PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Uczniowie nie interesują się zajęciami wf-u

  • PAP    21 lipca 2011 - 09:12
Uczniowie nie interesują się zajęciami wf-u

Uczniowie nie interesują się lekcjami wychowania fizycznego w szkołach. Trzeba zmienić system oceniania z tego przedmiotu.




Tak uważa rzecznik praw dziecka, który w tej sprawie napisał list otwarty do minister edukacji.

MEN odpowiada: przeanalizujemy ten problem.
„Z roku na rok zmniejsza się zainteresowanie uczniów aktywnością ruchową na zajęciach wychowania fizycznego. Stan taki wpływa bardzo niekorzystnie na rozwój fizyczny dzieci, o czym świadczy liczba uczniów z wadami postawy. Ma też negatywny wpływ na kształtowanie zdrowego stylu życia i zdobywania cennej umiejętności rozładowywania stresu poprzez wysiłek fizyczny” – pisze rzecznik praw dziecka Marek Michalak, w liście otwartym do MEN.

Rzecznik Praw Dziecka powołuje się w tej sprawie na raport Najwyższej Izby Kontroli z 2010 r. Wynika z niego, że zdaniem 33 proc. uczniów szkół podstawowych i 21 proc. gimnazjalistów lekcje wychowania fizycznego nie są interesujące. 45 proc. uczniów uznało, że nauczyciele podczas zajęć nadmiernie preferują gry zespołowe.

W 26 proc. szkół powodem takiej sytuacji była niedostateczna infrastruktura sportowa. Jedynie 4 proc. uczniów stwierdziło, że ma możliwość korzystania z bardziej atrakcyjnych form aktywności ruchowej takich jak np. aerobik lub zajęcia na basenie.

„Wiedzę na temat problemu wzrastającej niechęci uczniów do lekcji wychowania fizycznego gromadziłem też na podstawie rozmów z uczniami podczas wizyt w szkołach. Dzieci sygnalizowały, że często unikają zajęć wychowania fizycznego (np. korzystając ze zwolnień lekarskich) ze względu na obawę, że niska ocena z tego przedmiotu wpłynie na obniżenie średniej ocen na świadectwie, a tym samym będzie rzutowała na możliwość dostania się do wymarzonej szkoły, otrzymania świadectwa z wyróżnieniem lub stypendium za dobre wyniki w nauce. Zatem sytuacja ta często dotyczy bardzo dobrych uczniów” – napisał Michalak.

Według rzecznika, rozwiązaniem tego problemu mogłaby być zmiana systemu oceniania polegająca na tym, że uczniowie są oceniani nie według ich sportowych wyników, ale według chęci uczestnictwa w zajęciach.

„W wewnątrzszkolnych systemach oceniania powinno znaleźć się wyraźne odniesienie do indywidualnych możliwości ucznia (...). Konieczne jest też wskazanie w sposób wymierny (także w odniesieniu do ucznia mniej sprawnego ruchowo), przy jakim wysiłku i wkładzie pracy w wykonywanie zadań może on uzyskiwać coraz wyższe oceny z tego przedmiotu, łącznie z otrzymaniem tej najwyższej, celującej” – uważa rzecznik praw dziecka.

Przywołuje także jedno z rozporządzeń MEN, zgodnie z którym „przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć”.

„Niestety, zapis ten rzadko jest realizowany w praktyce (...). Dla wielu nauczycieli wychowania fizycznego podstawą wystawiania oceny wciąż są sprawdziany sprawności ucznia na podstawie tzw. tabel. W odczuciu uczniów taki system oceniania prowadzi do dyskryminacji i wystawiania słabszych na pośmiewisko. Ich zdaniem, lekcje wychowania fizycznego nie powinny sprowadzać się do sprawdzania umiejętności ucznia jak na matematyce, lecz być zachętą do uprawiania sportu” – relacjonuje Michalak.

Wskazuje także na niedostateczny nadzór dyrektorów szkół nad pracą nauczycieli wychowania fizycznego.

„Innym niepokojącym powodem nieuczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego, wskazywanym w napływających do mnie skargach, jest nieodpowiednia postawa nauczycieli wychowania fizycznego wobec uczniów, aż do naruszania nietykalności osobistej włącznie” – napisał rzecznik.

„Ministerstwo Edukacji Narodowej jest w stałym kontakcie z Rzecznikiem Praw Dziecka. Z pewnością przeanalizujemy zasygnalizowany przez niego problem dotyczący lekcji wychowania fizycznego i odpowiemy na list w tej sprawie” – powiedział rzecznik MEN Grzegorz Żurawski.

Podkreślił jednocześnie, że raporty NIK w dziedzinie edukacji nie są miarodajnym źródłem informacji o sytuacji w polskich szkołach.

„Zawierają błędy i są przeprowadzane na niereprezentatywnej grupie badanych. Wnioski wyciągane z gromadzonych przez NIK danych w dziedzinie edukacji są pochopne i nie odzwierciedlają rzeczywistości” – ocenił.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.