że za jakość edukacji, proces nauczania i za to z jakich materiałów korzystają uczniowie na zajęciach odpowiada nauczyciel. "To nauczyciel prowadzi zajęcia z uczniami, poleca im książki, z których mogą korzystać. I wcale nie musi, a nawet nie powinien ograniczać się jedynie do podręczników, które z natury rzeczy zawierają syntezę informacji" - powiedziała Szybalska.

Możliwość wyboru podręczników szkolnych spośród tych, które są dopuszczone do użytku szkolnego, gwarantuje nauczycielom ustawa o systemie oświaty oraz ustawa Karta Nauczyciela. "Ale warto pamiętać, że przepisy nie zmuszają nauczycieli do korzystania z podręczników papierowych. W naszych czasach dostęp do wiedzy, i to nie tylko za pośrednictwem internetu, jest powszechny. Obecnie nauczyciele mają na rynku edukacyjnym ogromną liczbę materiałów, które nie podlegają certyfikacji MEN i mogą z nich korzystać" - tłumaczyła dyrektorka.

"To oznacza, że od decyzji nauczycieli, ich mądrości, wrażliwości zależy z jakich książek lub zeszytów ćwiczeń korzystają uczniowie. Nauczyciele mogą nawet sami opracowywać własne materiały edukacyjne dla swoich uczniów" - podsumowała Szybalska.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.