Powiaty: mamy prawo decydować o subwencji oświatowej

Art. 32 Ustawy okołobudżetowej na rok 2015 zobowiązuje jednostki samorządu terytorialnego do wydawania środków z części oświatowej subwencji ogólnej w danym roku w takiej wysokości na uczniów niepełnosprawnych, w jakiej zostały naliczone.
Przez art. 32 samorządy tracą samodzielność
W opinii Roberta Godka, starosty strzyżowskiego i wiceprzewodniczącego Związku Powiatów Polskich art. 32 narusza samodzielność samorządów w dysponowaniu przyznanymi środkami oraz godzi w istotę dochodu samorządowego, jakim jest subwencja, ponieważ zabiera organowi stanowiącemu samorządu prawo dysponowania tymi środkami.
Powiat strzyżowski (woj. podkarpackie) będzie na prośbę Związku Powiatów Polskich stroną, która skieruje do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności art. 32 z Konstytucją RP.
Robert Godek dodaje, że zapisy art. 32 w sposób bezprawny zrobiły z subwencji dotację, a tym samym jest zamachem na samodzielność samorządów, stąd wniosek do Trybunału.
Starosta strzyżowski wskazuje, że jego powiat zainwestował prawie 7,5 mln zł (w tym 3,5 mln ze środków własnych) w bazę, pomoce dydaktyczne, specjalistyczne pracownie i sprzęt. Wszystko po to, by kształcenie niepełnosprawnych. Jego zdaniem wprowadzone nagle zapisy każe realizować niepotrzebne i nieuzasadnione wydatki, co powoduje brak środków na inne potrzeby oświatowe.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
jan
2015-09-09 09:32:09
starostowie i burmistrzowie pieniedzmi z subwencji oswiatowej chca latac swoja dziure w budzecie maja gdzies wszystkich niepelnosprawnych wyslali by ich na ksiezyc najchetniej nikt nie lubi gdy patrzy sie na rece ale jesli te pieniadze nie trafily tam gdzie trzeba to nalezy taki przeplyw gotowki pi... rozwiń
-
A. Koza
2015-09-04 12:39:28
Pieniądze powinny służyć bezpośrednio uczniom niepełnosprawnym nie tyle poprzez inwestowanie w sprzęt, co przede wszystkim w ich bezpośrednią edukację - specjalistyczne wsparcie, indywidualną pracę z uczniem, pracę z rodzicami, itd.