Partnerzy portalu

Reforma oświaty: wojewodowie i kuratorzy zaczynają akcję informacyjną

Reforma oświaty: wojewodowie i kuratorzy zaczynają akcję informacyjną
Adobe Stock
• Wojewodowie i kuratorzy oświaty rozpoczynają akcję informacyjną skierowaną do samorządów, dyrektorów szkół i nauczycieli na temat planowanej reformy edukacji.
• W czwartek (10.11) mówili o tym na konferencjach prasowych, które odbyły się we wszystkich województwach.

- Mamy teraz przed sobą kilka bardzo intensywnych tygodni na współpracę, dialog z samorządami, z rodzicami, ze wszystkimi osobami ze środowiska edukacyjnego (...). Będziemy mówić o wszystkich szczegółach, wyjaśniać, o co w tym wszystkim chodzi - powiedział w Warszawie wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera na wspólnej konferencji z mazowiecką kurator oświaty Aurelią Michałowską.

Zaznaczył, że wojewodowie są zobligowani do aktywności i bezpośredniego kontaktu z samorządami, a kuratorzy z dyrektorami szkół i środowiskami edukacyjnymi.

- W najbliższym czasie przewiduję siedem dużych spotkań z samorządowcami: oddzielne dla Warszawy, oddzielne dla "wianuszka warszawskiego", czyli powiatów wokół Warszawy i pięciu delegatur na Mazowszu, czyli Ostrołęki, Płocka, Siedlec, Ciechanowa i Radomia - zapowiedział Sipiera.

- Osobiście będziemy tam z panią kurator jeździć, spotykać się z samorządowcami, tak by im ułatwiać, odpowiadać na wszystkie wątpliwości - dodał.

Czytaj : Sławomir Broniarz domaga się od rządu wycofania z reformy edukacji

Wojewoda zapewnił też, że jego służby w ramach nadzoru prawnego pomogą samorządom przy przygotowywaniu uchwał dotyczących nowej sieci szkół - tak, aby uniknąć błędów.

- Do końca listopada będziemy starali się spotkać z rodzicami, uczniami, dyrektorami szkół, nauczycielami i przedstawicielami samorządów terytorialnych (...). Będą to spotkania organizowane przez kuratora oświaty i przez urząd wojewódzki (...). Chcemy być blisko rodziców, uczniów i nauczycieli. Deklarujemy, że będziemy odpowiadać na zaproszenia - powiedziała Michałowska. Podała, że do połowy grudnia odbędą się spotkania w tzw. rejonach wsparcia ze wszystkimi dyrektorami szkół. Poinformowała także, że kuratorium uruchamia też punkty konsultacyjne dla gmin i powiatów.

Z danych przedstawionych na konferencji wynika, że w województwie mazowieckim funkcjonuje obecnie 1667 szkół podstawowych, 946 gimnazjów (526 działających w zespołach z innymi typami szkół oraz 420 samodzielnych) oraz 1217 szkół ponadgimnazjalnych. Obecnie w gimnazjach samodzielnych uczy się 75 940 uczniów, pracuje 9186 nauczycieli.

Czytaj : Anna Zalewska zapowiada 900 mln zł na skutki reformy oświaty

Dane dotyczące liczby szkół w regionie przedstawiła też na konferencji prasowej w Katowicach śląska kurator oświaty Urszula Bauer. Wskazała na specyfikę województwa śląskiego, gdzie sieć szkół jest gęsta.

- W województwie mamy 820 gimnazjów, z czego 280 to gimnazja samodzielne, z tej liczby ponad 120 to są gimnazja prowadzone przez takie jednostki samorządu terytorialnego, które będą prowadziły zarówno gimnazja, szkoły podstawowe, jak i szkoły ponadgimnazjalne, zatem kształtowanie sieci szkół, przemieszczanie nauczycieli, relokacja nauczycieli, będzie tutaj w znacznym stopniu ułatwione - powiedziała.

Podlaska kurator oświaty Jadwiga Mariola Szczypiń na konferencji w Białymstoku powiedziała, że w czwartek ruszył drugi etap kampanii informacyjnej. Mówiła, że kuratorium już od kilku miesięcy przygotowuje się do planowanych zmian, bo jest to - jak zauważyła - "reforma skomplikowana, ale potrzebna". Poinformowała, że jeszcze w listopadzie przedstawiciele kuratorium i urzędu wojewódzkiego spotkają się z samorządowcami we wszystkich powiatach. Kurator dodała, że oferują wsparcie wszystkim, którzy taką potrzebę zgłoszą.

Pomorska kurator oświaty Monika Kończyk na konferencji prasowej zaznaczyła, że z przeprowadzonych już spotkań wynika, iż samorządy najbardziej niepokoi strona finansowa reformy. Problemem jest także kwestia przygotowania sieci szkół uwzględniającej wygaszanie gimnazjów i związane z tą kwestią decyzje dotyczące przeznaczenia obiektów, w których funkcjonują samodzielne gimnazja. Kończyk wyjaśniła, że na ponad 300 gimnazjów istniejących w regionie pomorskim, około 140 działa w samodzielnych obiektach; pozostałe mieszczą się w budynkach współużytkowanych najczęściej z podstawówkami lub szkołami ponadgimnazjalnymi.

Czytaj : Reforma oświaty i likwidacja gimnazjów będzie sprinterska. Minister usuwa się w cień, konsultacje zakończone, jest harmonogram

- Jest to problem w sensie koncepcyjnym, strategicznym. Tutaj jest bardzo duża rola organów prowadzących, które muszą popatrzeć na sieć szkół, obwody i zastanowić się w co przekształcić gimnazjum, aby ten budynek był w dalszym ciągu wykorzystywany i pamiętając o tym, że w dalszym ciągu będzie tam młodzież gimnazjalna" - powiedziała Kończyk dodając, że w takiej placówce w przyszłości może znaleźć się zarówno szkoła podstawowa, jak i szkoła ponadgimnazjalna.

Zachodniopomorska kurator oświaty Magdalena Zarębska-Kulesza poinformowała dziennikarzy w Szczecinie, że powołała zespół ds. komunikacji społecznej w zakresie zmian w systemie oświaty.

- Utworzyliśmy także adres e-mail zmiany_oswiata@kuratorium.szczecin.pl, na który można kierować pytania w różnych obszarach związanych ze zmianą systemu - dodała.

Zgodnie z przyjętymi przez rząd we wtorek (8.11) projektami ustaw: Prawo Oświatowe i Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe, w miejsce obecnie istniejących szkół mają być wprowadzone: 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum i 5-letnie technikum oraz dwustopniowe szkoły branżowe; gimnazja mają zostać zlikwidowane.

Zmiany miałyby rozpocząć się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII klasy szkoły podstawowej; nie będzie rekrutacji do I klasy gimnazjum. Obecni uczniowie klas I gimnazjów są ostatnim rocznikiem uczących się w nim.

Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia rozpocznie się od roku szkolnego 2020/2021.

Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020. 

TAGI
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!