Rząd zezwoli na fizyczne interwencje wobec uczniów. Jest projekt ministerstwa edukacji

- Obecnie personel szkoły nie ma pewności co do tego, kiedy dopuszczalna jest fizyczna interwencja wobec uczniów.
- Norweskie Ministerstwo Edukacji Narodowej po raz pierwszy proponuje uregulowanie tego w ustawie.
- - Norweskie szkoły muszą być miejscem, w którym dzieci i młodzież mogą rozwijać się w bezpiecznej społeczności. Nauczyciele w klasie muszą mieć pewność, jakie mają pole do działania, gdy pojawią się sytuacje, w których uczniowie są narażeni na wyrządzenie krzywdy sobie lub innym - mówi minister edukacji Tonje Brenna.
Obecna ustawa o edukacji nie zawiera żadnych przepisów dotyczących tego, kiedy pracownik może fizycznie interweniować, nawet jeśli istnieją przypadki, w których pracownicy szkoły używają siły fizycznej. Spowodowało to niepewność i pojawiło się kilka wezwań do uregulowania tej kwestii. W związku z tym Ministerstwo Edukacji Narodowej w Norwegii proponuje nowe przepisy w ustawie o systemie oświaty i ustawie o szkołach niepublicznych.
- Proponujemy takie uregulowanie prawne, aby personel szkoły mógł fizycznie interweniować wobec uczniów, żeby zapobiec obrażeniom ludzi lub znacznym uszkodzeniom mienia - stwierdza minister edukacji Tonje Brenna.

Czytaj więcej
Zapracowany jak... polski uczeń. Te dane szokująPonadto proponuje się przepisy dotyczące zapobiegania i dokumentacji oraz obowiązków zgłaszania, jeśli wymagana jest interwencja fizyczna.
Nowe przepisy wzmocnią bezpieczeństwo pracowników i uczniów szkół
Nowo sformułowane zasady stanowią, że interwencja fizyczna musi być odpowiednia, aby zapobiec szkodom lub je ograniczyć, a sposób interwencji musi być możliwie krótki i delikatny. Na przykład nauczyciel może powstrzymać uczniów, aby przerwali bójkę, ale uścisk nie powinien być silniejszy ani trwać dłużej, niż jest to konieczne, aby zapobiec obrażeniom. Każda forma przemocy fizycznej wobec dzieci, która ma charakter kary, podlega karze.
- Jaśniejsze zasady same w sobie nie rozwiążą problemów związanych z destrukcyjnym zachowaniem w szkole. Ale przepisy będą częścią rozwiązania, ponieważ wzmocnią pewność prawną uczniów i personelu w sytuacjach, w których konieczna jest fizyczna interwencja - mówi minister Brenna.
Norweskie szkoły mają już obowiązek prewencyjnej współpracy ze środowiskiem szkolnym, ale ponieważ interwencja fizyczna wobec uczniów jest inwazyjna, Ministerstwo Edukacji Narodowej uważa, że należy wprowadzić odrębną regułę dotyczącą profilaktyki.
W związku z tym ministerstwo proponuje wymóg, aby gmina i rada powiatu czuwały nad ciągłą i systematyczną pracą szkoły, aby takie sytuacje nie miały miejsca.
- Fizyczna interwencja powinna być ostatecznością, a chyba żaden nauczyciel nie chciałby się znaleźć w takich sytuacjach. Teraz właściciel szkoły musi jeszcze bardziej systematycznie pracować nad profilaktyką - mówi Brenna.
Wymagania do udokumentowania przypadków użycia fizycznej interwencji
Ministerstwo proponuje również, aby szkoła dokumentowała przypadki użycia siły fizycznej, opisując zwięźle sytuację i punkt widzenia ucznia.
- Dokumentacja jest ważna dla bezpieczeństwa prawnego studentów i pracowników. Jednocześnie wymagania dokumentacyjne nie mogą być w praktyce zbyt czasochłonne - mówi Tonje Brenna.
Ministerstwo uważa, że dokumentacja powinna zawierać wystarczającą ilość informacji, aby dyrektor lub dyrektor generalny, rodzice ucznia oraz gmina lub gmina powiatowa mogli zrozumieć, co się stało i w jaki sposób zastosowano wobec ucznia siłę fizyczną.
Ponadto każdy, kto interweniował fizycznie wobec ucznia, musi zgłosić to dyrektorowi. Dyrektor ma obowiązek poinformować rodziców ucznia, a w przypadku powtarzających się lub szczególnie poważnych sytuacji należy powiadomić radę gminy lub powiatu.
- Martwię się, że dyrektorzy szkół powinni mieć czas i pomoc, aby dobrze współpracować ze swoimi pracownikami, aby dobrze to wdrożyć. Poza tym przyjrzymy się, jak przepisy działają w praktyce i jesteśmy otwarci na zmiany - mówi Brenna.
Wniosek trafił już do konsultacji. Jeśli przepisy dotyczące siły fizycznej zostaną przyjęte przez Storting, mogą one wejść w życie jednocześnie z projektem nowej ustawy oświatowej - zgodnie z planem - 1 sierpnia 2024 r.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.