PARTNER PORTALU
  • BGK

Potrzebne wsparcie dla uczniów szkół zawodowych łączących naukę z pracą

  • PAP    9 kwietnia 2015 - 16:01

60 proc. młodych ludzi uzyskujących kwalifikacje na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej i 70 proc. uczących się u rzemieślników łączy naukę zawodu z wykonywaniem pracy u pracodawców - poinformowała wiceminister pracy Małgorzata Marcińska.




Odpowiadała ona na pytania posłów PO Jacka Brzezinki i Krzysztofa Gadowskiego dotyczące dualnego systemu kształcenia zawodowego, w tym wsparcia finansowego jego rozwoju z Funduszu Pracy i ze środków Unii Europejskiej.

Marcińska zaznaczyła, że choć w polskim systemie prawnym nie ma zdefiniowanego pojęcia "kształcenie dualne" to obowiązujące przepisy umożliwiają realizowanie takiego kształcenia, rozumianego jako połączenie uczenia się zawodu z wykonywaniem pracy. "Jest to nawet dominująca forma zdobywania wykształcenia na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej, w szczególności w zawodach rzemieślniczych" - wskazała.

Wyjaśniła, że program nauczania i organizacji nauki w systemie dualnym oraz zasady i warunki zatrudniania, wynagradzania młodocianych regulowane są w ustawach: o systemie oświaty, o rzemiośle, o promocji zatrudniania i instytucjach rynku pracy oraz w Kodeksie pracy.

Zgodnie z tymi przepisami młody człowiek po ukończeniu gimnazjum podpisuje z pracodawcą umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego. Nauka praktyczna odbywa się u pracodawcy, a kształcenie teoretyczne najczęściej w szkole, ale także na kursach lub też u pracodawcy. Uzyskanie pełnych kwalifikacji zawodowych trwa trzy lata, możliwe jest też krótsze przyuczenie do konkretnej pracy.

Marcińska zaznaczyła, ze kształcenie pracowników młodocianych jest wspierane ze środków Funduszu Pracy w dwojaki sposób. Po pierwsze: pracodawca może otrzymać refundacje wypłaconych młodocianym wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenie społeczne. Organizacją refundacji i wynagrodzeń młodocianych zajmują się ochotnicze hufce pracy. Refundacja odbywa się w zawodach, na które jest zapotrzebowanie na rynku pracy. Ich listę corocznie ustala samorząd województwa po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady rynku pracy. W 2014 r. z Funduszu Pracy zrefundowano wynagrodzenia dla ponad 118 tys. młodych osób uczących się w systemie dualnym; na ten cel wydatkowano około 213 mln zł, a w 2015 r. planowane jest wydanie 222 mln zł.

Drugi rodzaj wsparcia szkolnictwa dualnego środkami z Funduszu Pracy to wypłaty tzw. premii dla pracodawców za wykształcenie młodego człowieka po pomyślnie zdanych egzaminach. Wypłata tych środków organizowana jest przez gminy. W ub.r. na ten cel przeznaczono prawie 228 mln zł, a w 2015 r. planuje się przeznaczyć ponad 336 mln zł. "Łącznie na finansowe wsparcie kształcenia dualnego w 2014 r. wydatkowano z Funduszu Pracy 441,5 mln zł, plan na 2015 r. to 558 mln zł" - podała Marcińska.

Przypomniała, że także dorośli pozostający bez pracy mogą skorzystać ze wsparcia dla kształcenia dualnego organizowanego przez urzędy pracy i finansowanego z Funduszu Pracy. "Urzędy pracy oferują formę aktywizacji dorosłych () wzorowaną na przygotowaniu zawodowym młodocianych. Nauka zawodu trwa wtedy krócej - od pół roku do jednego roku, a przyuczenie do pracy od trzech do sześciu miesięcy. Wydatki na tę formę aktywizacji z Funduszu Pracy wyniosły blisko 5 mln zł" - powiedziała.

Jak mówiła, środki europejskich funduszy strukturalnych w nowej perspektywie finansowej na edukację zawodową, w tym na kształcenie dualne. pozostają przede wszystkim w gestii Ministerstwa Edukacji Narodowej.

"Działania jakie minister edukacji planuje realizować z wykorzystaniem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego obejmują m.in. na poziomie centralnym utworzenie 25 zespołów partnerów społecznych reprezentatywnych dla zawodów szkolnictwa zawodowego, przegląd i aktualizację, we współpracy z partnerami społecznymi, podstaw programowych kształcenia w zawodach i przygotowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych w zakresie zaangażowania pracodawców w praktyczną naukę zawodu, w tym w opracowanie modelowych rozwiązań w praktycznej nauce zawodu i wypracowaniu modelu zachęt finansowych dla pracodawców.

Na poziomie regionalnym środki z EFS wspierać będą m.in. tworzenie klas patronackich oraz organizację praktyk lub staży dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych, techników i szkół policealnych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.