- Nad kwestią cyfryzacji edukacji pochylono się w związku z pracami, jakie UE prowadzi nad utworzeniem do 2025 r. europejskiego obszaru edukacji, mającego na celu wsparcie państw w budowaniu odpornych i przyszłościowych systemów kształcenia i szkolenia.
- Propozycje Europejskiego Komitetu Regionów - jak poinformowała Unia Metropolii Polskich - stanowią część opinii w sprawie planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027, przygotowanej przez Gillian Coughlan, członkinię Rady Hrabstwa Cork.
- Komitet wskazuje w swojej opinii m.in. na przepaść cyfrową między obszarami wiejskimi i miejskimi. Zdaniem regionów to jeden z kluczowych problemów.
Propozycje EKR – jak poinformowała Unia Metropolii Polskich - stanowią część opinii w sprawie planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027, przygotowanej przez Gillian Coughlan, członkinię Rady Hrabstwa Cork. Opracowany przez nią dokument był przedmiotem dyskusji na posiedzeniu komitetu 6 maja br.
Nad kwestią cyfryzacji edukacji pochylono się w związku z pracami, jakie Unia Europejska prowadzi nad utworzeniem do 2025 r. europejskiego obszaru edukacji, mającego na celu wsparcie państw członkowskich w budowaniu odpornych i przyszłościowych systemów kształcenia i szkolenia.
Plan na lata 2021–2027 zawiera dwa główne priorytety: wspieranie rozwoju wysoce efektywnego ekosystemu edukacji cyfrowej oraz poprawę kompetencji i umiejętności cyfrowych ludności Europy.
„Kryzys związany z COVID-19 przyspieszył trwające już przemiany w kierunku coraz większej cyfryzacji, sprawiając, że kompetencje cyfrowe mają kluczowe znaczenie w prawie wszystkich dziedzinach życia codziennego, zwłaszcza w miejscu pracy i w edukacji” – zwróciła uwagę UMP. „Według Eurostatu wielu Europejczyków nadal nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych, a Europejski Trybunał Obrachunkowy podkreślił, że poziom umiejętności cyfrowych wśród ludności jest nierówny i uzależniony od wieku, zatrudnienia, wykształcenia i położenia geograficznego”.
Sprawdź Pandemia bezprecedensowym wyzwaniem. System edukacji w Polsce do zmiany.
Infrastruktura cyfrowa najbardziej potrzebne w edukacji
Pandemia wymusiła tymczasowe wyprowadzenie nauki ze szkół i prowadzenie zajęć w formie zdalnej. Dlatego zdaniem regionów właśnie w tym sektorze potrzeba zapewnienia lepszej infrastruktury cyfrowej stała się najbardziej widoczna.
- Osobiście przekonałam się, jak wiele szkół, uczniów i nauczycieli nie było przygotowanych na przejście na technologie cyfrowe w czasie pandemii. Było tak nie tylko w Irlandii, ale w całej UE. Konieczne jest stworzenie infrastruktury cyfrowej, która zapewni wszystkim uczniom i nauczycielom równe szanse na rozwój i kształtowanie umiejętności. Ponadto musimy zadbać o to, by wszyscy obywatele europejscy, bez względu na ich pochodzenie i pozycję społeczno-gospodarczą, mieli równe szanse na poszerzanie swoich kompetencji cyfrowych – zauważyła Gillian Coughlan.
Victor Negrescu, poseł do Parlamentu Europejskiego i wiceprzewodniczący parlamentarnej Komisji Kultury i Edukacji, który dołączył do członków komitetu w celu omówienia opinii, podkreślił, że dostęp do edukacji to prawo i tak powinno być też w przypadku edukacji cyfrowej.
- Musimy określić standardy jakości edukacji cyfrowej i ściśle współpracować ze społecznościami i władzami lokalnymi, aby szybciej wprowadzić je w życie. Zasadnicze znaczenie ma przeznaczenie w planie odbudowy co najmniej 10 proc. środków na edukację, a lokalne zainteresowane strony powinny być zaangażowane w wykorzystywanie tych nowych dostępnych zasobów, aby zwiększyć dostępność, rozwijać infrastrukturę, metody i treści oraz poprawić jakość procesu edukacyjnego – stwierdził Victor Negrescu.
Komitet wzywa KE i państwa członkowskie
W opinii Europejskiego Komitetu Regionów jest mowa o przepaści cyfrowej między obszarami wiejskimi i miejskimi. Ten aspekt wskazuje się jako jeden z głównych problemów, którym należy się zająć niezwłocznie i plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej jest ku temu odpowiednim miejsce.
Członkowie komitetu podkreślili też znaczenie poprawy infrastruktury cyfrowej i rozwoju edukacji cyfrowej w UE. Ich zdaniem należy zadbać o to, żeby edukacja ta była w równym stopniu dostępna dla wszystkich grup społecznych.
Zobacz też Ogólnopolska Sieć Edukacyjna: Nadchodzi przełom w cyfryzacji szkolnictwa.
„Aby osiągnąć te cele, Europejski Komitet Regionów wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do większego wykorzystywania funduszy udostępnionych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, programu Erasmus+ i Europejskiego Funduszu Społecznego na rzecz edukacji cyfrowej” – czytamy w opinii.
Regiony zaapelowały ponadto o bezpośrednie finansowanie publiczne dla opracowywania nowych modeli nauczania i promowania umiejętności XXI wieku na wszystkich poziomach edukacji.
Pozytywnie odnieśli się natomiast do europejskiego programu na rzecz umiejętności i jego celu polegającego na zapewnieniu, by do 2025 r. 70 proc. osób w wieku od 16 do 74 lat posiadało podstawowe umiejętności cyfrowe.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.