Co z wynagrodzeniami nauczycieli placówek specjalnych?

- Praca z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w ogólnodostępnych lub integracyjnych przedszkolu i szkole jest porównywalna, a nierzadko trudniejsza niż w placówkach specjalnych.
- Absolwenci kierunku pedagogika specjalna chętniej wybierają przedszkola i szkoły specjalne.
- Z każdym rokiem w szkołach ogólnodostępnych jest coraz więcej uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Grupa posłów Lewicy zwraca uwagę w interpelacji sejmowej, że obecny system traktuje nierówno nauczycieli pracujących z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz integracyjnych z tymi pracującymi w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych.
Czytaj: Kadrowy dramat w oświacie. Brakuje ponad 16 tys. nauczycieli
W związku z powyższym zwracają się do MEiN z pytaniem, czy przewidywane są dodatki do wynagrodzenia w celu zrównania płacowego tych grup nauczycieli.
Jak piszą posłowie, absolwenci kierunku pedagogika specjalna ze względu na różnice w wynagrodzeniu, sięgające do 50 proc. dodatku, chętniej wybierają przedszkola i szkoły specjalne. A z każdym rokiem w szkołach ogólnodostępnych obowiązek szkolny realizuje coraz więcej uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Pracujący z tymi uczniami nauczyciele przedmiotów ogólnych nie otrzymują tymczasem jakichkolwiek dodatków.
„Praca z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w ogólnodostępnych lub integracyjnych przedszkolu i szkole jest porównywalna, a nierzadko trudniejsza niż w placówkach specjalnych. W jednym oddziale najczęściej umieszczane są dzieci i uczniowie z różnymi deficytami i niepełnosprawnościami, coraz częściej również z zaburzeniami psychicznymi. Nauczyciele narażani są na agresję fizyczną ze strony dzieci i uczniów, którzy biją, kopią, gryzą” – czytamy w interpelacji.
Tym bardziej, że – na co zwracają uwagę autorzy pisma - nauczyciele przedmiotów po ukończeniu studiów, nie mają przygotowania do pracy z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i nie są finansowo motywowani do doskonalenia w tym zakresie.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
zuzza
2022-10-06 13:28:06
Każdy przypadek jest indywidualny i mówię to jako osoba z niepełnosprawnością (fizyczną), która znała temat z pierwszej i n-tej ręki. Jeśli np. agresywne zachowanie danego ucznia niepełnosprawnego/chorego/z zaburzeniem wynika biologicznie z jego stanu zdrowia, a nie wychowania - i leki/terapie są na... rozwiń
-
czechu
2022-08-14 16:06:08
Do Monia: no właśnie skrajne przypadki.....
-
Monia
2022-08-14 10:26:31
Piszę o przypadkach skrajnych typu zaburzenia społeczne objawiające się skrajną agresją lub autoagresją. O różnego typu zespołach chorobowych objawiających się autoagresją, defekowaniem, pluciem i agresją wobec nauczycieli i kolegów. Uwierz wiem co piszę. Takie dzieci potrafią obrzydzić naukę... rozwiń