PARTNER PORTALU
  • BGK

Tylko 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji. Trzeba szkolić nauczycieli

  • aw/Newseria    30 sierpnia 2019 - 08:40
Tylko 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji. Trzeba szkolić nauczycieli
Obecnie szerokopasmowy dostęp do sieci ma już 12 tysięcy placówek, czyli niemal połowa (fot.ilustracyjne:.zpopiotrkowice.pl)

– W dużym stopniu jeszcze wciąż mamy problem z internetem w szkołach, mamy też cały czas braki w umiejętnościach cyfrowych nauczycieli. W związku z tym wyzwań jest jeszcze sporo, ale stopniowo szkoła się zmienia. Dość duże jest już nasycenie nowym sprzętem w postaci interaktywnych tablic i monitorów dzięki programowi Aktywna Tablica. Ruszają też programy, które mają na celu przygotowanie do korzystania z e-materiałów – podkreśla Rafał Lew-Starowicz z Ministerstwie Edukacji Narodowej.




  • Choć zdecydowana większość nauczycieli uważa, że nowe technologie pozwalają uatrakcyjnić edukację, to często nie potrafią w pełni wykorzystać możliwości, jakie one dają.
  • - Tylko ok. 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji, a 3 proc. komunikuje się online z nauczycielami – mówi Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange. Już 2 września rusza nabór grantów na szkolenia dla nauczycieli w ramach projektu Lekcja:Enter.
  • Docelowo przez cztery lata z zakresu nowych technologii zostanie przeszkolonych 75 tys. nauczycieli.


Jeszcze do połowy 2018 roku tylko 10 proc. placówek miało dostęp do szybkiego internetu. Obecnie szerokopasmowy dostęp do sieci ma już 12 tysięcy placówek, czyli niemal połowa.

– Nowoczesne technologie wchodzą dosyć szeroko do polskich szkół, głównie w postaci świetnej infrastruktury, dostępu do internetu, światłowodu, coraz lepiej wyposażonych sal lekcyjnych. Natomiast to, co wydaje się być barierą i wyzwaniem, to poziom przygotowania kadr, jej kompetencji cyfrowych i otwartości do pracy z technologiami – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.

Choć ok. 80 proc. nauczycieli ocenia, że technologie pozwalają uatrakcyjnić i zwiększyć skuteczność edukacji, to – jak wynika z badań EU Kids Online 2018 – tylko ok. 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji. Z nauczycielami komunikuje się online zaledwie 3 proc. uczniów.

– W dużym stopniu jeszcze wciąż mamy problem z internetem w szkołach, mamy też cały czas braki w umiejętnościach cyfrowych nauczycieli. W związku z tym wyzwań jest jeszcze sporo, ale stopniowo szkoła się zmienia. Dość duże jest już nasycenie nowym sprzętem w postaci interaktywnych tablic i monitorów dzięki programowi Aktywna Tablica. Ruszają też programy, które mają na celu przygotowanie do korzystania z e-materiałów – podkreśla Rafał Lew-Starowicz z Ministerstwie Edukacji Narodowej.

– Aby zaktywizować nauczycieli, potrzebne są dobre programy edukacji cyfrowej. Przed taką szansą właśnie stajemy w Polsce. Rusza pierwszy na taką skalę ogólnopolski projekt cyfrowej edukacji Lekcja:Enter, w ramach którego przeszkolimy ponad 75 tys. nauczycieli w polskich szkołach na różnych poziomach – zapowiada Ewa Krupa.

Od 2 września publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli będą mogły składać wnioski o granty na realizację szkoleń. Skorzystają z nich nauczyciele szkół podstawowych i średnich, zarówno humaniści, jak i nauczyciele matematyki czy informatyki. 30 proc. uczestników będą stanowić nauczyciele z małych miejscowości i wsi.

– W projekcie Lekcja:Enter chcemy nauczyć uczestników tworzenia e-zasobów edukacyjnych, wymieniania się tymi zasobami, bycia aktywnymi kreatorami materiałów edukacyjnych dla dzieci, ale też zależy nam, aby materiały odpowiadały temu, czego dzieci w tej chwili poszukują – podkreśla Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

Na etapie składania wniosku każda instytucja ubiegająca się o grant wyznaczy czterech trenerów regionalnych, którym zespół Lekcji:Enter zapewni szkolenia merytoryczne. Następnie grantobiorcy przeprowadzą rekrutację trenerów lokalnych, którzy w kolejnym etapie dotrą ze szkoleniami do nauczycieli z wybranych szkół. Docelowo projekt obejmie po 15 proc. pedagogów z każdego województwa.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (18)

  • Monika, 2019-09-01 12:06:18

    Do r 39 jestem nauczycielką ,przychodzę do klasy ,podaję uczniom temat,który omawiamy wspólnie ,Ja kieruję rozmową,zachęcam (bez zmuszania )do dyskusji,Patrzymy sobie w oczy ,sumujemy i wspolnie ukladamy notatke do zeszytu, W czasie dyskusji uczen na tablicy... rysuje, robi wykresy tabele ,szkice aby zanotować krotko to co trzeba zapamietać (ulatwiamy sobie) NIE WYOBRAZAM SOBIE ZE JAK W TV PREZENTER WYGŁOSZĘ MOWE,STRZALKA POKAZE CO WAZNE I BEDE ONLINE ,,ROZMAWIAĆ,, Z JEDNYM KIMŚ, Ja muszę tak omowić temat,zeby bylo przyswajalne dla uczniow o roznym poziomie intelektualnym.Dobrych podręcznikow nie ma, Są pisane zawiłym jezykiem,trudno uczniowi dociec,co autor pokretnie przekazuje.Podreczniki są bardzo cięzkie,maja zbyt duzy format. Nadmiar ilustracji niepotrzebnych ,Mozna na gorszym,ale lzejszym papierze,Nie wieloletnie (cięzkie)  rozwiń
  • Ludwik, 2019-09-01 10:53:48

    Do Senior 60r: a jeszcze problem coraz wiekszej utraty plodności (plemniki i komorki jajowe sa wrazliwe) Ten na fotce przy tej wielkiej tablicy (swieci do śtóp)
  • Senior 60r, 2019-09-01 10:50:25

    Na foto przy artykule młody stoi tuź przy ekranie. Gdyby tak codziennie postał kilka godz,przy właczonym telewizorze ? A w tym tyg był wyķlad w tv pediatry i psychologa i apel do rodzicow ,,komorki ,tablety,telewizor to nie dobra niania do bajek,kolysanek... i absorbowania uwagi dziiecka aby miało ,,zajecie,, a tata i mama spokoj, To nie ksiazka ,zeszyt i olowek. Dzieci klikajace nie potrafia zadnych manualnych czynnosci db wykonać,bo nie piszą ,nie lepią z plasteliny ,nie rysuja ,nie malują kredką? Za nich mysli komputer, WYĶSZTAŁCIMY POKOLENIE CYBORGÓW,ROBOTÓW,GRACZY ,KTORZY WIERZĄ ZE ŹYWE ISTOTY MAJĄ 4 ŹYCIA  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.