Partnerzy portalu

Tutoring szkolny, czyli szkoła "Wychowuje człowieka mądrego"

Tutoring szkolny, czyli szkoła "Wychowuje człowieka mądrego"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
Ponad 10 tys. uczniów uczestniczyło w projekcie edukacyjnym "Wychować człowieka mądrego". Polegał na zmianie relacji w polskich szkołach dzięki wprowadzeniu metody tutoringu szkolnego. Uczeń ma w niej tzw. tutora, czyli indywidualnego opiekuna w szkole.

Kolebką tej metody w Polsce są ALA - Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie, od prawie 25 lat działające we Wrocławiu, założone przez Mariusza Budzyńskiego.

- W ALA nie ma systemu klasowo-lekcyjnego, więc nie można było zapewnić opieki wychowawczej uczniom. Dlatego wymyśliliśmy system, że każdy uczeń wybiera sobie indywidualnego opiekuna, który będzie go wspierać w procesie edukacji. Prof. Zbigniew Pełczyński z Oksfordu uświadomił nam, że wprowadziliśmy klasyczny tutoring - powiedział Mariusz Budzyński.

Metoda tutoringu polega na takiej organizacji rzeczywistości szkolnej, aby każdy uczeń mógł zostać objęty indywidualną opieką nauczyciela - długotrwałą, systematyczną i pozwalającą wspierać mocne strony podopiecznego. Każde dziecko zyskuje osobistego wychowawcę - przyjazną osobę, która je wspiera przez cały proces edukacji.

Pomaga mu w jego problemach, w rozpoznawaniu i rozwijaniu talentów i w radzeniu sobie ze szkolnymi wyzwaniami. Metoda ta zakłada budowanie trwałych i głębokich relacji między uczniem, nauczycielem a rodzicem. Tutor nie jest od udzielania korepetycji przedmiotowych, ale od wspierania ucznia. Spotyka się z nim co najmniej raz w miesiącu na 30-45 minut.

- Zakładamy, że są trzy różne ścieżki tutoringu. Tutoring wychowawczy zapewnia głównie opiekę w szkole, a rozwojowy pozwala określić nowe predyspozycje ucznia. Dydaktyczny ma za zadanie, by uczeń nie poddawał się tylko szkolnej edukacji, ale świadomie realizował swoje własne cele edukacyjne - powiedział Budzyński.

Od listopada 2016 r. do grudnia 2018 r. w całej Polsce w szkołach podstawowych i średnich realizowano projekt edukacyjny "Wychować człowieka mądrego". Jego głównym celem było wprowadzenie i testowanie metody tutoringu szkolnego. Projekt sfinansowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, a zrealizowało go Towarzystwo Edukacji Otwartej, które prowadzi we Wrocławiu szkoły ALA.

W projekcie uczestniczyło ponad 10 tys. uczniów, w większości ze szkół podstawowych, i 1,3 tys. nauczycieli. Realizowano go w 67 szkołach, w 6 młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i w 6 młodzieżowych ośrodkach terapeutycznych.

- Pierwszy raz na szerszą skalą uczestniczyły w nim szkoły podstawowe. I to było dla nas ogromnym zaskoczeniem, że w klasach 1-3 system tutoringu się bardzo sprawdził. Wyszło na to, że uczeń na tym etapie bardzo potrzebuje zaufanej osoby dorosłej w szkole - powiedział Budzyński.

Podkreślił, że do głównych efektów metody tutoringu zalicza się zmniejszenie agresywnych zachowań u dzieci, poprawę relacji między nauczycielami a uczniami na bardziej życzliwe i ludzkie, zwiększenie poczucie bezpieczeństwa i motywację do nauki u uczniów i wzrost ich zaufania do nauczycieli. Zauważalna jest też większa motywacja u uczniów do rozwijania swoich talentów.

TAGI
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!