Uczniowie będą stopniowo wracać do szkoły. Jest rozporządzenie

Uczniowie będą stopniowo wracać do szkoły. Jest rozporządzenie
Przemysław Czarnek (fot. twitter.com/MEiN_GOV_PL)
W Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie dotyczące stopniowego powrotu uczniów do szkół. Zgodnie z nim od 4 maja uczniowie klas I-III szkół podstawowych w całym kraju wracają do nauki stacjonarnej, natomiast od 17 maja uczniowie klas IV-VIII i szkół ponadpodstawowych będą uczyć się hybrydowo.
  • Od 4 maja uczniowie klas I-III szkół podstawowych wracają do nauki w szkole. Szkoły podstawowe będą również prowadzić działalność opiekuńczo-wychowawczą dla uczniów w świetlicach.
  • Od 17 maja uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego przejdą na naukę w systemie hybrydowym.
  • Od 31 maja planowany jest powrót do szkół wszystkich uczniów i słuchaczy w mury placówek edukacyjnych na zasadach obowiązujących przed epidemią.

Chodzi o rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Powrót do nauki stacjonarnej

Zgodnie z nim 4 maja uczniowie klas I-III szkół podstawowych w całym kraju wracają do nauki w szkole. Od tego dnia szkoły podstawowe będą również prowadzić działalność opiekuńczo-wychowawczą dla uczniów w świetlicach.

Z kolei od 17 maja uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego przejdą na naukę w systemie hybrydowym.

[ZOBACZ ROZPORZĄDZENIE W DZIALE MULTIMEDIA]

System hybrydowy ma polegać na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że nie więcej niż 50 proc. uczniów realizuje zajęcia w szkole i co najmniej 50 proc. uczniów realizuje zajęcia zdalnie. Dyrektor szkoły ma ustalić harmonogram prowadzenia zajęć zgodnie z tym podziałem, biorąc pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia.

System hybrydowy nie będzie miał zastosowania do zajęć realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu. Będą się one odbywały na dotychczasowych zasadach, tj. dyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego mogą zorganizować zajęcia praktyczne w miejscu ich prowadzenia, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 16 godzin tygodniowo.

Praktyki zawodowe

Dopuszcza się prowadzenie praktyk zawodowych stacjonarnie, w miejscu ich prowadzenia. Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe) mogą być prowadzone stacjonarnie również u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów lub słuchaczy.

Uczniowie wszystkich klas branżowych szkół I stopnia będący młodocianymi pracownikami będą realizowali zajęcia praktyczne u pracodawców w pełnym wymiarze godzin.

Zajęcia sportowe w szkołach podstawowych w klasach IV-VIII o takim profilu mają być realizowane na podstawie programów szkolenia na miejscu lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wyłącznie w zakresie, w jakim z programu szkolenia wynika możliwość ich realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik.

Kształcenie w szkołach specjalnych i ośrodkach

W rozporządzeniu utrzymano zapisy, zgodnie z którymi dyrektorzy mają też nadal obowiązek organizować zajęcia w szkole lub umożliwić naukę zdalną na terenie szkoły uczniom klas IV-VIII szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

W przypadku uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, którzy nie mają możliwości nauki zdalnej w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły może umożliwić tym uczniom realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.

W przypadku szkół podstawowych specjalnych klas IV-VIII i szkół ponadpodstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, zajęcia mogą być prowadzone w szkole. O prowadzeniu zajęć w szkole - tak jak dotąd - ma decydować dyrektor szkoły.

Ograniczenie stacjonarnego funkcjonowania nie dotyczy szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii ze względu na specyfikę ich funkcjonowania.

Konsultacje stacjonarne

W rozporządzeniu doprecyzowano, że od 3 do 24 maja 2021 r. dyrektor szkoły podstawowej może zapewnić w szkole konsultacje dla uczniów klas VIII (indywidualne lub grupowe) z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje do egzaminu ósmoklasisty.

Dyrektor szkoły może też nadal udostępniać pomieszczenia w placówce do przeprowadzenia poszczególnych stopni konkursów, olimpiad lub turniejów.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia napisano, że od 31 maja planowany jest powrót do szkół wszystkich uczniów i słuchaczy w mury placówek edukacyjnych na zasadach obowiązujących przed epidemią.

Jednocześnie - jak zaznaczono - biorąc pod uwagę specyfikę organizacji kształcenia na turnusach dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, turnusy, które rozpoczęły się przed 30 maja 2021 r. będą mogły być dokończone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

DO POBRANIA
Rozporządzenie
274.37 KB format pliku: PDF
TAGI
KOMENTARZE16

  • Rodzic 2021-05-06 21:11:15
    Do Doradca metodyczny: skoro to nie twój problem to co tu robisz? I co tak przeżywasz szkolne problemy? Rząd organizuje plan zajęć wyrównawczych właśnie ze względu na skargi rodziców na złe wykonaną pracę nauczycieli. Ponieważ skargi rodziców traktuje poważnie, jak traktuje nauczycieli dał wyraz prz...y ustalaniu ich wynagrodzenia 😎🤓😎🤓😎  rozwiń
  • Doradca metodyczny 2021-05-06 16:31:32
    Rodzic, to po co rodzice jęczą na forach, że online niczego nie nauczyło ich dzieci itd. Po co Rząd robi plan jakichś zajęć wyrównawczych. Dezorganizacja nauki jest narazie w niewielkim stopniu w skali Polski. Widocznie nauczycielom jest tak wygodnie, a tym, którym nie jest odchodzą z zawodu. Wł...aściwie to nie mój problem. Niech się martwią rodzice dzieci w wieku szkolnym.  rozwiń
  • Rodzic 2021-05-06 15:52:50
    Do Doradca metodyczny: ale kto będzie" gnębił " uczniów? Chyba nikt ze szlachetnych nauczycieli. 🤭 Nie ma żadnej dezorganizacji w klasach 1-3 , przy organizacji matur, i po powrocie też nie będzie i doskonale zdajesz sobie z tego sprawę. Pisałaś, że nauka online jest świetnie prowadzona t...o po kiego zajęcia wyrównawcze? Skoro sama piszesz, że rząd ma w d.... naukę to jak może to być jego przegrana? Z twoich wpisów wynika, że idzie wszystko zgodnie z planem 🤗 jak zwykle brak logiki w Twoich wpisach i myślenie życzeniowe. Największymi przegranymi są nauczyciele którzy są tak duża grupą a nie potrafią nic wywalczyć a pani Zalewska liczy euro. Przypomnij jakie podwyżki wywalczyli nauczyciele? Inflacja do góry a pensja ni hu hu, nawet najniższa ma być sporo do góry 🤓😎🤓😎🤓  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!