Samorządy postulują o zmiany w organizacji pracy szkół

  • AKC
  • 21 października 2020 - 13:00
Samorządy postulują o zmiany w organizacji pracy szkół
Samorządowcy chcą rozmawiać o organizacji pracy szkół z nowym ministrem (fot. pixabay)
Samorządowcy rozmawiali z wiceministrami edukacji o tym, jak usprawnić podejmowanie decyzji w sprawie pracy szkół w dynamicznie zmieniającej się sytuacji epidemii. Przedstawiciel Związku Miast Polskich, Marek Wójcik, zaproponował, by za miesiąc w spotkaniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu wziął udział nowy minister edukacji i nauki, Przemysław Czarnek.
  • Podczas spotkania samorządowcy rozmawiali z wiceministrami edukacji - Marzeną Machałek oraz Maciejem Kopciem m.in. o tym, jak usprawnić podejmowanie decyzji w sprawie pracy szkół w dynamicznie zmieniającej się sytuacji pandemii.
  • Jak zapewnił wiceminister Kopeć, posiedzenia rządowego zespołu kryzysowego odbywają się praktycznie codziennie i głosy samorządowców z komisji wspólnej zostaną tam przedstawione.
  • Powiedział też, że w przyszłym tygodniu minister Czarnek zamierza się spotkać z samorządowcami i przedstawicielami korporacji samorządowych.

W trakcie spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji i Nauki, samorządowcy zgłosili wiele postulatów dotyczących różnych dziedzin organizacji pracy szkoły i nauczania w czasie pandemii, m.in. wprowadzenia zmiany trybu pracy szkół podstawowych w strefie żółtej i czerwonej tak, by starsze klasy szkół podstawowych przeszły na tryb zdalny, co pozwoli dłużej utrzymać stacjonarne nauczanie młodszych klas (które dużo mocniej angażuje rodziców i powoduje konieczność ich przechodzenia na zasiłek).

Zdaniem samorządowców należy umożliwić Sanepidowi wydawanie pozytywnych decyzji w tej sprawie jeszcze przed wydaniem stosownego rozporządzenia. Dzięki temu w szkołach będzie mniej uczniów i będą one mogły dłużej funkcjonować w zwykłym trybie. 

W przypadku szkół ponadpodstawowych znajdujących się w żółtej strefie konieczne, zdaniem reprezentantów JST, jest wprowadzenie zasady, że klasy pierwsze oraz maturalne uczą się stacjonarnie, w pozostałe - zdalnie. W przypadku strefy czerwonej należy w ich opinii umożliwić w nieodległej przyszłości przynajmniej stacjonarne konsultacje z przedmiotów maturalnych, co pozwoli uniknąć słabych wyników matur.

Czytaj też: Minister edukacji spotka się z przedstawicielami związków zawodowych

Kolejny postulat dotyczy dostosowania, a konkretnie uszczuplenia, programów szkolnych do obecnej sytuacji, by była realna możliwość ich zrealizowania w zdalnym trybie nauczania, zwłaszcza gdy lekcje zdalne często są skracane z 45 do 30 minut.

Samorządowcy oczekują też przygotowania rozwiązań w sprawie przechodzenia szkół i przedszkoli w inny tryb pracy ze względu na objęcie nauczycieli izolacją lub kwarantanną. Są bowiem szkoły, w których w obecnej chwili nie da się zorganizować zajęć ze względu na nieobecność wielu nauczycieli;

Przedstawiciele JST chcą też rozwiązania kwestii zwiększonych kosztów finansowych dla samorządów, związanych z przechodzeniem nauczycieli na kwarantannę lub izolację i koniecznością opłacania zastępstw; oraz umożliwienia autonomicznego podejmowania decyzji przez dyrektora  lub organ prowadzący szkoły w kwestii zmiany trybu pracy szkoły.

Czytaj też: Nauka online podzieliła naród

Podczas spotkania strony samorządowej z rządową ustalono też, że w połowie grudnia odbędzie się dyskusja o kompetencjach kuratorów oświaty i kompetencjach jednostek samorządu terytorialnego dotyczących organizacji pracy szkół. Przyczynkiem do dyskusji są działania małopolskiej kurator oświaty, która zdaniem samorządowców przekroczyła swoje uprawnienia, zwracając się do wojewody ze skargą na burmistrza Wieliczki, która miałaby skutkować jego odwołaniem lub wprowadzeniem zarządu komisarycznego.

TAGI
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!