Partnerzy portalu

Rzecz nie jest prosta. Monitoring w szkołach musi spełniać szereg wymogów

Rzecz nie jest prosta. Monitoring w szkołach musi spełniać szereg wymogów
Kamery nie mogą być zainstalowane m.in. w szkolnych szatniach i przebieralniach (fot. Pixabay)
Dyrektor może podjąć decyzję o zainstalowaniu w szkole kamer. Musi ją jednak skonsultować z radą pedagogiczną, radą rodziców czy samorządem uczniowskim. Poza tym, istnieje szereg miejsc w szkołach, gdzie nie można stosować kamer.
  • Monitoring w szkole może zostać zainstalowany tylko w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Nie można używać go np. do nadzoru jakości pracy nauczycieli.
  • Kamer nie można także instalować w szatniach, salach lekcyjnych czy gabinetach profilaktyki zdrowotnej.
  • Dyrektorzy muszą także pamiętać, że przed uruchomieniem systemu monitoringu, muszą skonsultować się ze środowiskiem szkolnym i uzyskać akceptację organu prowadzącego.

Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało raport dotyczący stosowania monitoringu w szkołach. Kontrolę przeprowadzono w 859 szkołach, w tym 566 szkołach podstawowych i 293 szkołach ponadpodstawowych.

Ogólnie, stosowanie monitoringu w placówkach oświatowych oceniono pozytywnie. Zdarzały się jednak pewne wyjątki, kiedy do dyrektorów placówek kierowano zalecenia dotyczące złamania przepisów dotyczących instalowania kamer w szkołach. Uruchomienie takiego systemu wiążę się bowiem z koniecznością spełnienia szeregu wytycznych.

Zainstalowanie kamer należy przedyskutować ze środowiskiem szkolnym

Po pierwsze, MEiN zaznacza, że monitoring w szkołach może zostać zainstalowany tylko wówczas, kiedy uzna się to za niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników, lub ochrony mienia szkoły. Oznacza to m.in., że kamery nie mogą służyć do sprawdzania jakości pracy nauczycieli i innych pracowników szkoły.

Zanim dyrektor zdecyduje się na zainstalowanie systemu monitoringu, musi uzyskać następujące opinie: organu prowadzącego, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Zgoda organu prowadzącego jest w tym przypadku obligatoryjna.

Przepisy wymieniają także szereg pomieszczeń szkół, w których kamery nie mogą być instalowane. Są to:

  • pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; 
  • pomieszczenia, w których uczniom udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna;
  • pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników; 
  • pomieszczenia sanitarnohigieniczne; 
  • gabinet profilaktyki zdrowotnej;
  • szatnie i przebieralnie.

Jak jednak tłumaczy MEiN, w wyjątkowych sytuacjach (konieczność zapewnienia bezpieczeństwa) w wyżej wymienionych pomieszczeniach można zainstalować kamery. Nie może to jednak naruszać godności oraz innych dóbr osobistych uczniów i pracowników. Poza tym, monitoring zainstalowany w wymienionych pomieszczeniach nie może mieć technicznych możliwości rozpoznawania przebywających tam osób.

Nagrań z monitoringu nie można przechowywać dłużej niż 3 miesiące

Nagrań z monitoringu szkolnego nie można przechowywać dłużej niż 3 miesiące. Dotyczy to jednak tych obrazów, które zawierają dane osobowe (wizerunek) uczniów, pracowników i innych osób, których w wyniku tych nagrań można zidentyfikować. Po upływie tego czasu, nagrania muszą zostać zniszczone.

W przepisach czytamy także, że dyrektor szkoły musi poinformować uczniów i pracowników szkoły o zamiarze uruchomienia systemu monitoringu. Musi to zrobić nie później, niż 14 dni przed rozpoczęciem pracy tego systemu.

Do zadań dyrektora należy także poinformowanie o działaniu systemu monitoringu każdego pracownika przyjmowanego do szkoły. Poza tym, każde pomieszczenie, w którym działa kamera, musi być oznaczone w czytelny sposób. Odpowiednie znaki powinny zawierać informację o monitorowaniu danej przestrzeni tj. czy nagrywany jest obraz i dźwięk czy np. tylko obraz.

Monitoring w szatni najczęstszym wykroczeniem dyrektorów

Jak już wspomniano, MEiN przeprowadził kontrolę w 859 placówkach. Liczbę nieprawidłowości resort ocenił jako incydentalną. Wśród najczęstszych błędów, było złamanie zakazu dotyczącego instalowania kamer w niektórych pomieszczeniach.

W 63 placówkach monitoring był zainstalowany w szatniach. Ponadto odnotowano po 10 naruszeń dotyczących kamer w: pomieszczeniach sanitarnohigienicznych i gabinetach profilaktyki zdrowotnej.

W przypadku 184 szkół stwierdzono skorzystanie z wyjątków od zakazu używania kamer w niektórych pomieszczeniach, jednak tylko w 12 nie zastosowano wymaganych technik uniemożliwiających rozpoznanie osób.

Jeżeli chodzi o konsultacje poprzedzające uruchomienie monitoringu:

- 15 dyrektorów nie uzyskało zgody organu prowadzącego

- 11 dyrektorów nie uzyskało opinii rady pedagogicznej

- 12 dyrektorów nie uzyskało opinii rady rodziców

- 18 dyrektorów nie uzyskało opinii samorządu uczniowskiego.

Okazało się także, że dwóch dyrektorów korzystało z monitoringu w celu oceny jakości pracy pracowników szkoły.

TAGI
KOMENTARZE11

  • Rodzic 2023-09-07 17:08:57
    Do łowcatrolli: ciężko miałeś w domu! Teraz rozumiem twoje zachowanie. Niestety genów nie wydrapiesz. ☹️
  • Rodzic 2023-09-07 16:42:26
    Do łowcatrolli: znów ci się wydaje, że jesteś kim ważnym? Przez radiostację też nadajesz? 😎
  • łowcatrolli 2023-09-07 13:19:34
    Do Nauczyciel : z domu nic nie wyniosłem ... no może poza telewizorem i video - pilim z chłopakami za to przez 4 dni asz się forsa skończyła i trzeba było wojtka wynieść z kanału bo się zarzygał , ale impreza była zajebista

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!