PARTNER PORTALU

Rodzice, zaufajcie nauczycielom – oni wiedzą, co robią

  • Bogdan Bugdalski    26 kwietnia 2021 - 06:00
Rodzice, zaufajcie nauczycielom – oni wiedzą, co robią
Zdaniem Doroty Suchacz "przerabianie" podręczników nie jest konieczne i prowadzi tylko do nadmiernego obciążenia dziecka. Bo nie wszystkie treści w nich zawarte są wymagane przez podstawę programową. (fot. arch. DS).

– W kształceniu na odległość kluczowe jest danie uczniowi czasu na pracę w odpowiednim tempie, na wnioskowanie, na dochodzenie krok po kroku do oczekiwanego rezultatu. Lepiej przepracować mniej, ale z większą swobodą dla ucznia – twierdzi Dorota Suchacz, metodyk nauczania. I zauważa, że rodzice powinni mieć większe zaufanie do nauczycieli, bo oni znają procesy edukacyjne dziecka i mechanizmy osiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Powinni pozwolić im poprowadzić dzieci tak, by sukces edukacyjny się pojawił, a nie żeby był on okupiony rozwiązywaniem zadań przez mamę czy tatę...




  • Skrócenie czasu spędzonego przez dziecko przed ekranem nie spowoduje zubożenia wartości merytorycznej lekcji, jeśli nauczyciel odpowiednio ją zaplanuje i będzie dla niego dostępny.
  • Rodzic nie powinien wykonywać zadań za dziecko, tylko wspierać je w tym, co robi. Bo to nie zwiększy jego wiedzy, a nauczycielowi tylko utrudni ocenę, z czym uczeń ma trudności.
  • Obecnie dla nauczyciela najważniejsza jest umiejętność dokonywania wyboru – co konieczne do realizacji podstawy programowej, a co jest uzupełnieniem programu czy treści podręcznika.

Ostatnie decyzje rządu w sprawie pandemii wskazują, że edukacja zdalna jeszcze długo będzie nam towarzyszyła. Zatem i lekcje on-line trwające nie dłużej niż 30 minut będą przez część nauczycieli kontynuowane. To oczywiście zgodne z wytycznymi Ministerstwa Edukacji i Nauki, ale wielu rodziców uważa, że pół godziny pracy z uczniem to za mało. Obawiają się, że w ten sposób ich dzieci niczego się nie nauczą. Jak to wygląda od strony metodyki nauczania?

Dorota Suchacz, doradca metodyczny Centrum Kształcenia Nauczycieli w Gdańsku, dyrektor LO nr 2 w Gdańsku: – Moim zdaniem, zwłaszcza gdy chodzi o dzieci młodsze, czas bezpośrednio spędzony przed ekranem może być skrócony - i to w żaden sposób nie będzie powodowało zubożenia wartości merytorycznej lekcji. Ale to nie może to wyglądać tak, że lekcję skracamy do pół godziny i nic się nie dzieje przez kolejnych 25 minut - aż do następnej lekcji...

Nauczyciel powinien być dostępny dla dziecka przez 45 minut, by - w razie, gdy któryś z uczniów będzie potrzebował pomocy czy wyjaśnienia - mógł go wesprzeć. Więcej czasu na wykonanie jakiejś czynności mogą potrzebować też dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - i o tym nie należy zapominać.

Czyli ta lekcja powinna trwać 45 minut?

– Niekoniecznie, bo 30 minut nie oznacza, że lekcja jest gorsza lub mniej wartościowa.

Nauczyciel powinien jednak tak ją zaplanować, by uczniowie, szczególnie młodsi, mieli skrócony czas pracy przed ekranem, bo to  dla nich wskazane - np. ze względu na trudności z koncentracją uwagi.

Można w prosty sposób pracę na lekcji podzielić na etapy - tak, żeby zaangażować ucznia przez 45 minut i jednocześnie nie musiał się on wpatrywać w komputer. Świetnym rozwiązaniem pozostaje praca projektowa. Dzięki temu uczniowie będą mieli poczucie bezpieczeństwa, że nauczyciel jest z drugiej strony monitora i w razie czego mogą liczyć na jego pomoc.

Jeśli jednak skrócimy lekcje do 30 minut i na tym koniec, to może to wywołać dodatkowy stres zarówno u uczniów, jak i u rodziców. Bez względu na wiek uczniowie zaczynają wówczas szybciej wykonywać polecenia, nie koncentrują się tak, jak należy, a proces dydaktyczny, aby był skuteczny, wymaga czasu.

Tutaj to nauczyciel powinien posługiwać się takimi narzędziami, które pozwolą na różnorodność i dostosowanie samego procesu dydaktycznego do potrzeb danego zespołu uczniowskiego. Opieranie się sztywno na podręczniku i zeszycie ćwiczeń nie przyniesie oczekiwanego efektu.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę





×
KOMENTARZE (14)

  • ex Belfer, 2021-04-28 21:30:29

    Trudno im zaufać, większość starej kadry jest tak wypalona, że nic nie wnoszą do procesu nauczania. Czytanie z podręcznika zamiast rozmowy i wytłumaczenia tematu, ślizganie się aby do emerytury, a później załapią się do rady miasta czy gminy i jakoś leci. Uważają się za klasę wyższą, a na rodziców ...z mniejszych miejscowości patrzą z góry. Tylko później przychodzi rozczarowanie jak te "chłopstwo" jest lepiej wykształcone i ma fach w ręku, tylko adres nie ten. Wstyd. Pracowałem w szkole 2 lata, ale z tym betonem nie da się. Zjedzą każdą nową inicjatywę. Czasy się zmieniają a w gabinetach trąci bolszewią.  rozwiń
  • NormLny, 2021-04-27 19:14:38

    Dziś trudno mieć zaufanie do nauczycieli jeśli ktoś taki jak Broniarz jest przewodniczącym żywcem z pzpr wyjęty bolszewia edukacja wymaga naprawy a na czas pandemi ograniczone zaufanie jak zawsze
  • Do Do do Rodzic , 2021-04-27 16:10:00

    Do Doradca metodyczny: chyba przecinek? Pracujesz na budowie? 😎


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!