PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rozpoczął się konkursu YouTube Space Lab

  • AT/mat. pras.    17 listopada 2011 - 18:51
Rozpoczął się konkursu YouTube Space Lab

YouTube oraz Lenovo, we współpracy ze Space Adventures i agencjami kosmicznymi: NASA, Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Japońską Agencją Badań Kosmosu (JAXA), ogłaszają rozpoczęcie międzynarodowego konkursu YouTube Space Lab.




Ogólnoświatowa inicjatywa skierowana jest do uczniów w wieku 14–18 lat. Konkursowe wyzwanie to opracowanie naukowego eksperymentu, który będzie można przeprowadzić w kosmosie. Dwa zwycięskie doświadczenia zostaną wykonane na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a transmisję na żywo będzie można obejrzeć na YouTube. Patronat nad akcją w Polsce objęła Minister Edukacji Narodowej, a partnerem jest Centrum Nauki Kopernik.

Zgłoszenia w konkursie będzie oceniało prestiżowe jury, między innymi: wybitny profesor Stephen Hawking, doradcy NASA William Gerstenmaier (Associate Administrator for Human Exploration and Operations NASA) oraz Leland Melvin (Associate Administrator of Education NASA, były astronauta), astronauci Frank De Winne z ESA i Akihiko Hoshide z JAXA oraz założyciel Cirque du Soleil - Guy Laliberte. Swój wkład w wybór projektów będzie też miała społeczność YouTube.

Do 7 grudnia 2011 uczniowie należący do jednej z dwóch kategorii wiekowych — od 14 do 16 lat i od 17 do 18 lat —mogą, zarówno samodzielnie, jak i w zespołach (maksymalnie trzyosobowych) zamieszczać zgłoszenia na stronie YouTube.com/SpaceLab w formie nagrania wideo z opisem swojego eksperymentu.

W marcu 2012 r. sześciu finalistów z różnych regionów świata spotka się w Waszyngtonie, aby doświadczyć lotu w stanie nieważkości oraz odebrać laptopy Lenovo IdeaPad.

Spośród finalistów zostanie wyłonionych dwóch zwycięzców, po jednym z każdej grupy wiekowej. Ich eksperymenty zostaną przeprowadzone na znajdującej się 400 km od Ziemi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wykonywane doświadczenia będą transmitowane na żywo na YouTube.

Ponadto, zwycięzcy będą mogli wybrać jedną z dwóch nagród. Pierwsza propozycja to wycieczka na wyspę Tanegashima w Japonii, gdzie zobaczą start statku kosmicznego, na pokładzie, którego przeprowadzany zostanie ich eksperyment w kosmosie.

Alternatywą będzie podróż do Rosji, gdzie po ukończeniu 18 lat zwycięzcy mogą odbyć jedyne w swoim rodzaju szkolenie dla astronautów w Star City - miejscu doskonalenia rosyjskich kosmonautów, a także wybrać się na wycieczkę VIP po Moskwie oraz otrzymać pamiątkowy kombinezon kosmiczny z własnym imieniem i nazwiskiem.  

W Polsce do udziału w konkursie zachęca Centrum Nauki Kopernik. Misją Centrum Nauki Kopernik jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Projekt Space Lab  doskonale wpisuje się w te założenia. Przywołuje trzy skojarzenia: młodzież szkolna, eksperymenty, kosmos. Poza udostępnianiem interaktywnych wystaw, Kopernik prowadzi liczne działania skierowane do szkół – aktywizujące zarówno nauczycieli jak i uczniów. Organizowane są konferencje, spotkania i warsztaty.

W całym kraju działa około stu Klubów Młodego Odkrywcy – lokalnych ambasadorów Centrum, w których gimnazjaliści wraz z opiekunami samodzielnie przeprowadzają doświadczenia naukowe.

Do końca tego roku w Koperniku zostaną otwarte także cztery profesjonalnie wyposażone laboratoria badawcze. Można w nich będzie samodzielnie wyprodukować mydło, wynaleźć alchemiczne złoto, a nawet stworzyć i zaprogramować osobistego robota. Centrum jest więc pełnym młodzieży miejscem eksperymentów.

A gdzie kosmos? Niedaleko - w planetarium Niebo Kopernika, które przybliża zwiedzającym wszechświat i pozwala wznieść się ku gwiazdom. W ramach Space Lab Centrum Nauki Kopernik pokaże na YouTube serię filmów mówiących o wszechświecie i prezentujących eksperymenty, które mogą zainspirować uczestników konkursu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.