Rzecz nie jest prosta. Monitoring w szkołach musi spełniać szereg wymogów

- Monitoring w szkole może zostać zainstalowany tylko w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Nie można używać go np. do nadzoru jakości pracy nauczycieli.
- Kamer nie można także instalować w szatniach, salach lekcyjnych czy gabinetach profilaktyki zdrowotnej.
- Dyrektorzy muszą także pamiętać, że przed uruchomieniem systemu monitoringu, muszą skonsultować się ze środowiskiem szkolnym i uzyskać akceptację organu prowadzącego.
Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało raport dotyczący stosowania monitoringu w szkołach. Kontrolę przeprowadzono w 859 szkołach, w tym 566 szkołach podstawowych i 293 szkołach ponadpodstawowych.
Ogólnie, stosowanie monitoringu w placówkach oświatowych oceniono pozytywnie. Zdarzały się jednak pewne wyjątki, kiedy do dyrektorów placówek kierowano zalecenia dotyczące złamania przepisów dotyczących instalowania kamer w szkołach. Uruchomienie takiego systemu wiążę się bowiem z koniecznością spełnienia szeregu wytycznych.
Zainstalowanie kamer należy przedyskutować ze środowiskiem szkolnym
Po pierwsze, MEiN zaznacza, że monitoring w szkołach może zostać zainstalowany tylko wówczas, kiedy uzna się to za niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników, lub ochrony mienia szkoły. Oznacza to m.in., że kamery nie mogą służyć do sprawdzania jakości pracy nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Zanim dyrektor zdecyduje się na zainstalowanie systemu monitoringu, musi uzyskać następujące opinie: organu prowadzącego, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Zgoda organu prowadzącego jest w tym przypadku obligatoryjna.
Przepisy wymieniają także szereg pomieszczeń szkół, w których kamery nie mogą być instalowane. Są to:
- pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
- pomieszczenia, w których uczniom udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna;
- pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników;
- pomieszczenia sanitarnohigieniczne;
- gabinet profilaktyki zdrowotnej;
- szatnie i przebieralnie.
Jak jednak tłumaczy MEiN, w wyjątkowych sytuacjach (konieczność zapewnienia bezpieczeństwa) w wyżej wymienionych pomieszczeniach można zainstalować kamery. Nie może to jednak naruszać godności oraz innych dóbr osobistych uczniów i pracowników. Poza tym, monitoring zainstalowany w wymienionych pomieszczeniach nie może mieć technicznych możliwości rozpoznawania przebywających tam osób.

Czytaj więcej
Monitoring w szkole nielegalny?Nagrań z monitoringu nie można przechowywać dłużej niż 3 miesiące
Nagrań z monitoringu szkolnego nie można przechowywać dłużej niż 3 miesiące. Dotyczy to jednak tych obrazów, które zawierają dane osobowe (wizerunek) uczniów, pracowników i innych osób, których w wyniku tych nagrań można zidentyfikować. Po upływie tego czasu, nagrania muszą zostać zniszczone.
W przepisach czytamy także, że dyrektor szkoły musi poinformować uczniów i pracowników szkoły o zamiarze uruchomienia systemu monitoringu. Musi to zrobić nie później, niż 14 dni przed rozpoczęciem pracy tego systemu.
Do zadań dyrektora należy także poinformowanie o działaniu systemu monitoringu każdego pracownika przyjmowanego do szkoły. Poza tym, każde pomieszczenie, w którym działa kamera, musi być oznaczone w czytelny sposób. Odpowiednie znaki powinny zawierać informację o monitorowaniu danej przestrzeni tj. czy nagrywany jest obraz i dźwięk czy np. tylko obraz.
Monitoring w szatni najczęstszym wykroczeniem dyrektorów
Jak już wspomniano, MEiN przeprowadził kontrolę w 859 placówkach. Liczbę nieprawidłowości resort ocenił jako incydentalną. Wśród najczęstszych błędów, było złamanie zakazu dotyczącego instalowania kamer w niektórych pomieszczeniach.
W 63 placówkach monitoring był zainstalowany w szatniach. Ponadto odnotowano po 10 naruszeń dotyczących kamer w: pomieszczeniach sanitarnohigienicznych i gabinetach profilaktyki zdrowotnej.
W przypadku 184 szkół stwierdzono skorzystanie z wyjątków od zakazu używania kamer w niektórych pomieszczeniach, jednak tylko w 12 nie zastosowano wymaganych technik uniemożliwiających rozpoznanie osób.
Jeżeli chodzi o konsultacje poprzedzające uruchomienie monitoringu:
- 15 dyrektorów nie uzyskało zgody organu prowadzącego
- 11 dyrektorów nie uzyskało opinii rady pedagogicznej
- 12 dyrektorów nie uzyskało opinii rady rodziców
- 18 dyrektorów nie uzyskało opinii samorządu uczniowskiego.
Okazało się także, że dwóch dyrektorów korzystało z monitoringu w celu oceny jakości pracy pracowników szkoły.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
Rodzic
2023-09-07 17:08:57
Do łowcatrolli: ciężko miałeś w domu! Teraz rozumiem twoje zachowanie. Niestety genów nie wydrapiesz. ☹️
-
Rodzic
2023-09-07 16:42:26
Do łowcatrolli: znów ci się wydaje, że jesteś kim ważnym? Przez radiostację też nadajesz? 😎
-
łowcatrolli
2023-09-07 13:19:34
Do Nauczyciel : z domu nic nie wyniosłem ... no może poza telewizorem i video - pilim z chłopakami za to przez 4 dni asz się forsa skończyła i trzeba było wojtka wynieść z kanału bo się zarzygał , ale impreza była zajebista