System edukacji musi iść w stronę większej cyfryzacji. Regiony apelują

  • PW
  • 13 maja 2021 - 13:11
System edukacji musi iść w stronę większej cyfryzacji. Regiony apelują
Europejski Komitet Regionów wezwał KE i państwa członkowskie do zwiększenia wydatków na cyfryzację edukacji (Fot. European Union/Nuno Rodrigues)
Europejski Komitet Regionów oraz przedstawiciele samorządów lokalnych i regionalnych w nim zasiadający, apelują do państw członkowskich UE o przeznaczenie większej puli środków unijnych na projekty z zakresu cyfryzacji systemu edukacji oraz niwelowanie przepaści cyfrowej między obszarami wiejskimi i miejskimi.
  • Nad kwestią cyfryzacji edukacji pochylono się w związku z pracami, jakie UE prowadzi nad utworzeniem do 2025 r. europejskiego obszaru edukacji, mającego na celu wsparcie państw w budowaniu odpornych i przyszłościowych systemów kształcenia i szkolenia.
  • Propozycje Europejskiego Komitetu Regionów - jak poinformowała Unia Metropolii Polskich - stanowią część opinii w sprawie planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027, przygotowanej przez Gillian Coughlan, członkinię Rady Hrabstwa Cork.
  • Komitet wskazuje w swojej opinii m.in. na przepaść cyfrową między obszarami wiejskimi i miejskimi. Zdaniem regionów to jeden z kluczowych problemów.

Propozycje EKR – jak poinformowała Unia Metropolii Polskich - stanowią część opinii w sprawie planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027, przygotowanej przez Gillian Coughlan, członkinię Rady Hrabstwa Cork. Opracowany przez nią dokument był przedmiotem dyskusji na posiedzeniu komitetu 6 maja br.

Nad kwestią cyfryzacji edukacji pochylono się w związku z pracami, jakie Unia Europejska prowadzi nad utworzeniem do 2025 r. europejskiego obszaru edukacji, mającego na celu wsparcie państw członkowskich w budowaniu odpornych i przyszłościowych systemów kształcenia i szkolenia.
Plan na lata 2021–2027 zawiera dwa główne priorytety: wspieranie rozwoju wysoce efektywnego ekosystemu edukacji cyfrowej oraz poprawę kompetencji i umiejętności cyfrowych ludności Europy.

„Kryzys związany z COVID-19 przyspieszył trwające już przemiany w kierunku coraz większej cyfryzacji, sprawiając, że kompetencje cyfrowe mają kluczowe znaczenie w prawie wszystkich dziedzinach życia codziennego, zwłaszcza w miejscu pracy i w edukacji” – zwróciła uwagę UMP. „Według Eurostatu wielu Europejczyków nadal nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych, a Europejski Trybunał Obrachunkowy podkreślił, że poziom umiejętności cyfrowych wśród ludności jest nierówny i uzależniony od wieku, zatrudnienia, wykształcenia i położenia geograficznego”.

Sprawdź Pandemia bezprecedensowym wyzwaniem. System edukacji w Polsce do zmiany.

Infrastruktura cyfrowa najbardziej potrzebne w edukacji

Pandemia wymusiła tymczasowe wyprowadzenie nauki ze szkół i prowadzenie zajęć w formie zdalnej. Dlatego zdaniem regionów właśnie w tym sektorze potrzeba zapewnienia lepszej infrastruktury cyfrowej stała się najbardziej widoczna.

- Osobiście przekonałam się, jak wiele szkół, uczniów i nauczycieli nie było przygotowanych na przejście na technologie cyfrowe w czasie pandemii. Było tak nie tylko w Irlandii, ale w całej UE. Konieczne jest stworzenie infrastruktury cyfrowej, która zapewni wszystkim uczniom i nauczycielom równe szanse na rozwój i kształtowanie umiejętności. Ponadto musimy zadbać o to, by wszyscy obywatele europejscy, bez względu na ich pochodzenie i pozycję społeczno-gospodarczą, mieli równe szanse na poszerzanie swoich kompetencji cyfrowych – zauważyła Gillian Coughlan.

Victor Negrescu, poseł do Parlamentu Europejskiego i wiceprzewodniczący parlamentarnej Komisji Kultury i Edukacji, który dołączył do członków komitetu w celu omówienia opinii, podkreślił, że dostęp do edukacji to prawo i tak powinno być też w przypadku edukacji cyfrowej.

- Musimy określić standardy jakości edukacji cyfrowej i ściśle współpracować ze społecznościami i władzami lokalnymi, aby szybciej wprowadzić je w życie. Zasadnicze znaczenie ma przeznaczenie w planie odbudowy co najmniej 10 proc. środków na edukację, a lokalne zainteresowane strony powinny być zaangażowane w wykorzystywanie tych nowych dostępnych zasobów, aby zwiększyć dostępność, rozwijać infrastrukturę, metody i treści oraz poprawić jakość procesu edukacyjnego – stwierdził Victor Negrescu.

Komitet wzywa KE i państwa członkowskie

W opinii Europejskiego Komitetu Regionów jest mowa o przepaści cyfrowej między obszarami wiejskimi i miejskimi. Ten aspekt wskazuje się jako jeden z głównych problemów, którym należy się zająć niezwłocznie i plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej jest ku temu odpowiednim miejsce.
Członkowie komitetu podkreślili też znaczenie poprawy infrastruktury cyfrowej i rozwoju edukacji cyfrowej w UE. Ich zdaniem należy zadbać o to, żeby edukacja ta była w równym stopniu dostępna dla wszystkich grup społecznych.

Zobacz też Ogólnopolska Sieć Edukacyjna: Nadchodzi przełom w cyfryzacji szkolnictwa.

„Aby osiągnąć te cele, Europejski Komitet Regionów wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do większego wykorzystywania funduszy udostępnionych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, programu Erasmus+ i Europejskiego Funduszu Społecznego na rzecz edukacji cyfrowej” – czytamy w opinii.

Regiony zaapelowały ponadto o bezpośrednie finansowanie publiczne dla opracowywania nowych modeli nauczania i promowania umiejętności XXI wieku na wszystkich poziomach edukacji.

Pozytywnie odnieśli się natomiast do europejskiego programu na rzecz umiejętności i jego celu polegającego na zapewnieniu, by do 2025 r. 70 proc. osób w wieku od 16 do 74 lat posiadało podstawowe umiejętności cyfrowe.

TAGI
KOMENTARZE7

  • powrót do normalności 7 2021-05-13 17:56:47
    18. Tradycyjna gospodarka i przemysł muszą przetrwać - całe życie i funkcjonowanie ludzi nie przeniesie się do sieci nigdy, nikt nie ma ochoty na to by pracować, uczyć się, robić zakupy, załatwiać sprawy urzędowe czy dokonywać czegokolwiek innego za pośrednictwem sieci. Takie życie traci smak i sens..., podobnie zresztą jest z nawiązywaniem relacji międzyludzkich przez internet - są zbyt wyidealizowane, nienaturalne, powierzchowne i krótkotrwałe. Fizyczność, obecność realna są niezastąpione - życie powinno być jedynym pełnoprawnym social medium. 19. Myśląc o latach 20-stych XXI wieku powinniśmy dokonać pewnej retrospekcji, resentymentu - docenić to ile dobrego i przydatnego dały nam dekady: lata 80-te, 90-te i 2000-ne na świecie. Przeszłości nie da się cofnąć ale się można wiele od niej nauczyć, czasem coś co było dobre i sprawdzone z przeszłości może mieć dobre zastosowanie w teraźniejszości.  rozwiń
  • powrót do normalności 6 2021-05-13 17:56:13
    17. Media klasyczne jak radio, prasa, telewizja powinny bardziej rozkwitnąć a nie zostać tak podporządkowane internetowi i cyfryzacji - w latach 2000-2009 media klasyczne, radio, prasa, telewizja miały jeszcze jakiś poziom, styl, przyciągały uwagę, potrafiły bawiąc uczyć - słowem miały jeszcze troch...ę tej magii przyciągania uwagi odbiorcy. W latach 2010-2019 rynek mediów tradycyjnych spadał na łeb na szyje, internetowe media zaś pięły się w górę ale spowodowane to było czymś innym - internet daje(o ile użytkowany racjonalnie i z głową) i dawał więcej obiektywnych wiadomości, mniej fałszu, zakłamania i manipulacji, propagandy i to przyciągnęło ludzi do sieci na rzecz ograniczania( czy niekiedy rezygnacji) z tradycyjnych mediów.  rozwiń
  • powrót do normalności 5 2021-05-13 17:55:37
    14. To w jakim stopniu ktoś chce uzależniać swoje życie i funkcjonowanie od internetu zależy tylko od niego samego - nie można zmuszać, wymuszać, nakłaniać do informatyzacji/cyfryzacji życia i funkcjonowania człowieka bez jego zdania a tym bardziej bez jego zgody - cyfryzacja/informatyzacja jako dod...atek do życia, dobrowolność nigdy zaś jako przymus i podporządkowanie się. Wdrażanie jakichkolwiek rozwiązań bez rzetelnych: ankiet, sond, badań, konsultacji społecznych, wywiadów to działanie złe i szkodliwe, dyktatorskie, reżimowe, antydemokratyczne. 15. Należy przywrócić do życia stacjonarne wypożyczalnie filmów Blue-Ray, DVD, VHS - nie może być tak, że wszystko tylko się ściągnie z neta albo obejrzy z domowej wypożyczalni, niech tradycyjny rynek rozkwitnie. 16. Nie jest też niczym złym aby od czasu do czasu kupować sobie płyty CD z muzyką, a nie wszystko ściągać.  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!