- Podczas spotkania samorządowcy rozmawiali z wiceministrami edukacji - Marzeną Machałek oraz Maciejem Kopciem m.in. o tym, jak usprawnić podejmowanie decyzji w sprawie pracy szkół w dynamicznie zmieniającej się sytuacji pandemii.
- Jak zapewnił wiceminister Kopeć, posiedzenia rządowego zespołu kryzysowego odbywają się praktycznie codziennie i głosy samorządowców z komisji wspólnej zostaną tam przedstawione.
- Powiedział też, że w przyszłym tygodniu minister Czarnek zamierza się spotkać z samorządowcami i przedstawicielami korporacji samorządowych.
W trakcie spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji i Nauki, samorządowcy zgłosili wiele postulatów dotyczących różnych dziedzin organizacji pracy szkoły i nauczania w czasie pandemii, m.in. wprowadzenia zmiany trybu pracy szkół podstawowych w strefie żółtej i czerwonej tak, by starsze klasy szkół podstawowych przeszły na tryb zdalny, co pozwoli dłużej utrzymać stacjonarne nauczanie młodszych klas (które dużo mocniej angażuje rodziców i powoduje konieczność ich przechodzenia na zasiłek).
Zdaniem samorządowców należy umożliwić Sanepidowi wydawanie pozytywnych decyzji w tej sprawie jeszcze przed wydaniem stosownego rozporządzenia. Dzięki temu w szkołach będzie mniej uczniów i będą one mogły dłużej funkcjonować w zwykłym trybie.
W przypadku szkół ponadpodstawowych znajdujących się w żółtej strefie konieczne, zdaniem reprezentantów JST, jest wprowadzenie zasady, że klasy pierwsze oraz maturalne uczą się stacjonarnie, w pozostałe - zdalnie. W przypadku strefy czerwonej należy w ich opinii umożliwić w nieodległej przyszłości przynajmniej stacjonarne konsultacje z przedmiotów maturalnych, co pozwoli uniknąć słabych wyników matur.
Czytaj też: Minister edukacji spotka się z przedstawicielami związków zawodowych
Kolejny postulat dotyczy dostosowania, a konkretnie uszczuplenia, programów szkolnych do obecnej sytuacji, by była realna możliwość ich zrealizowania w zdalnym trybie nauczania, zwłaszcza gdy lekcje zdalne często są skracane z 45 do 30 minut.
Samorządowcy oczekują też przygotowania rozwiązań w sprawie przechodzenia szkół i przedszkoli w inny tryb pracy ze względu na objęcie nauczycieli izolacją lub kwarantanną. Są bowiem szkoły, w których w obecnej chwili nie da się zorganizować zajęć ze względu na nieobecność wielu nauczycieli;
Przedstawiciele JST chcą też rozwiązania kwestii zwiększonych kosztów finansowych dla samorządów, związanych z przechodzeniem nauczycieli na kwarantannę lub izolację i koniecznością opłacania zastępstw; oraz umożliwienia autonomicznego podejmowania decyzji przez dyrektora lub organ prowadzący szkoły w kwestii zmiany trybu pracy szkoły.
Czytaj też: Nauka online podzieliła naród
Podczas spotkania strony samorządowej z rządową ustalono też, że w połowie grudnia odbędzie się dyskusja o kompetencjach kuratorów oświaty i kompetencjach jednostek samorządu terytorialnego dotyczących organizacji pracy szkół. Przyczynkiem do dyskusji są działania małopolskiej kurator oświaty, która zdaniem samorządowców przekroczyła swoje uprawnienia, zwracając się do wojewody ze skargą na burmistrza Wieliczki, która miałaby skutkować jego odwołaniem lub wprowadzeniem zarządu komisarycznego.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.